Maar je zegt erbij dat je dacht dat z’n moeder het is, maar dat is logisch als hij zelf Joods is. Je kunt niet Joods worden van je vader.
Weet ik maar ik wil dat weetje altijd graag vertellen.
@Reflect Je bent Joods als je moeder Joods is (gewoon nog een keer vertellen zo ben ik) vader Jood word niet echt als officieel gezien. Maar je bent niet Joods als je uit Israel komt.
Ben je dan ook joods als je geadopteerd wordt door een joodse moeder, maar de biologische moeder is niet-joods?
Of als je biologische moeder joods is maar je geadopteerd wordt door een niet-joodse moeder?
NEE HET ZIT IN JE BLOED. JODUUUH JODUUUH. nee grapje weet ik veel. Lijkt mij dat je alleen Joods bent als je biologische moeder Joods is. Je kan als niet Jood ook niet even op een dag zeggen Yo vanaf nu ben ik Joods. Moet je helemaal bekeren enzo.
Zeker!
Ja plus dat oude Amsterdamse cultuur en de Joodse cultuur ook wel echt verweven zijn. Veel oude Amsterdamse woorden zijn Jiddische woorden.
En Ajax ofc. Hoewel veel Joodse mensen dat hele superjodengedoe van de F-side wel echt verafschuwen geloof ik.
Daar is wel een mega interessante docu over trouwens. Zal hem wel opzoeken als ik nuchter ben want die willen jullie vast graag zien.
Lurker hier, maar ja dus, als je geadopteerd wordt, word je ook joods. Als je zo wordt opgevoed tenminste. En je kan het ook niet verliezen, dus als je geadopteerd wordt door niet joden blijf je het ook.
Ik heb na een bezoekje aan Antwerpen toch een heel ander beeld van Joden dan de persoon die Lil Kleine is
Maar het zal, hem kennende, wel een status dingetje zijn.
Ja zo heb ik onlangs ontdekt dat ‘mokum’ stad/plaats betekent in het Hebreeuws! Zij noemden Amsterdam vroeger Mokum Alef (stad A), heb ik echt noooit geweten haha (wellicht een bekend feitje, dan loop ik gewoon achter )
Zou die documentaire zeker willen zien trouwens!
Vaes klinkt inderdaad als een geaccepteerde voornaam maar het wordt meer als Faas geschreven!
Faas
m | NL totaal (2014) | % | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
als eerste naam: | 482 | 0.0066% | [populariteit] | [% populariteit] | ||
als volgnaam: | 68 | 0.0010% |
Nu je er toch bent, kun je net zo goed mee blijven posten
Bedankt voor de opheldering! Interessant
Ik heb Vaes toch echt al paar keer voorbij zien als babynaam.
Goh, interessant. Maar ik vind dat wel een bijzonder intolerant/onsympathiek systeem zeg
Jouw achternaam staat op mijn namen-lijstje. Je voornaam ook trouwens!
Ik ken ook een kindje met jouw voornaam en ik vind dat super leuk
Mijn naam stond er eerst ook niet tussen in mijn geboortejaar nu wel volgens mij. Als eerste naam in ieder geval niet. Dus ik weet niet precies hoe het werkt, maar 100% compleet is het volgens mij niet per se.
Edit: Dit staat op de site zelf bestand is gebaseerd op de voornamen die als eerste naam en/of als volgnaam op 1 januari 2015 in de Basisregistratie Personen geregistreerd waren, aangevuld met recentere eerste voornamen die verkregen zijn van de Sociale Verzekeringsbank.
Dus misschien dat die geboren zijn na 2015
Door mijn werk zie ik heel de dag babynamen dus ik kijk nergens meer van op. Voor mij kan alles een babynaam zijn, haha!
Uhmm wisten jullie dat lío iets van troep/probleem betekent in het Spaans? @Zemraluani jij kan Spaans toch.
Doe het, doe het niet!
Heb het nog opgezocht trouwens en mijn achternaam is dus inderdaad een verbastering van een (nog steeds) populaire voornaam. Mijn vriend heet zelfs zo