FF Boulevard #6

In die superlange post van hem:

Ik vertrouw op de wetenschap, ben heel blij dat we vaccins hebben tegen ziektes waaraan we vroeger stierven.

Diezelfde mensen zullen nu misschien zeggen dat ik, ook als ik niet gevaccineerd zou zijn, maar één dagje grieperig zou zijn geweest omdat ik veel beweeg, vers en gevarieerd eet en goed slaap. Misschien is dat zo. Maar misschien moeten we ook blij zijn voor heel veel mensen dat die goede gezondheid niet het enige wapen is tegen een virus.

13 likes

Arie ik denk toch dat het dat vaccin is gap

Maar fijn dat je ook dikzakken geen coronadood gunt :pray:

17 likes

Ach man, ja sporten is gezond, dat ontkent niemand. Het helpt alleen geen klap tegen corona.

Nou kan je dat zo stellig zeggen?. In de eerste golf (en volgens mij nu ook) liggen er toch veel mensen in het ziekenhuis die overgewicht en/of diabetes hebben.

En ook mensen die wel sporten en ‘gezond’ leven. Het is geen 1+1=2 alsin: sport, eet gezond en je komt niet met corona in het ziekenhuis. Of dat je dan geen corona krijgt.

17 likes

want mensen met overgewicht en diabetes sporten niet?

30 likes

Dat zeg ik toch niet, maar je kan toch niet ontkennen dat sporten gezond is. En dat sporten helpt tegen overgewicht en diabetes (type2). En als blijkt dat dat nou twee factoren zijn die leiden tot een slecht(er) verloop van Corona dan is het toch niet gek dat sommige mensen (zoals Arie) vinden dat er meer focus zou moeten zijn op sporten (en gezond leven in het algemeen).

8 likes

Is er eigenlijk bekend of meerderheid van de mensen die ernstige corona krijgt obisitas heeft? Mijn broer zat dat gisteren te roepen. Hij is gevaccineerd maar zijn vriendin niet en soms zit hij echt dingen te roepen dat je er gewoon zelf aan gaat twijfelen, met zoveel stelligheid wordt het verkondigd :sob:

Edit: we kregen ook bijna dikke ruzie want ik en mijn ouders waren uiteraard tegen zijn ‘argumenten’. Dus we waren allemaal een beetje naar elkaar aan het schreeuwen maar uiteindelijk riep mijn broer dat er gewoon meer geld naar de zorg moest. Daar waren we het in ieder geval allemaal over eens, crisis afgewend :expressionless:

Edit: ow ships ik dacht dat ik in het corona topic zat. @moderators, deze post mag evt verplaatst worden

1 like

Nu nuanceer je het al iets, niet ieder type diabetes of obesitas kan “verholpen” worden door sporten.

5 likes

Ik weet dat op het begin de artsen van de IC’s in actualiteitenprogramma’s en talkshows wel zeiden dat de meerderheid van de mensen op de IC mannen waren van 60+ met ernstig overgewicht. Geen idee hoe dat inmiddels is. Wel is het blijkbaar ook zo dat de buik bij ernstig overgewicht (en ook bij zwangeren) het ademhalen verder bemoeilijkt waardoor het wellicht een lastiger verloop zal hebben? (geloof dat ze daarom ook op de buik gedraaid worden?)

1 like

Dat heb ik toch ook nooit gezegd.

Ik reageer op een ongenuanceerde stelling dat sporten geen klap helpt tegen Corona. Nee tegen het oplopen zeker niet, maar sporten kan wel andere voordelen opleveren die er voor kunnen zorgen dat je een beter verloop hebt (dat is zeker geen garantie, maar kwaad kan sporten zeker niet).

5 likes

Maar ik lees toch alleen dit? Dit is toch heel zwart wit?

3 likes

Goh wat een eye-opener

8 likes

Klopt, ik reageer ongenuanceerd omdat de eerste stelling ongenuanceerd was.

Maar goed: laten we hier geen verdere discussie over voeren want dit is idd niet het Corona topic.

