Ik heb hier al drie keer over geklaagd bij de gemeente maar meer dan het antwoord: ja, dat gaat automatisch en is nu eenmaal zo, krijg ik niet. Maakt ook verder niet uit dat ik al mijn hele leven in deze stad woon (en geboren ben) en hij er pas een paar jaar woont. Het is mijn persoonlijke missie om dit veranderd te krijgen bij die ambtenaren
Edit: ik heb het dus over post van de gemeente n.a.v. ons koophuis.
Als ik op mijn werk een brief moet sturen naar een vrouw en een man. Dan zet het systeem altijd automatisch of de man als eerste of alleen de man. En dan verander ik dit altijd naar dat de vrouw als eerste genoemd wordt.
Ik heb laatst gelezen over een situatie in Frankrijk waar door middel van quota vrouwen eerder hogerop kwamen. Maar op de wat langere termijn werden vrouwen hier als geheel op aan gesproken, als in âje zit hier alleen maar vanwege een quotumâ.
Je zag dus wat jaren later dat er in die sector zelfs minder vrouwen zaten dan voor de quota ingesteld werden. Hieronder het verhaal.
https://www.nature.com/articles/d41586-019-00504-3
Dus zijn quota wel de oplossing als dit uiteindelijk gebeurt?
(Ps ben wel eens met de strategie van stem op een vrouw, politiek is anders dan de academie)
Oh interessant zeg! Ik denk inderdaad dat het vrij begrijpelijk is dat men zo negatief op een quotum reageert als ze de urgentie of het nut erachter niet zien. Dan voelt het namelijk ook heel oneerlijk. Men gaat er altijd van uit dat de âbeste mensenâ bovenaan zitten. Als je dat gelooft, dan is een quotum ook van de zotte. Ik denk inderdaad dat een quotum alleen werkt als het hand in hand gaat met maatschappelijke/sociale voorlichting. Dat men zich bewust wordt van de huidige vooroordelen en systemen. En als die voorlichting succesvol is, dan zou een quotum op een gegeven moment niet eens nodig zijn.
Overigens was er laatst een man bij Jinek (raad van bestuur van Ă©Ă©n van de grote NL banken) die vrijwillig een vrouwenquotum hebben ingevoerd en daar gaat het (tot nu toe) wel goed. Ben dan benieuwd of zij mensen toch beter bewust van maken waarom zoân quotum belangrijk is, zodat ze niet als Frankrijk juist het tegenovergestelde bewerkstelligen.
Ik heb wel samenvattingen van zijn zelfhulpboek gelezen en wat interviews met hem gezien. Wat in interviews vooral heel moeilijk is met hem is dat hij zich echt nergens op vast laat pinnen, âI never said thatâ is zowat zijn catchphrase.
Dit artikel vond ik opzich wel goed maar het is wel een linkse bron:
Contrapoints heeft ook een hele goeie video over JP, maar again, dat is wel een gekleurde mening.
Bij onze gezamenlijke rekening zie je alleen mijn vriend zân naam en eigenlijk vind ik dat best wel kut tbh. Had al gebeld van kan dat niet anders, maar kan niet want past nietâŠ
Edit: misschien ga ik wel bellen en zeggen dat ik wil dat ze mijn naam in de tenaamstelling moeten zetten.
Edit 2: nou, gebeld. Maar kan dus niet, moeten we een afspraak maken bij het kantoor van ABN AMRO en er samen heen gaan om een naamswijziging te doen. Dame aan de telefoon (mijn leeftijd) zei: âen wat is nou uw probleem dan?â Beetje aanvallend, maar goedâŠ
Ze bleef volhouden dat het volledig willekeurig ging (sure Jan), maar gaf aan dat ik het fijn zou vinden als dat gevraagd wordt. Maar ik voelde niet heel veel support.
Dat het willekeurig is is volgens mij onzin. Toen ik samen met mijn vriend onze gezamenlijke rekening gingen openen mochten we kiezen wie als eerste genoemd wilde worden. Dus rekening staat op onze beide namen (dat zie je ook) en mijn naam komt als eerste. Ook bij de ABN.
Mijn ouders hebben een gezamenlijke rekening. Dat was tot een paar jaar geleden de rekening van mijn moeder en stond dus op haar naam. Nu is het veranderd en staat er overal zijn naam op. Hij is jonger dan mijn ma, regelt niks van de financiën etc. Het is wel handiger aangezien hij als enige werkt, maar toch is het raar dat het automatisch naar zijn naam is veranderd
Als iemand het ooit nog heeft over âde beste aannemenâ dan kun je zeggen dat het gewoon wetenschappelijk bewezen is dat je sneller iemand aanneemt die op je lijkt en gezien bijna alle bestuurders mannen zijn nemen zij dus sneller een man aan. Veel mensen zijn echt niet expres seksistisch maar een quotum kan dit wel oplossen. Dat nu altijd âde besteâ wordt aangenomen is echt een illusie.
ja idd! Vind dit artikel van NRC het ook wel goed verwoorden
Wat is Arib toch een geweldige kamervoorzitter!
Ben nu de âMan madeâ docu van Sunny Bergman aan het kijken over de maatschappelijke ideeĂ«n over mannelijkheid. Ben nog niet zo lang bezig, maar tot nu toe wel aanrader! Dat mannen ook lijden ook onder de traditionele rolpatronen waar vrouw en man beiden aan meedoen. Vrouwen zouden ook niet onderdrukt worden als mannen niet steeds het gevoel hebben dat ze moeten onderdrukken of een bepaalde âmanâ moeten zijn.
Hmmmmmmmmmmmmm
Dat was volgens mij de context van een bepaalde stukje. Soortgelijk wat Emma Watson ook zegt in die HeForShe speech;
We donât often talk about men being imprisoned by gender stereotypes, but I can see that they are, and that when they are free, things will change for women as a natural consequence. If men donât have to be aggressive in order to be accepted, women wonât feel compelled to be submissive. If men donât have to control, women wonât have to be controlled.
Ja heerlijk dit, genieten.
Hij kwam vandaag nog even naar me toe om te vragen wat er nou was. Ik vroeg hem weer waarom hij commentaar gaf op haar uiterlijk. Toen kwamen weer een aloude antwoorden als â je snapt er niks vanâ en âhet is toch een complimentâ. En ik wist niet meer wat ik moest zeggen, hoe ga je in gesprek met een kerel die alleen maar blijft roepen dat je het toch niet snapt. Iig liepen de gemoederen hoog op en moet ik straks een gesprek met hem en mân manager gaan hebben. Want meneer heeft meteen geklaagd natuurlijk.
Jaa mee eens, maar denk je niet dat Sanny daarin een punt maakt in die docu doordat veel mannen vastzitten in dat systeem/image wat opgedrongen wordt door de maatschappij, en in die zin (naast vrouwen) ook âslachtofferâ zijn? En zich soms er niet bewust van zijn hoe ze handelen of weten hoe te veranderen. Zit natuurlijk wel een verschil in keihard seksime en meer subtielere vormen (zoals old-boys-network/vriendjespolitiek).
Wat raar dat jullie nu een gesprek moeten hebben bij de manage hierover. Het uiterlijk heeft toch ook helemaal niks te maken met de winkeldiefstal; een dief is een dief. Denk als je dat rustig uitlegt de manager daar wel begrip voor heeft (hopelijk)!