Feminisme

Hahaha mee eens.

Wordt net een foto van een mogelijke winkeldief doorgestuurd in de app. Zegt een collega: oh ze is best knap. Dus ik zeg: wat heeft dat ermee te maken?? (NOT TODAY SATAN). Zegt ie: sorry hoor dat ga ik echt niet uitleggen
als je dat niet snapt kun je beter niet reageren.

I can’t.

4 likes

Een documentaire over de voormalige Zuid-Afrikaanse ombudsman en haar strijd tegen corruptie in haar land. Je kan het tot 12 apil via deze link bekijken:

4 likes

Ik vind het echt onbegrijpelijk hoe ouderwets deze Henk Verhoeven (evolutie psychologie is gewoon een bullshit term) is. Hij is notabene 10 jaar jonger dan mijn vader die veel geëmancipeerder is.
Gedragsbiologie is ook nauwelijks toepasbaar op mensen en daarnaast een zeer verouderde wetenschap die erg gebaseerd is op subjectieve interpretatie.

Daarnaast vindt deze Robin Hurkens seksisme van mannen heel normaal maar als vrouw mag dat niet.

Ik vraag me bij dit soort mannen (het zijn toch voornamelijk mannen die dit stellen) af waarom het zo belangrijk voor ze is dat mannen en vrouwen anders zijn.

9 likes

Preaching to the choir! :raised_hands:

Heb t ook in mn stories gezet dat evolutionaire psychologie pseudowetenschap is (en ik zeg het heel vaak).

4 likes

Misschien omdat ze houden van hun wereld zoals die is en ze zich daarom omringen met verklaringen en “bewijzen” die dat beeld in stand houden. Kan iemand even goede brief naar die krant sturen om een goed verwoord tegengeluid te laten horen?

Al het seksisme even daargelaten, Theo beweert ook gewoon met een stalen smoel in dit interview dat witte mensen beter geschikt zijn om te leiden

S: ‘Dus een beschaving die gebaseerd is op uitmoorden, plunderen en het verpesten van de aarde, daarop moeten we trots zijn.’

T: ‘Wat ik zeg over slavernij is óók waar. Witte mensen hebben het niet uitgevonden, alleen wat effectiever aangepakt. Het is gevaarlijk om te doen alsof slechtheid in witte mensen zit en niet in zwarte mensen.’

S: ‘Je begrijpt het verschil niet tussen discriminatie en racisme. Discriminatie gaat over vooroordelen jegens anderen, en die heeft inderdaad iedereen. Maar racisme draait om een wereldwijd systeem waarin de witte mens bovenaan staat, om wit superioriteitsdenken.’

T: ‘Ik ervaar dat niet zo.’

S: ‘Dat kán jij ook niet ervaren. We leven in een wereld die structureel racistisch is.’

T: ‘In landen waar zwarte mensen de leiding hebben, is het echt niet beter dan hier. Zijn er Afrikaanse landen waar het lekker gaat? Nee toch? Of is dat alleen maar omdat wij die landen hebben leeggeroofd?’

S: ‘Jij vindt dus werkelijk de boreale cultuur superieur?’

T: ‘Nee, maar ik denk dat wij meer talent hebben om welvaart te creĂ«ren.’

4 likes

Ik ga ook even een story maken. Laat je horrreeeehhhhh

Mag ik je volgen?

Volgen wij elkaar al op insta? ik ben iig maartje_grr

@anon76889665 wat vreselijk om mee te moeten maken. Ik vind het echt knap hoe je gereageerd hebt en ben echt plaatsvervangend boos om het “lekker voor je dat je op je plek gezet bent, vrouwmensch”

2 likes

Ik volg je nu!

@vitaminwater natuurlijk!

1 like

God ik heb in mijn eerste jaar een paar colleges evolutionaire psychologie gehad, wat een vermoeiend gedoe man man man. Heb zoveel discussies met die docent gehad toen.

edit: heb jullie trouwens even gevolgd ook! account begint met een e.
kan alleen zelf geen stories plaatsen volgens mij want ik heb een iphone 4 op het moment :")

Ik kijk nu Jinek van gisteravond terug en de aflevering gaat over vrouwen in de politiek. Aanrader!

