Maar mijn vraag was wie het volk is. En ik bedoel daarmee niet dat het toen simpelweg een andere generatie was, maar de hele samenstelling van de bevolking is veranderd. Is de bevolking het volk? Of alle mensen met een paspoort van een land? Of alle mensen die zich identificeren als volk van een land? Daar ga je al.
Volk, bevolking, natie, land, nationaliteit staan allemaal voor iets anders afhankelijk van de context.
Dit gaat dus niet op. Er zijn wel geschiedenislessen overal en boeken en documentaires, maar die vertellen overal een ander verhaal juist omdat die begrippen die ik hierboven noemde niet hetzelfde betekenen en geschiedenis niet bestaat uit vaststaande feiten van goed en fout. Niet overal is Hitler ‘slecht’ (dit is niet mijn mening!!).
edit: ik snap wel wat je wilt zeggen, maar het is problematisch om uit te gaan van een groep mensen (gebaseerd op wat jij volk noemt) en de aanname te doen dat ze zowel hetzelfde weten over de geschiedenis als hetzelfde daarvan vinden en daardoor nu vanzelfsprekend hetzelfde willen.