FF Boulevard #2

:blush: Dat artikel is 25 jaar oud? En er wonen ook nog joden buiten Israël; er wonen zelfs meer joden in New York dan in heel Israel. Er is een hoop anti-semitisme doordat mensen denken dat alle joden gelijk aan Israël staat.
Bovendien hebben verschillende landen en stromingen eigen regels. In liberaal Nederland wordt een kind automatisch joods.
Voor de Vs is dit artikel interessant: kinderen kiezen uiteindelijk zelf. Joden zijn juist een groep die veel adopteren: https://www.myjewishlearning.com/article/jewish-adoption-in-america/

8 likes

De docu heet Superjoden van Ajax en was gewoon op de NPO dus misschien via 3doc ofzo nog wel te zien. Ik ben indertijd naar de presentatie geweest en zat daar in de sjieke zaal vol met Ajax sjaals hahaha!

6 likes

Ik vind Zion eigenlijk best een beladen term om je kind naar te noemen. In essentie betekent het berg naast Jeruzalem (geloof ik correct me if im wrong) maar Zionisme is de meeste extreme vorm van het Jodendom en het zijn de Zionisten die het grondgebied in Palestina bezetten uit naam van hun geloof (correct me if im wrong).

24 likes
4 likes

Vreemd artikel. ‘Lío’ is ‘rotzooi’ in het Spaans, niet ‘lío zion’. En blijkbaar ook soms ‘affaire’, zie ik. Het kan ook als werkwoord gebruikt worden in de betekenis ‘ik flirt’, ‘ik bundel (iets) samen’ of ‘ik rol’. En ‘leo’ is leeuw in het Latijn. Misschien details, hoor, maar als taal-nerd vind ik dat wel belangrijk, haha.

Ik vind Zion ook een vreemde keuze, dat geeft mij toch ook meteen associaties met zionisten en de hele problematiek rond Israël/Palestina.

12 likes

visumtechnisch ook niet super handig nee

2 likes

Rotzooi vind ik dan ook niet per se heel schokkend?
Mijn naam betekent eigenlijk ook een afvalproduct uit de darmen van een potvis :joy:

34 likes

Nee, inderdaad, veel namen hebben rare betekenissen, maar ik vind vooral het artikel heel raar geschreven, omdat het dus niet volledig is/niet helemaal klopt. Ik zou ook nog wel durven kiezen voor ‘Lío’, denk ik, want ik vind het wel een toffe naam (en als je je naam in iedere taal moet gaan checken, blijf je ook bezig) (misschien wel zonder accent dan, want dat vind ik persoonlijk een beetje raar in het Nederlands).

Zion vind ik trouwens wel een meer ‘problematische’ keuze, ik denk dat je overal wel die associatie hebt en voor mij klinkt het nogal als een politiek standpunt (maar goed, ik ben niet joods en ik weet er ook niet veel van af).

3 likes

Ik heb Zion een tijdje terug voor het eerst gehoord en had totaal deze associatie niet, het is dat jullie het nu zeggen. Deed me alleen denken aan dat national park in de VS haha

7 likes

Hahaha verre van vloeiend hoor! Volgens mij kan @Hinkje het beter.

Edit: zie dat ze al een antwoord heeft gegeven.

2 likes

Mooie naam vind ik dat, betekenis inderdaad iets minder haha.

1 like

Hee ik ook! Wel een heeeeel duur afvalproduct, zeg ik altijd tegen iedereen. Maakt het iets beter haha

3 likes

Zouden Loiza en Jamie Trenite (van WIDM) een stel zijn? Op hun instagram stories zijn ze echt altijd samen.

Edit: nevermind, volgens mij presenteren ze een programma samen. Ze zijn wel leuk samen!

Truce tussen Taylor & Katy!

7 likes

Niet eens aan gedacht :grin:
Altijd mooi als mensen dat soort details door hebben, ik begrijp nooit wat van die Easter Eggs. Ben nou ook geen die-hard fan van wie dan ook, dus misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft

1 like

Ahh zoveel LGBT figuranten, zo leuk!!

8 likes

Beetje oud nieuws misschien al, maar ik vind dit heel leuk! Mooie trouwfoto’s ook op hun instagrampagina’ s.

Well heel tof, maar ik krijg er wel een beetje een onderbuik gevoel bij dat het bij Taylor niet helemaal oprecht is. Dat ze beetje kapitaliseert op LGBQT thema om zo ‘woke’ over te komen. Maar dit is wel weinig objectief, want zij zit erg in mn allergie.

Ik ergerde me al toen ik in het begin ‘Directed by naam en Taylor Swift’. Waarom heeft ze die erkenning nodig?

11 likes

Ben het hier wel mee eens, vind haar sowieso vaak nep overkomen

10 likes

Ja is ook zo hoor! Juni is pride month en hier merk je dat niet zo omdat pride pas in augustus is maar ik zie wel veel voorbijkomen dat bedrijven in Amerika daar heel erg op ingaan om lekker te cashen. Kan me voorstellen dat artiesten daar ook wel van willen profiteren

3 likes