Wij zitten nu met iemand in onze directe omgeving die totaal gehersenspoeld is met dit soort ~kritische ideeën~, en NIETS HELPT. Hun relaties met anderen komen idd enorm onder druk te staan, ze nemen niets aan van anderen, het is echt heel erg treurig en naar om te zien. Alsof iemand bij een sekte zit. Frustrerend, want je kunt zo iemand op een gegeven moment gewoon niet meer om je heen hebben omdat het er a) altijd over gaat en b) je weet dat ze zich niet aan maatregelen houden en dus een risico vormen.
Zeikschrift had voorgesteld om in gesprek te gaan op tv met Doutzen maar daar heeft ze niet op gereageerd geloof ik
Ja, ik denk dat dat ook wel de kern van het probleem is. Ze heeft online gekke groepen gevonden waar ze iets van aansluiting bij voelt in een periode dat ze denk ik een beetje eenzaam was (en ze heeft altijd wel al een hang gehad naar alternatieve dingen). En nu voelt ze zich door die groepen dus heel serieus genomen en door haar eigen familie en vrienden steeds minder, omdat zij haar (heel erg extreme) denkbeelden niet accepteren. Daar voelt zij zich weer eenzaam en onbegrepen door, en dan haalt ze uit (‘jullie zijn zo dom, hoe kan het dat ik alleen maar zulke volgzame mensen om me heen heb’, etc.). Ondertussen knuffelt ze dus ‘uit protest’ veel met vreemden om haar ‘vrijheid uit te oefenen’ en ‘we hebben dit menselijk contact nodig’, dus ze maakt het er zelf ook naar dat haar eigen omgeving haar eigenlijk niet meer aan kan raken, en dan begint het riedeltje opnieuw. Elke week wordt het erger en raakt ze dieper verzonken in totale onzin, en er is dus niemand die hierbij kan helpen ofzo want alles wat je zegt is een leugen.
Als je dit soort dingen online ziet lach je er natuurlijk om en denk je ‘wat een randdebielen’, maar in het echt is het echt heel erg heftig.
Jeetje, maar hoe verklaart ze al die doden dan?? Is dat ook nep die miljoen slachtoffers ofwat.
Ik weet het, ik ken ook iemand die via haar vriend helemaal is afgedwaald, al voor de coronacrisis ging het over 5G-masten, de MH17-ramp is een hoax, Big Pharma-conspiracies etc… Ze heeft echt haar hele oude leven achter zich gelaten, heel erg.
Nu voelt het bijna misplaatst om hier m’n meme neer te zetten, maar ik heb er net een kwartier aan besteed, dus hier komt ie:
Oh echt, ik volg het ook niet meer… wat zij denken heeft niets met feiten te maken, echt niets. Het zijn allemaal leugens, overdreven, ‘mensen gaan ook dood aan de gewone griep’, je moet gewoon je immuunsysteem sterk maken (aka mensen die eraan doodgaan, dat is hun eigen schuld), het is allemaal verzonnen door een hogere macht die ons wil vaccineren met een chip… dit geloven mensen dus echt. Er moeten momenteel heel wat families in Nederland met de handen in het haar zitten omdat ze iemand kwijtraken aan deze complottheorie
Ik heb me de laatste weken ook weleens afgevraagd waar de grenzen liggen tussen complotdenken en waanbeelden of andere serieuze psychische problemen. Ik heb haar nooit echt het toonbeeld van empathie gevonden maar ze had wel altijd een normaal leven en gewoon dingen om handen. Maar het lijkt bijna of dit iets getriggerd heeft wat al langer sluimerde ofzo. Vooral ook de zeer heftige en manipulatieve manier waarop ze nu om zich heen maait kan toch niet zomaar uit het niks komen? Nou ja, we zullen er wel nooit achterkomen, want no way dat we haar naar een dokter krijgen natuurlijk.
Ik denk dat Tim Hofman vooral veel negatieve reacties krijgt omdat hij Jay totaal niet uit liet praten.
Ik vind het echt ontzettend knap dat jullie het allemaal nog zo goed verwoord krijgen. Bij zoveel domheid slaan mijn hersens compleet op tilt. Het vervelende bij dit soort mensen is dat ze je compleet omver kunnen lullen omdat ze denken dat ze allerlei ‘bewijzen’ hebben. Ik volgde een paar van die complot denkers op fb maar heb ze maar gewoon verwijderd
Ik snap heel goed wat je zegt, maar wat ik nou zo bijzonder vind is dat die mensen echt gegrepen zijn door een onderwerp en daar ook echt “onderzoek” naar doen enzo. In die flat earth docu op Netflix zeiden die wetenschappers ook dat ze ze in eerste instantie idd wilden wegzetten als gekkies maar dat het eigenlijk extra schrijnend is. Omdat ze echt veel tijd en energie in dat soort dingen steken. Terwijl wat is er gebeurd dat ze die afslag hebben genomen ipv richting echte wetenschap.
