Feminisme

Oh ja dit, mijn schoonzus zegt elke keer: ‘ja het is echt een jongen’ of ‘hij lacht als een jongen’ over haar eigen zoon. Echt hoor: je kind ziet eruit als een aardappel en niemand ziet het verschil.

15 likes

Wel als het een zoete aardappel is. :sweat_smile:

2 likes

Heel heel heel bizar dit

2 likes

Hahaha wat is dit joh, de jaren ‘50 belden en ze willen hun normen terug.

2 likes

Hahahahaha de tering

Op Batboy vind je dagelijks inspirerende blogs over het ouderschap, dagjes uit, fashion, jongens speelgoed, persoonlijke verhalen en meer.

Ik vind dit geen inspirerende blog :joy:

Daarbij: kinderen, het is geen rocket science.

1 like

Ja maar jongens, het is ook best zwaar als je man drie kleuters in een regenjas is.

12 likes

Ik weet niet zeker of zij zulke rare rollen hebben in het gezin of dat zij haar vent volledig afkraakt, jezus.

2 likes

Hebben jullie dit artikel van de correspondent gelezen?

Over de babyboete. Dus wat een vrouw inlevert in salaris nadat ze een baby krijgt. Interessant is dat het verschil bij lesbische vrouwen heel snel herstelt. Maar bij heterokoppels dus niet. Ook zit er veel verschil per land, dus waarschijnlijk veel onderliggende cultuur in NL van ‘vrouwen horen bij jonge kinderen te zijn’.

Ik vind dit bovenstaande wel echt moeilijk kut. Want ik vind mijn werk leuk, en ben denk ik ook ambitieuzer dan mijn vriend. Maar hij heeft hier geen last van maar ik wel zodra we kinderen krijgen…

1 like

In welk opzicht vind je dit? Dat is mij nog nooit opgevallen… of doel je op het stukje ‘vrouwelijke leiderschapskwaliteiten’?

Ja, ik vind dat zij altijd heel erg in genderrollen praat. “Mannen doen dit, vrouwen doen dat.” Er is wel wetenschappelijk bewijs voor het feit dat mannen en vrouwen andere leiderschapskwaliteiten hebben maar die noemt ze dan weer niet. Ze houd het liever zweverig door het te hebben over moeders en de magie van bevallen e.d.

4 likes

Ik heb hem net gelezen, interessant!

Maar het is deels ook aan jou en je vriend om er dan voor te zorgen dat dit niet gebeurt. De babyboete hier in Nederland is er volgens het artikel vooral doordat vrouwen nadat ze een kind hebben gekregen drastisch minder gaan (en blijven) werken terwijl veel mannen fulltime blijven werken. Als jullie dit anders doen (jullie gaan evenveel werken of jij gaat meer werken dan hij) hebben jullie hier zelf heel veel invloed op!

3 likes

Natuurlijk heb je hier wel zelf invloed op, maar het is niet alsof het alleen maar je eigen keuze is. Het feit dat je als vrouw een kind hebt is in veel corporate omgevingen al een reden om je als minder ambitieus te bestempelen dan mensen zonder kinderen/mannen. Daarnaast nog het enorme schuldgevoel dat je wordt aangepraat, het feit dat kinderopvang niet te betalen is in Nederland, dat mannen op hun werk aan de kant worden gezet als ze een ‘papadag’ nemen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Natuurlijk is het niet onmogelijk, maar ik ben het er niet mee eens dat je het helemaal zelf in de hand hebt. Je zou voor een minder onvrouwvriendelijk bedrijf kunnen kiezen, maar als je in een corporate omgeving werkt heb je niet veel keus.

Als ik een man was zou ik sowieso twee kinderen willen. Nu twijfel ik of ik überhaupt een kind wil en dat komt 70% door het feit dat ik carriere wil maken.

12 likes

Oh ik volgde haar een tijd op insta (en heb Tim’s Tent gekeken), maar dat is me dus nooit opgevallen. Kun je je toevallig een voorbeeld herinneren, want ik ben wel benieuwd :face_with_hand_over_mouth:

Ik vraag me af of die 5 weken vaderschapsverlof voor 70% salaris volgend jaar (juli?) hier enige verandering in gaat maken.

1 like

Anders dan die instapost kan ik me eigenlijk geen woordelijk voorbeeld herinneren, sorry. Ik heb wel veel interviews met haar gelezen (ik heb een hele slechte tijdschriftensmaak) en filmpjes van haar gekeken op youtube en ik denk heel vaak als zij iets zegt: dit is gewoon stereotypering in een soort hip, feministisch jasje.
Sorry ik snap dat het nogal laf is om zo iemand te beschuldigen en dan niet met woordelijke voorbeelden te komen maar ik ben daar gewoon heel slecht in en heb niet echt te behoefte om zo’n interview nog een keer te kijken haha.

1 like

Je hebt helemaal gelijk! Ik zat een beetje te veel vanuit mijn eigen situatie / werkveld te denken (als ik dit zo van je lees ben ik ook wel echt blij dat ik niet in een dergelijke omgeving werk, maar dat terzijde).

Het punt van het artikel is trouwens wel dat vooral het feit dat er op de lange termijn een afname is van vrouwelijke arbeidsparticipatie zorgt voor het enorme salarisverschil tussen mannen en vrouwen. Er wordt gezegd dat nog los van allerlei andere zaken (verschil in uurloon bij gelijk werk, seksediscriminatie) dit een heel belangrijk punt is wat meer onder de aandacht moet komen en waar je zelf ook invloed op kunt hebben.

Maar misschien is dat ook wel een beetje zwak aan dit artikel. Al dit soort zaken zijn, zoals jij zegt, juist met elkaar verweven en dat is ook wat het zo complex en lastig maakt.

2 likes

Nee ik snap je wel, ik heb ook niet altijd voorbeelden paraat maar was gewoon benieuwd of je je iets specifieks herinnerde :slight_smile:

1 like

Ja precies! Ik vind trouwens ook niet dat je als vrouw een soort Calimero moet worden en moet zeggen dat het aan iedereen ligt behalve aan jou. Ik denk alleen dat het besef dat het niet alleen aan jezelf ligt ook juist kan helpen om ervoor te strijden. Dat je dus denkt: ‘Ik heb die promotie niet-niet gekregen omdat ik niet goed ben, maar omdat ik een vrouw ben en ik ga daar NU wat tegen doen.’

2 likes

Ja je legt mijn gevoel erbij heel goed uit!

Nu werk ik zelf niet corporate maar academie maar ik zie eigenlijk niet in hoe je als niet full-time werkende enigszins een carrière kan hebben?

Ook kan ik dus nu al opzien tegen het oordelende vingertje van anderen over kind naar de opvang brengen enzo. Misschien verhuis ik wel naar Scandinavië haha…

2 likes

Ohhh ik begrijp je zo goed, want ik heb dit gevoel ook altijd bij haar. Maar moet wel eerlijk zeggen dat zij mijn internet BEC* is.

*Dit fenomeen ken ik door dit forum en ik ben echt blij dat ik het nu in context kan gebruiken.

5 likes