Feminisme

Wij hebben geen zwangeren/net bevallenen bij ons op kantoor maar mocht dat wel ooit gebeuren dan zou ik dus niet echt weten waar de kolfruimte zou moeten komen. Alles is van glas en de enige privé plekken zijn de WC en de meterkast.
Is dit bij jullie op je werk wel goed geregeld? Zou je er om durven vragen als het niet zo was?

1 like

Misschien is het boek van Marry de Gaay Fortman ook wat voor je, het heet verdrink geen dooie eend en dit soort situaties heeft ze ook meegemaakt.
Maar ik zou er zelf ook boos van worden! Lijkt me heel lastig, want ik zou denken solliciteren en weg daar. Maar mogelijk ligt het ook aan je werkveld en schiet je er weinig mee op.
Heb je al een mentor? Iemand (m/v) die een paar stappen hoger is en je kan helpen met je ambities etc?

@Flamoes ja, zou wel moeten. Tenminste ik zou bv niet willen afbouwen voor mn werk en dan is niet kolven echt geen optie. (Want anders ontploffen je borsten :+1::grimacing:).
Er kan toch een kantoortje oid beplakt worden oid. En anders bij een opslag een lekkere stoel en een koelkast? Ik zou het eigenlijk wel heel erg vinden als iemand zich bezwaard zou voelen om hierom te vragen. Als mannen borstvoeding zouden geven zouden die kolfruimtes eruit zien als de kantine bij Google :expressionless::expressionless:

5 likes

Toevallig zag ik op m’n werk laatst ‘kolf’ staan op de plattegrond. Die ruimte is een mini kantoortje waar ook sollicitaties en evaluaties gedaan worden. Maar in principe is het een kolfruimte en het echt een prima plek daarvoor. Had ook niet anders verwacht van dit werk. M’n andere werk heeft niks. Had ik ook niet anders verwacht.

1 like

Het is verplicht voor je werk om een ruimte beschikbaar te stellen. En je mag een kwart van je werktijd gebruiken om te kolven (gewoon doorbetaald). Ik zou er dus zeker om vragen als het er niet is. Het is gewoon noodzakelijk als je terug wilt naar je werk na de geboorte en ook borstvoeding geeft toch?

1 like

Yes ik weet het, maar ik vroeg me af of iedereen dat ook zomaar zou durven vragen. Ik kan me namelijk best voorstellen dat je het niet zou durven. (Ik zou het best ongemakkelijk vinden dat ze voor mij een speciale ruimte moeten maken, ook al weet ik dat ik er recht op heb.)

Werk je in een omgeving met met name mannen?

Ik wil hier ook eens lofpost schrijven over mannen die het wel begrepen hebben, want echt mijn baas is :+1:t3::+1:t3:

Ik werk in de medische wetenschap en hoewel gros van de PhD studenten vrouw is, is de bovenlaag nog wit, man en grijs. Mijn baas is ook een man en wit, maar nog relatief jong. We hadden een kleinschalige meeting met een oudere (idiote) hoogleraar en die maakte een opmerking a la ‘deze en deze vrouwelijke hoogleraar in de VS wordt echt gehaat door haar PhD studenten, want ze etaleert wat assertieve mannelijke eigenschappen omdat ze graag serieus genomen wilt worden oftewel, ze is gewoon een bitch!’
En mijn baas reageert zo super ad rem ‘dat zou je nou niet gezegd hebben over haar man [die ook hoogleraar is en vrij pittig schijnt te zijn]’. De oudere hoogleraar begon toen een beetje te mopperen over ‘jij ook al’ etc. en toen begon de meeting, maar ik wilde echt bijna m’n duim opsteken naar m’n baas. Hij is zelf ook getrouwd met een super succesvolle vrouwelijke wetenschapper, dus hij hoort vast ook verhalen van haar, maar toch!

25 likes

Mijn vriendin heeft als opties een kantoor dat niet op slot kan waar ze dan een scherm voorzetten want alles glas (dit was haar idee) of de mannenwc en dan gaan de mannen voor de periode dat ze kolft op de vrouwenwc.

Ze werkt met een klein team (15 mensen) en verdeling mv is 50/50. Er zijn daar ook echt geen andere ruimtes al denk ik dat er ergens anders in het gebouw wel een kolfruimte zit maar dan zit je dus op kantoor van een ander bedrijf te kolven.
Ze vindt het zelf volgens mij wel prima, maar de baby is er dan ook nog niet.

@Gemini had hier laatst ook gedoe mee trouwens.

1 like

Huh waarom op de mannenwc waardoor de mannen dan bij de vrouwen naar de plee moeten. Of mag het niet dezelfde ruimte zijn als de vrouwenwc?

De vrouwenwc heeft 2 toilethokjes en de mannenwc 1 en een plaskruis.
Dus dan is het logisch dat de toilethokjes/vrouwenwc blijven want daar kan iedereen heen.
Het is dus trouwens wel echt een grote ruimte, met zo’n halletje met kraan en daarbij dus die wc’s. Niet dat ze op het toilet zelf zou moeten zitten als stoel haha.

