Feminisme

‘Feminist deluxe’ is een titel die ik nastreef in mijn leven. Mogen ze de BSc houden.

5 likes

Mooi stuk idd. Love zeikschrift :heart:

1 like

Ik ga dat boek ook lezen! Heel tof stuk

1 like

Ik heb een collega die zich hard inzet voor het verkrijgen van meer straatnamen vernoemd naar belangrijke vrouwen in mijn stad.
Zo vervelend dat daar elke keer als het ter sprake komt stomme opmerkingen van mannen over komen.

7 likes

Ja idd het eerste stuk gaat hierover!
Daarna alleen nog maar over Amerika, ook interessant wel

Ik ben bij De Parade naar een hele goede voorstelling geweest, over hedendaags feminisme en wat de struggle is. Ze zijn tot 4 augustus nog in Utrecht, en daarna doen ze weer mee in Amsterdam. Ga er heen!! Neem vooral je minder feministische vrienden/vriendinnen mee, misschien vallen er wat kwartjes :blush:
https://deparade.nl/voorstellingen/collectiet/

5 likes

Heel mooi stuk! En bizar dat deze regels relatief zo recent nog maar zijn afgeschaft :neutral_face:

1 like

Hier nog een artikel over Corry Tendeloo

4 likes

Ja deze vond ik echt tof! Met nieuwe info.
Ik heb gister ook de podcast van kunststof met madeleine geluisterd maar ik heb eigk wel door het gedeelte over corry heengeskipt, heb dat al zo vaak gehoord :x

1 like

Oh ja maar dat komt dus omdat ik madeleine (zeikschrift) actief volg, dus ik heb al d’r radio interviews geluisterd en laatst nog een podcast van polititia met madeleine over Amerika waar corrie dus ook weer in voorkwam :p. Daarvoor kende ik d’r ook niet

Ik heb heel vaak geen portemonnee bij me omdat ik het soms gewoon irritant vind om een tasje mee te moeten nemen en vrouwen nog steeds geen fatsoenlijke broekzakken hebben. Mijn vriend zijn broekzakken lijken op de rugzak van Dora, dus hij draagt altijd alles bij zich.
Altijd als we dan met anderen zijn en bijvoorbeeld iets gaan eten of drinken en mijn vriend betaald of ik vraag mijn vriend zijn portemonnee om te betalen dan maken mensen daar een opmerking over in de trant van: ‘Lekker voor elkaar hoor, zo’n vriend die alles voor je betaalt.’ of ze zeggen iets tegen hem zoals ‘Zo zo die weet je geld al goed te vinden.’ Terwijl het vaak mijn geld is of pinpas is die hij in zijn zak heeft.

Terwijl wij dat ten eerste gewoon onderling eerlijk verdelen en het ten tweede toch gewoon onze zaak is hoe wij het financieel afspreken.

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat ik nog studeer en mijn vriend niet meer.

Maar goed, wat vinden jullie:

Onfeministisch van mij. Ik moet maar gewoon mijn eigen geld op zak hebben.
Onfeministisch van anderen dat ze er vanuit gaan dat mijn vriend alles betaald.

(Overigens: als we rondjes halen en ik heb dus geen geld op zak en mijn vriend wel, haalt hij dus 2x een rondje. We zijn niet zo’n gierig stel die dan denkt dat één keer samen een rondje geven gelijk staat aan een rondje van de single mensen.)

2 likes

Van allebei niet onfeministisch maar wel onnodig dat ze er opmerkingen over maken.

9 likes

Ik vraag me dus wel echt af of de opmerkingen ook gemaakt zouden worden als het andersom zou zijn. Ik denk dat je als vrouw wel sneller als de profiteur wordt gezien.
Maar goed misschien ben ik ook niet echt een onafhankelijke vrouw op die manier.

1 like

Ik denk eigenlijk dat je ook opmerkingen krijgt als het andersom is en jij altijd betaalt

1 like

Pfffff vermoeiend zeg, die mensen. Los van hoe jullie het verdeeld hebben vind ik dat ze zich er gewoon niet mee moeten bemoeien? Al zou je vriend wel alles betalen (wat dus niet zo in), dat is toch aan jullie?

Eigenlijk doe je het nooit goed in de ogen van anderen:
Man betaalt bijna alles = gold digger
Vrouw betaalt bijna alles = hij heeft niks te zeggen
50/50 = krenterig/arelaxed persoon

Door dit soort opmerkingen heb ik zelf een soort bewijsdrang en betaalde ik toen ik met mijn ex was meer dan de helft van de tijd (terwijl hij meer dan 10x mijn inkomen had). Haat het echt dat ik me er zo veel van aantrok (en trek). Mijn vriend en ik hebben het nu niet ‘eerlijk’ verdeeld want ik betaal bijna alles (over een tijdje kan hij gelukkig zijn deel wel betalen). Als iemand daar een opmerking over durft te maken word ik pislink.

4 likes

Ik betaal eigenlijk altijd als we iets gaan drinken of ergens eten of überhaupt zijn omdat mijn vriend betalen echt moeilijk vindt om te doen. Vaak betaal ik dus wel van zijn rekening.
Maar hij krijgt er ook regelmatig opmerkingen over dattie 't goed voor elkaar heeft bij mij.

1 like

Je kan er toch met je hoofd niet bij dat dit soort dingen gewoon gebeuren?! Verkracht en dan 3 jaar in de cel belanden vanwege een miskraam. Echt afschuwelijk.
Hopelijk gaan er nu wel dingen veranderen daar.

7 likes

Ik ben voor mijn werk bezig met de Zweedse cultuur etc en stuitte op dit artikel uit 2012: https://www.hpdetijd.nl/2012-05-01/zweedse-mannen-zijn-sukkels/.

Ik heb het echt met verbazing zitten lezen. WAT is dit?

Echt wie is dit. Ff kijken of hij Twitter heeft.

Ik geloof dat ik hier nog niet klaar voor ben

3 likes