Het lijkt me iig echt super heftig om zo iemand dichtbij te hebben, ik denk dat de sekte-vergelijking wel treffend is.
Ik geloof dat ik dan gewoon heel hard zou gaan lachen en vragen of ie een grap maakt ofzo. Waar halen mensen die ideeën toch vandaag?!
Ja echt precies dat! En dan achteraf bedenken wat je allemaal had kunnen zeggen
ik moest chimera even opzoeken want het kwam me bekend voor van harry potter, maar neem aan dat hij niet De term is afgeleid van het Griekse chimaira (Χίμαιρα), een mythologisch schepsel. Deze Chimaera werd meestal beschreven als een samenvoeging van delen van een leeuw, een geit en een slang.
bedoelt maar een verhaal als:
Lydia Fairchild was zwanger van haar derde kind toen zij en haar man, Jamie Townsend, de vader van hun kinderen, uit elkaar gingen. Toen zij in 2002 een uitkering aanvroeg, werd haar gevraagd een DNA-test te ondergaan om aan te tonen dat Townsend de vader was van de eerste twee kinderen. Uit het resultaat van de test bleek dat hij wel de vader was, maar zij niet de moeder. Dit resulteerde in een aanklacht wegens uitkeringsfraude. Direct na de geboorte van het derde kind werden op last van een rechter van haar en van de baby bloedmonsters genomen in aanwezigheid van een getuige. Na twee weken bleek uit de testresultaten dat zij ook niet de moeder was van het derde kind.
Uiteindelijk, na een soortgelijk geval (Karen Keegan), bleek dat Fairchild een chimaera was en dat er in de cellen van een cervixuitstrijkje DNA werd aangetroffen dat wel overeenkwam met het DNA van haar kinderen.
wat bizar zeg, dat mensen daar zo in mee kunnen gaan? wat heeft het voor zin om zwangere vrouwen met zulk spul te injecteren???
DiT iS mIjN wErKeLiJkHeId.
Je kunt er echt niks mee.
Ik snap nog steeds niet helemaal wat een chimaera is?
Om een chimera te krijgen moet je een twee-eiige eenling hebben die versmelt. Er moeten dus niet alleen twee eitjes rijpen én bevrucht worden, maar ook nog tegelijk (de cellen moeten in hetzelfde stadium zijn) en bij elkaar in de buurt: bij dezelfde eierstok moeten de eicellen rijpen. Bij mensen gebeurt dit niet veel, omdat we meestal maar één kind krijgen tegelijk, dus maar één eitje rijpt. Twee-eiige tweelingen komen wel redelijk veel voor, maar dan rijpt er over het algemeen bij elke eierstok één eitje, dus is de kans dat die tegelijk bevrucht worden én op tijd bij elkaar zijn voor versmelting erg klein. En, meestal zie je het bij mensen helemaal niet, want er worden zelden zwarte en witte kindjes verwekt door dezelfde ouders. Toch is het soms te zien, als het ene embryo blauwe ogen zou hebben en de andere bruine bijvoorbeeld (en dan moet het nog zo zijn dat het ene ook toevallig afstamt van het ene embryo, en het andere oog van het andere embryo)
Een ander voorbeeld van een mogelijk chimera-mens is de sprintster Foekje Dillema die in de jaren vijftig geschorst werd voor de Europese kampioenschappen atletiek, omdat het niet duidelijk was of ze wel een echte vrouw was. Later is uit DNA onderzoek gebleken dat ze zowel cellen met XX als cellen met XY geslachtschromosomen had, wat er op wijst dat ze een chimera was, en wel een versmelting tussen een jongetje en een meisje.
Maar het heeft ook geen zin. Dus je kan bedenken wat je had kunnen zeggen maar het had geen verschil gemaakt en de situatie alleen maar onprettiger. Edit wat @Penny_Lane ook zegt dus
En in die flat earth docu zeiden ze idd ookdat het helemaal de identiteit van die mensen is en dat ze geen vrienden en familie overhouden en dat dat ook geen ruimte voor twijfel meer biedt omdat je dan de kleine kring die je nog hebt ook verliest.
Ik vind dit https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect trouwens ook super interessant. (Fyi ik heb meteen gedoneerd aan Wikipedia want denk dat dat nu echt belangrijk is en het was extreem makkelijk).
@Gelatelli er was ooit een CSI aflevering met een chimera als dader daarom wist ik wat t was
ik vond dit een heel interessant artikel, er is eigenlijk geen antwoord op?
ook dat ze zeggen ja als iemand nog maar met 1 ding/complot bezig is kun je je zorgen gaan maken maar ja, een topsporter is ook maar met 1 ding bezig
Een vriendin die geneeskunde studeerde vertelde me dat bepaalde “wanen/waanbeelden” als psychische klachten gelden. Behalve als het om rreligieuze wanen gaat (tot op zekere hoogte natuurlijk).
Ik vind dat echt interessant (en raar ook trouwens).