5 likes

Maar wat gaat die “focus” dan precies doen nu? Iemand met ernstig overgewicht wordt niet ineens 30 kg lichter wakker als ie drie keer naar de fucking vondelgym is geweest hoor :’) Als je NU minder risico wilt lopen (en dat is wat nodig is om de druk op de zorg te verlichten), moet je je laten vaccineren. Is het enige dat helpt.

18 likes

Nou we zitten al bijna 2 jaar in deze crisis. Dus al was er maar de helft van de tijd ook wat meer focus geweest dan had dat toch wat uit kunnen maken.
5% afvallen kan al heel veel gezondheidsvoordelen opleveren.

En nee dat zal zeker niet alles oplossen of zorgen dat we uit deze crisis komen, maar alle beetjes helpen lijkt mij.

Edit: en dat bedoel ik naast vaccinaties. Ik geloof niet dat alleen sporten en gezond eten er voor zorgt dat je veilig bent tegen Corona.

4 likes

Mensen met een gewicht boven de sociaal geaccepteerde norm weten dit echt wel want worden 24/7 hierin herinnerd in dagelijks leven dus dit lijkt me geen noodzakelijke communicatie of key take away in de communicatie rondom corona

64 likes

Maar het kan toch geen kwaad? Waarom zou je het niet willen doen?

2 likes

Maar daarmee ga je echt volledig voorbij aan hoe ernstig ons overgewichtprobleem is. Misschien ben jij de uitzondering die de regel bevestigt hoor, maar hoe lang houd jij het normaal gesproken vol om je tanden te stoken nadat je bij de tandarts bent geweest? Of de oefeningen te doen die je van de fysio hebt gekregen? Of, nadat je denkt “wow is echt chill eigenlijk zo’n opgeruimd huis” altijd direct je rommel op te ruimen? Dit zijn allemaal dingen die hooguit een half uur per dag kosten, en toch lukt het je (waarschijnlijk) niet om het vol te houden. Nou stel je dan voor dat je ALLES anders moet doen, je moet opnieuw leren eten, je moet nieuwe denkpatronen aanleren, nieuwe gewoonten, en niet voor even, maar je hele fucking leven lang. Afvallen is heel vaak niet het probleem, wat wél het probleem is, is op gewicht blijven. Daar komt nog eens bij dat heel veel mensen met overgewicht bepaalde kenmerken/eigenschappen hebben: een laag opleidingsniveau, ondergemiddeld inkomen. Dat zijn groepen in onze samenleving die vaak veel grotere problemen hebben dan hun gewicht. En een simulatieonderzoek heeft ooit laten zien dat als je op je 19e ernstig overgewicht hebt, je een paar procent kans hebt om op je 35ste GEEN overgewicht te hebben. Wat ik hiermee wil zeggen is dat we dit probleem niet oplossen door tegen dikke mensen te zeggen “maar misschien kun je meer gaan sporten”. Bovendien leven we in een samenleving die nogal gericht is op slank zijn en als je niet slank bent is dat over het algemeen je eigen schuld, dus dikke mensen weten echt wel hoe ze af zouden kunnen vallen. Ofwel kiezen ze ervoor om dat niet te doen (hun goed recht), ofwel ligt het niet binnen hun vermogen om dat te doen. Misschien hebben ze de kennis niet, misschien heeft mark rutte nog nooit op nationale televisie gezegd dat een gezond bmi toch wel echt heel gezond is, misschien spelen er veel grotere problemen dan aan de oppervlakte te zien is. En bovenal zijn het gewoon normale mensen die niet in hun eentje in staat zijn om hun hele fucking leven om te gooien. Wij zijn niet eens in staat om iedere dag onze tanden te flossen en dat kost echt 1 minuut dus wie zijn wij om te oordelen?

69 likes

Omdat dat al meer dan genoeg impliciet en expliciet gecommuniceerd wordt decennia voor corona.

Waarom niet praten over vaccinatieweigering en die rellen die daardoor gevoed worden, om maar iets te noemen? Ik weet niet, gooi even een balletje op

2 likes