2 likes

Provoceren is alleen grappig als je daarmee laat zien hoe belachelijk een bepaalde denkwijze is, niet als je echt zo denkt.

10 likes

Ik merk best vaak dat mensen die iets laten horen een podium krijgen, zoals nu die briefschrijvers.
Denk dat ik dat eigk ook moet gaan doen, word ik er vast ook steeds beter in.

Ik ben vooral mega klaar met het ‘not all men’ argument.

5 likes

Ik ga dus naar zijn show en heb er helemaal geen zin meer in

1 like

Een paar van mijn mannelijke familieleden die ik de laatste tijd moeilijk te velen vind zijn naar een try-out van zijn show geweest, vraag me af hoeveel van zijn onzin ze uitkramen.

Mijn broer is dus ook super into Jordan Peterson, volgens mij heeft hij zijn zelfhulpboek gelezen, en is echt zo iemand die feminisme en antiracisme de schuld geeft van al zijn eigen problemen

Kun je mss laten weten of Maassen hem in zijn show ook noemt? Lijkt me sowieso wel interessant als je hier een nabespreking houdt :stuck_out_tongue:

1 like

Ik had gister een gesprek met mn vader over onder andere feminisme en racisme en dat was nogal kut. Ik heb hem uiteindelijk wel kunnen laten zeggen dat ie feminist is maar hij vindt dat veel feministen een slachtofferrol aannemen, dat vrouwen op de werkvloer voorgetrokken worden, etc. Hij is ook helemaal fan van Jordan Peterson. Ik word daar echt naar van. Ik wil zelf ook wat van Jordan Peterson gaan lezen/kijken om er een beeld van te krijgen maar ik zie er tegenop. Kan iemand me wat aanraden?

En wat vinden jullie van “voortrekken” op de werkvloer? Dus dat ze specifiek naar een vrouw of juist man op zoek gaan, of iemand met een andere achtergrond? Ik ben het er helemaal mee eens dat je op zoek moet gaan naar degene met de beste kwaliteiten, maar mannen zijn al zo lang voorgetrokken, daar moet gewoon wat “ingehaald” worden. Heeft iemand hier nog ideeĂ«n over/goede argumenten voor?

1 like

Veel positieve reacties op de nieuwe clip van Anouk

6 likes

Over dat voortrekken op de werkvloer, daar doe ik toevallig onderzoek naar. Iedereen wil natuurlijk voor degene gaan met de beste kwaliteiten, maar het is tegenwoordig (helaas) zo dat de mensen nu aan de top nog steeds een impliciet vooroordeel hebben t.o.v. andere minderheden (vrouwen, mensen van andere afkomst etc.) dat zij slechter zijn. En ook aan ‘cloning’ doen (dus vaak mensen kiezen die op ze lijken). Aangezien de top in de bedrijvenwereld hetero, white alfa males zijn - blijven op deze manier alleen maar hetero white alfa males aan de top. En ze doen het vaak niet eens expres, het zijn vaak impliciete vooroordelen. Vandaar dat men zegt dat een ‘quota’ of mensen ‘voortrekken’ op de korte termijn goed is om zo draagvlak te creĂ«ren voor andere minderheden en zo de balans te herstellen.

11 likes

En als je bewijs wilt over die impliciete voorordelen, moet je het onderzoek van “John vs Jennifer” maar eens opzoeken.

Twee identieke CV’s werden voorgehouden aan een groot aantal werkgevers, Ă©Ă©n met de naam John en Ă©Ă©n met de naam Jennifer. 3x raden welke van de twee gezien werd als meer competent en meer loon, betere arbeidsomstandigheden en vaker de baan aangeboden kreeg ;).

Edit: linkje naar artikel over het onderzoek

4 likes