Ohh vandaar. Ja ik dacht wel ff dat ze dan op de wc moest gaan zitten hahah getver zeg

1 like

Nee wel 50/50 eigenlijk maar de mensen die in het bedrijf werken waar ik werk zijn allemaal gemiddeld vrij ‘oud’. De laatste keer dat iemand een baby had, zaten ze nog op een andere locatie.
Het is voor mij nog totaal niet aan de orde hoor, vroeg me gewoon af hoe anderen er in stonden vanwege die campagne van women inc.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom bedrijven er geen rekening mee houden als ze een kantoorpand betrekken. Het lijkt me dat je die ruimte gewoon multifunctioneel kunt inrichten, maar een afgesloten ruimte met een wastafel en een stopcontact voor een koelkastje vind ik geen overbodige luxe.

1 like

Ik hoorde dat er bij mij op werk eerst wel een kolfruimte was, maar alleen aan de andere kant van de campus wat 10 minuten lopen was en wat altijd bezet was omdat er veel te weinig ruimtes waren. Dus toen gingen ze maar op het invalide toilet zitten omdat dat de enige ruimte was die op slot kon en ruim genoeg voor een stoel. Is wel drie jaar geleden volgens mij, na veel geklaag is er in het gebouw een ruimte “opgeofferd” volgens mij.

1 like

Op mijn werk wordt er gelukkig veel aandacht besteed hieraan. We hebben een kolfruimte, evenveel dagen vaderschapsverlof als voor de moeder, en ik zit zelf in een projectgroep waarin we bekijken hoe we meer gelijkheid tussen vrouwen en mannen op het werk kunnen krijgen.

Wat zijn dingen op jullie werk waardoor jullie een ongelijke verhouding tussen mannen en vrouwen ervaren?

4 likes

Ik merk vooral dat als ik opdrachtgevers aan de telefoon heb dat ze altijd vragen naar de heer XXX. Veel van mijn collega’s hebben de titel ing. en blijkbaar verwachten ze dan een man terwijl er meer vrouwen werken.

Verder zit ik te denken maar eigenlijk zijn mannen en vrouwen best wel gelijk bij ons. Er is ook een CAO dus bij salarissen heb je dan ook houvast ipv onderhandelen.

1 like

Wat zijn de titels van Virtaaltjes.nl hopeloos seksistisch

3 likes

Ik vind het wel een leuke actie denk ik!

12 likes

Dit is zeer persoonlijke frustratie, maar ik ben wel benieuwd naar jullie opinie hierover.
Ik ben een heel emotioneel persoon, ik uit m’n emoties ook heel makkelijk, maar ik kan ook vrij extreme emoties hebben. Ik zie dat zelf niet perse als iets pathologisch (behalve als het pathologische vormen aanneemt, bijv. depressie), maar meer als een variatie van normaal.
Nu worden emoties natuurlijk van oudsher in contact gebracht met het vrouwelijke, maar dan met name op een negatieve manier: ‘het hysterische mens’.
De man (dit is even gechargeerd om m’n punt te maken), de ratio zelve, blijft wel rustig, houdt zijn emoties makkelijk onder controle en ‘wilt geen drama’. Dit is dan de superieure manier van leven en in contact zijn met je medemens (aldus de man zelf).
Ik merk dit dus heel snel in de omgang met mannen, vooral op het gebied van liefde puur omdat daar nu eenmaal sneller emoties over en weer vliegen, maar ik merk het ook als ik samenwerk met mannen of bij (heftige) discussies met mannelijke vrienden. Veel van mijn reacties worden dan ervaren als heftig/intens/dramatisch, terwijl dit niet het geval is met vrouwen.
Ik ervaar daar echt veel last van, ik bemerk snel schaamte bij mezelf over mijn ‘emotionele’ reacties, snel te kakken gezet door mannen, terwijl ik het rationeel gezien eigenlijk niet nodig vindt.
Emoties zijn zo negatief :frown:

3 likes

Gaan ze inhoudelijk wel in op wat je zegt?
Het is niet rationeel om alleen op de toon van iemand te letten en niet te luisteren naar de inhoud (tenzij iemand je respectloos bejegent, maar gewoon emotie uiten hoort daar niet bij). Het is daarbij niet gezond om contact met emoties/emotionele mensen uit de weg te gaan. Heel ironisch als men dat wel doet, want niet bepaald rationeel. Eerder zelf emotioneel (want bang/boos).
Vervelend dat je je schaamt, vooral omdat je zoals je in de rest van je post aangeeft er eigenlijk zelf geen problemen mee hebt. Waar schaam je je dan precies voor?

Wat betreft de liefde; ik denk wel dat je moet zoeken naar een partner die jou gewoon respecteert. Ik heb zelf ook mensen gedate die me te heftig vonden maar ook mensen die dit totaal niet vinden. Dat is echt een kwestie van compatibiliteit. Het ligt niet alleen bij jou, ook bij hoe de ander ermee omgaat.

4 likes

Mannen met een meestertitel zijn gewoon mr. en vrouwen met een meestertitel zijn mw. mr.
Dit klinkt misschien als iets kleins maar het is gekomen omdat mensen bij een mr. altijd aan een man denken.
Zou dit komen omdat ze denken dat mr. voor meneer staat zoals in het Engels of omdat ze denken dat meesters alleen mannen kunnen zijn?
Ik vind het hoe dan ook storend dat mijn werk hier in meegaat.

1 like