Feminisme

Als je een beetje waarde hecht aan je anonimiteit op FF zou ik dit berichtje wel verwijderen. Want iedereen kan met deze info je :bird: account vinden.

Dank je, wil hier nog wel een beetje anoniem blijven. Heb ze alleen een clubje vrouwonvriendelijke kerels genoemd en hun iets te strakke wielerkleding buiten beschouwing gelaten :joy:

Dat is wel heel Amerikaans waar het altijd de schuld van de vrouw. Ik kan mij niet herinneren dat ze bij hier op mijn oude Nederlandse school zulke achterlijke regels hadden. Hooguit geen shirts dragen met racistische uitingen en scheldwoorden, gymschoenen moesten een witte zool hebben en mochten niet gewoon voor buiten worden gebruikt en dat je geen hoofddeksels mocht dragen waardoor je gezicht niet duidelijk zichtbaar was (Hijab etc. mocht wel gewoon).

2 likes

Ja ik ken in Nederland ook geen hele aparte regels. Ik heb wel een tijdje gewerkt op een reformatorische school en daar golden natuurlijk wel andere regels, maar geen Amerikaanse toestanden.

Ja alleen reformatische, islamitische en volgensmij 1 streng Joodse school waarvan ik persoonlijk de regels wel erg gedateerd vind, maar dan is het vaak nog je eigen keuze (of die van je ouders) om daar naar school te gaan.

In de VS is het vaak afhankelijk van waar je woont + inkomen en lijken ook veel niet extreem religieuze scholen gek te zijn op regeltjes. In Australie en Engeland is het vaak ook niet anders inclusief opmeten roklengte, haarlenge (ook voor jongens) etc. Ik vind het dan altijd leuk om er tegen in te gaan als mensen zeggen dat je door het dragen van uniformen persterijen etc kan verkomen en je beter de fatsoennormen leert. Terwijl je vaak aan het uniform (nieuw of oud), soms zelfs de oorbelknopjes kan opmaken hoe breed iemand het thuis heeft. En als ze je niet belachelijk maken vanwege je uniform, ben je vanwege je bril, haarkleur of naam wel de pineut. :’)

1 like

@unwrittensmiles

Nav jullie gesprek ben ik erachter gekomen dat er een verschil is tussen reformatorisch en gereformeerd. Heb echt mijn hele leven gedacht dat dat hetzelfde was.

3 likes

Haha, ja I learned the hard way toen ik met een broek op de reformatorische school kwam…

2 likes

Nou ik heb al reactie: ze geven aan dat het hier om een interview gaat en dat het een uitspraak van de heren zelf is. Verder zeggen ze dat er ook veel damesclubs zijn waarbij heren niet welkom zijn. Plus als klap op de vuurpijl de ultieme dooddoener “leef en laat leven”. Heb gereageerd dat zij met de publicatie dus wel een podium geven aan dit soort uitspraken en eraan bijdragen dat dit normaal gevonden wordt.

7 likes

En nu reageren ze niet meer… Ik word hier steeds kwader om.
Ik heb als vrouwelijke wielrenner ook te maken met groepjes kerels die niet accepteren dat je ze als vrouw inhaalt en dan zogenaamd grappig gaan doen. " He, Henk, je laat je toch niet door een vrouw inhalen, hahahaha’ of op 1 cm van je achterband gaan rijden. Maar ik heb ook gelezen dat mannen dan echt agressief worden en gaan slaan of schelden. En dan doet het tijdschrift het onrustige gedrag van deze heren als er een vrouw meerijdt, af als ‘leven en laten leven’. Dat is nu juist wat deze uitspraken niet doen. En dit gaat dan over wielrennen, maar het komt bij veel meer sporten voor (hoewel wielrennen wel vrij erg is qua haantjesgedrag). Als vrouw (en als man) moet je gewoon kunnen sporten op een niveau en op een manier waar je je prettig bij voelt, zonder dat je daarop aangesproken wordt of belachelijk gemaakt.

