Feminisme

Een voorval tijdens de lunch op mijn werk vorige week, dat me maar niet los laat. Ik werk aan een universiteit, en een van mijn ex-collega’s die een jaar of twee geleden bij ons doctoreerde en nu een post-doc in het buitenland doet, was even terug in het land, en vergezelde ons tijdens de lunch. Hij had het erover dat het toch zo moeilijk is voor post-docs om een vaste baan te vinden (algemene bevestiging aan de tafel), en dat hij extra benadeeld was omdat hij ‘toevallig een blanke man van rond de 40 was’ (algemene verontwaardiging)

Zijn redenering: ‘hij heeft eindelijk zijn droomjob te pakken (voor zijn PhD heeft hij lang in de privé-sector gewerkt waar hij bakken geld heeft verdiend -dat laat hij soms nogal eens terloops vallen- maar ongelukkig werd) maar hij kan die waarschijnlijk niet blijven doen omdat het quotum voor witte mannen al opgevuld is’. Kortom, hij vindt oprecht dat hij gediscrimineerd wordt want er wordt enkel naar zijn geslacht gekeken en niet naar zijn capaciteiten.

Op geen enkele manier konden wij hem duidelijk maken dat bij ons al jaaaaaaren het aantal vrouwelijk studenten én doctoraatsstudenten hoger ligt, en er toch amper vrouwelijke post docs en proffen zijn… Dat er toch ergens een mechanisme zit waarom vrouwen er maar niet in slagen om in die hoogste echelons te geraken, ongeacht hun capaciteiten en dat positieve discriminatie de enige manier lijkt te zijn om dat recht te trekken. Enfin, uiteindelijk werd hij kwaad op ons, dat wij er zo maar vanuit gingen dat hij privileges had terwijl zijn ouders het vroeger ook niet makkelijk hadden, en zelf ook nooit gestudeerd hadden. hij heeft het dus wél allemaal alleen moeten doen…

Wat het helemaal frustrerend maakt, is dat deze man nogal nauw samenwerkte met een vrouwelijke PhD studente tijdens zijn doc. De algemene teneur was dat zij echt wel goed gewerkt had, en hij toch wat onnauwkeurigheden en slordigheden in zijn werk had. Op zich hebben zij altijd goed samengewerkt (denk ik), maar de vrouw in kwestie is na haar PhD gestopt in de academische wereld omdat ze daar heel onzeker van werd. ook tijdens haar doctoraat was ze heel onzeker over zichzelf, ondanks bvb het feit dat ze twee keer een prijs heeft gewonnen met haar werk. Bij hem daarentegen leek de kritiek vaak van hem af te glijden… Dat heeft natuurlijk veel te maken met de persoonlijkheden van deze twee mensen, en een anekdote is geen bewijs, maar ik vind hier toch wel een duidelijk patroon in terug waarom vrouwen zo moeilijk hogerop geraken. Dat maakt het voor mij nog pijnlijker dat deze mannelijke collega -die zichzelf bovendien erg progressief en links vind - gewoon niet in staat is om even vanop een afstandje naar zichzelf te kijken en te beseffen, dat hij -ondanks zijn harde werk- toch heel wat kansen heeft gekregen gewoon door zijn geslacht en kleur…

Enfin, ik weet dat we deze mensen nooit in één discussie zullen kunnen ‘bekeren’, maar toch… (het hier nog eens neer typen lucht ook ene beetje op). Is iemand van jullie er ooit al in geslaagd om iemand die zo duidelijk het concept “privilege” negeert, toch een beetje te overtuigen?

15 likes

Ohhh God ik had pas een vergelijkbare situatie, postdoc die ik verder niet kende maar wel goed zit in mijn vakgebied en al lang meedraait (maar verbitterd is omdat hij nooit funding kan vinden en dus geen eigen groep kan starten). Ging lopen klagen over t NWO programma wat universiteiten geld biedt om specifieke vrouwen die tot de interviewronde van Vidi gekomen zijn associate professor te maken, dat die de baan alleen maar kregen omdat ze vrouw waren enzo. Was echt een naar gesprek, ik probeerde er eerst nog wat van te zeggen (dat ik het best fijn had gevonden in mn bachelor een keer college van een vrouw te hebben, gewoon als rolmodel enzo) maar het kwam er gewoon nieeeeet in. Dus heb t ook maar opgegeven.

Ik snap dat de academische wereld gigantisch onder druk staat qua geld en de concurrentie groot is maar al die mannen die nu ineens in een slachtofferrol duiken, echt I can’t

6 likes

snap ik ook, maar ik zie al veel vrouwen op voorhand afhaken omdat ze denken dat ze niet goed genoeg zijn, en niet mee willen draaien in die ratrace. Ik zie ook een aantal mannen bij ons meedraaien, die daar niet over klagen, maar die dat net een stimulus vinden om ‘nog beter te worden’.

Hij vindt daarentegen dat ie wel goed genoeg is (heel goed zelfs) maar dat minder goede vrouwen nu met zijn geld gaan lopen.