Edit: ik heb per ongeluk de beginpost weggehaald. Het gaat om de uitspraak in dit artikel en daar heb ik wat van gezegd:

5 likes

Mega goed dat je ze hebt aangesproken op dat belachelijke stukje tekst! Je krijgt best wel een defensieve of in ieder geval “wegwimpelende” reactie maar je hebt er in ieder geval wél wat van gezegd en hopelijk blijft er iets van hangen

4 likes

Fijn, dank je wel. Ik hoop dat ik ze op zijn minst aan het denken heb gezet.

1 like

@Flamoes @crazyplantlady
Op een of andere reden heb ik meldingen van deze reacties niet gekregen/over het hoofd gezien :frown:
Maar alsnog bedankt! Ik vind dat jullie beiden gelijk hebben, ik kán niet van iedereen verwachten dat ze net zo educated zijn over het onderwerp als mijn directe kennissenkring. Het is inmiddels ook weer goed gekomen maar voor nu vermijden we het onderwerp gewoon even. Komt wel weer.

Ik heb inmiddels een hele discussie op fb over het artikel van de fietsende mannetjes… Had de foto gedeeld in een fb-groep voor wielrennende vrouwen. Er zijn dus best wat vrouwen die zich daar niet druk om kunnen maken en vinden dat mannen dit soort uitspraken kunnen doen. Overigens krijg ik ook veel bijval, gelukkig.

3 likes

Ik vind dit topic heel erg inspirerend. Ik heb het onderwerp altijd interessant gevonden vanwege mijn eigen ervaringen en de ervaringen van vrouwen uit mijn omgeving. De discussie in dit topic deed mij denken aan een documentaire die ik een paar maanden geleden heb gezien op youtube. Het ging over Honduras en de positie van vrouwen in dat land. Het schijnt één van de meest gevaarlijke landen op aarde te zijn voor vrouwen. Er worden daar jaarlijks zo veel vrouwen vermoord (door mannen) dat ze het femicide hebben genoemd. Het betekent feitelijk dat vrouwen vermoord worden omdat ze een vrouw zijn. Het is geweld gericht op vrouwen omdat ze vrouwen zijn. Dat is het gevolg van een enorme macho cultuur. Vrouwen krijgen in Zuid-Amerika weinig tot geen bescherming en daarom durven veel vrouwen ook geen aangifte te doen van bijvoorbeeld huiselijk geweld. Maar naar mijn mening heeft armoede hier ook veel mee te maken. Er ging een wereld voor mij open toen ik de documentaire zag. En eerlijk gezegd schrik ik hier best wel van. Ik had geen idee dat dit zo erg was. Wij zijn in West Europa heel ver gekomen en vrouwen hebben hier veel vrijheden, rechten en bescherming maar ook hier kan er nog veel gebeuren. (Ik noem specifiek West Europa want Oost Europa is echt een ander verhaal).

Ik kon de documentaire niet meer terug vinden op youtube. Maar als je femicide zoekt vind je veel informatie.

Maar vrouwen worden toch al gelijk behandeld als mannen?
Feminisme is niet meer nodig toch?

Dit dit dit, als simpel voorbeeld van waarom er dus nog wel gestreden het worden.

8 likes

Ik kijk nu Vrouw op mars, was gisteren op tv, publieke omroep. Tot nu toe wel interessant!

:tired_face: ja als je als vrouw lelijk bent, ben je afgeschreven. Moet niet denken dat je dan iets voorstelt, of stel je voor; dat er mensen verliefd op je kunnen worden. Kennelijk zijn er nog steeds mannen die vinden dat vrouwen er alleen zijn voor hun uiterlijk

Dit is zo briljant, echt die reacties stuk voor stuk :’).

6 likes

Het is natuurlijk ook pas iets van de laatste 25 jaar ofzo. Mijn ouders wilden 36 jaar terug mn broer al mn moeders achternaam geven en dat kon niet als mn vader het kind wel erkende, zelfde bij mn zus 5 jaar later. Pas bij mij in 92 kon dat wel. Maarja toen dachten ze ook van tis wel leuk voor ze als ze alle 3 dezelfde achternaam hebben.
Maar mijn moeder vindt het wel lastig dat zij de laatste van haar naam is,ze had hem graag doorgegeven. Terwijl mn vader nog 2 broers heeft die de naam doorgegeven hebben.

1 like

8 likes