Dat die vrouwen die op hetzelfde niveau geraakt zijn dan ook wel dezelfde capaciteiten hebben, en dat het vaak kleine subtiele verschillen zijn die ervoor zorgen of iemand funding krijgt of niet, vond hij onzin. (incl. onze opmerking dat vrouwen vaak voorwaardelijker schrijven, en mannen vaak overtuigender, omdat dat zo wordt aangeleerd).

1 like

Ik ben benieuwd of jullie wel eens hebben uitgesproken tegen een vrouw dat jullie haar als voorbeeld zien/veel respect voor haar hebben? En zo ja, hoe reageerde ze toen? Ik denk daar wel eens over na maar vraag me altijd af of dat niet heel raar overkomt.

6 likes

Jezus die reclame van New York Pizza en z’n bloemkoolbodem. Wtf nou weer, smakeloos en infantiel.

Dit is de banner op de site, dan krijg je een idee van het niveau

6 likes

Ik ben wel een aantal keer de ontvangende partij van zo’n bericht geweest en ik kan alleen maar zeggen dat dat zo onwijs goed voelde! Zeker omdat het in een tijd was waar ik behoorlijk intern worstelde met mijn werk en of het allemaal de moeite waard was. Die erkenning was toen heel fijn.

7 likes

Ja ugh hier zat ik me van de week ook al over op te winden. It’s everywhere.

Op de bbq saus van remia staat: “for real men only” en ik vind het echt dom en het maakt me boos. :rage::rage:

Edit: ik heb een berichtje gestuurd, haga

13 likes

Ja echt te idioot voor woorden. En wat dacht je van Jupiler… “mannen weten waarom”. Daarom koop ik dus nooit Jupiler. Vrouwen weten het(?!) blijkbaar niet…

4 likes

Wel prettig dat hij zich meteen besefte hoe seksistisch het inderdaad is.

Even inhakend op jouw verhaal, doet me hieraan denken. Toen ik een jaartje of 16 was stond ik in de kroeg en bestelde ik een biertje. Er zaten 2 gasten van een jaar of 30 aan de bar en zij vroegen aan me of dat biertje voor mij zelf was. Ik knikte ja en toen zei één van hen: ‘Oh dan heeft ze zeker ook shag op haar rails’.

Ik begreep in eerste instantie niet eens wat hij bedoelde (schaamhaar), volgens mij besefte ik het me de dag erna pas ofzo. Maar kan me er nog steeds boos om maken! Dat zeg je toch niet, en al helemaal niet vanuit die positie tegen zo’n jong meisje.

2 likes

Ik zit Droomhuis te kijken op SBS6, en een jong stel bezichtigt een huis met tuin. Meisje geeft aan wel van tuinieren te houden, waarop de presentator inhaakt met “En kun je koken? Beetje schoonmaken? Nou, dan zijn we er toch?” Bokkenlul
Die meid heeft ook gewoon een baan, hoezo zou zij degene moeten zijn die op huishoudelijk gebied “ff lekker de handjes iit de mouwen steekt” :rage::rage:

3 likes

Wat is eigenlijk de vader naam voor loeder moeder. Of maakt alleen de moeder foutjes

8 likes

Ik denk dat veel mensen ook wel iets hebben van: ‘not in my backyard.’ Je kunt tegen een bepaald systeem zijn, maar als de veranderingen aan dat systeem jou ineens raken als individu, voelt het heel anders.

We hadden het pas over: verradervader of kwadervader

Edit: we hadden dus dezelfde discussie thuis haha

7 likes

Hahaha ik zat zelf ook aan verader vader te denken haha.

1 like

Volgens mij ben ik de enige die het wel ok vind. Omdat borsten ook wel eens ‘bloemkolen’ worden genoemd en het dus niet een random blote vrouw is vind ik het wel kunnen geloof ik. Het maakt voor mij althans wel uit dat het (denk ik) een referentie is en niet zo van ‘we doen gewoon een naakte vrouw want dat is grappig’.

3 likes

Het is toch treurig dat je niet een gewone reclame kunt bedenken maar dat het weer seksueel moet zijn. Dat er weer een vrouw als lustobject kan verschijnen. Ik vind het gewoon ongelooflijk kinderachtig en smakeloos. Stelletje zielige kerels dat dit bedacht heeft en denkt dat dit leuk is. Ik vind het nog steeds een random blote vrouw die ingezet wordt als verkooptechniek.

15 likes

https://www.ad.nl/gouda/pizzareclame-met-bloemkolen-afgeplakt-in-gouda~a480c9fe/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web&referrer=https://t.co/vKAqoHSO74

2 likes

:thumbsup:

1 like

Huh dit slaat als een tang op een varken
"Ja mensen zijn bezig met het onderwerp feminisme dus wij vinden dat we een seksistische poster mogen maken! En we zijn echt niet seksistisch hoor (vinden we).

6 likes