Feminisme

Ja je kunt verder gewoon zelf kiezen welke naam je wilt gebruiken! Opkopen je post etc, maar niet op officiële documenten.

Vind het trouwens echt rot om te lezen dat je benadeeld wordt vanwege je achternaam… maar das weer een andere discussie / een ander topic.

1 like

Één woord: Kavanaugh :exploding_head:

Ok nog een paar woorden: ik hoop dat onze (rechtse) regering eindelijk eens stopt met Amerika als het grote voorbeeld te zien want dit laat weer zien wat voor fucked up derde wereldland het is. Ik ben zó blij dat ik daar niet woon. Ik kan me hier ook echt druk om maken. (Want denk ik deels terecht is en deels niet, want als zoiets in China of Rusland gebeurt maak ik me minder druk.)

14 likes

SATC is wel een bekend voorbeeld denk ik of Gilmore Girls? Jan Jans en de Kinderen met de Bewust Ongehuwde Moeder.

2 likes

Xena: Warrior Princess
Veronica Mars?

Beyoncé voor sommigen al twijfel ik soms aan haar oprechtheid. Als is zij versus Ngozie Adichie wel interessant.

Ik vrees dat de namen die ik zelf vooral zou noemen niet mainstream genoeg zijn :stuck_out_tongue: (Riot grrrl )

Girls, al vind ik Lena Durham niet meer een heel fijn voorbeeld. En Dear White People vind ik een goed voorbeeld over intersectioneel feminisme

6 likes

Ik kan me wel voorstellen dat series die niet slagen voor die test toch iets teweeg hebben gebracht. Ik zou SATC en Gilmore Girls bijvoorbeeld ook niet per se feministisch noemen want dat zijn ze ik heel veel opzichten gewoon niet, maar ze hebben op dat gebied wel een discussie veroorzaakt.
Toch wel jammer om te zien dat veel hedendaagse series ook niet slagen.

3 likes

Ik vond Girls zelf heel leuk, maar ik denk ook vooral dat de serie misschien interessant is om te bestuderen omdat mensen er zó heftig op reageerden. Het was echt zo’n love it or hate it serie, dat is natuurlijk wel interessant.

3 likes

Sorry ik post echt veel want ik wilde nog een ding toe voegen:
Ik vind het bij films en series sowieso soms moeilijk om te betalen of iets nu onfeministisch of racistisch is of dat ze alleen een karakter uitbeelden dat dit is. Zoals bijv. bij de Luizenmoeder: die juf Ank maakte racistische grappen dus ze beelden een juf uit met racistische denkbeelden, maar ondertussen zijn dat wel ‘de grapjes’ uit de serie dus is de serie dan racistisch? Of bijv. bij Mad Men.

Ja dat vind ik ook altijd lastig. Ik geloof in de goede bedoelingen van de makers, bijvoorbeeld van de Luizenmoeder, om een spiegel voor te houden, om te schuren en mensen te laten schrikken.
Maar jammer genoeg vinden genoeg mensen dat juist gewoon leuke grappen.

Net als cabaret (Hans Teeuwen/Daniël Arends en vast wel meer) die soms ook in hun rol rascistische dingen zeggen. Het is de bedoeling dat je gegeneerd raakt en denkt ‘oh dit kan echt niet’, maar helaas snappen veel mensen dat niet en denken ze gewoon ‘he eindelijk eens iemand die de waarheid zegt’ en die gaan dan juist die grapjes constant nadoen, zonder context.

Ik zou niet weten hoe je die mensen kan bereiken. Ze horen ook vaak wel wat ze willen horen.

4 likes

Bij Hans Teeuwen vraag ik me oprecht af of je gegeneerd moet raken of dat hij gewoon makkelijk grapjes wil maken over de rug van gemarginaliseerde groepen.

3 likes

Tegenwoordig dat laatste, vind ik althans. Makkelijk scoren.
Ik denk dat hij vroeger daarin wel oprechter was.

Mooie reactie!
Ik was ook zo boos op die stomme youp van het hek en z’n prutcolumns. Oh en het nrc dat ze hem een podium geven. Maar eigk ook weer niet zo boos dat ik zelf gemaild heb naar het nrc.

Ik volg trouwens tegenwoordig wat feminisme accounts op instagram en vind dat heel prettig. Leerzaam op een makkelijke manier en zorgt vooral voor bewustzijn.
Ik volg: feminist, itsfeminism en activismfuckyeah

5 likes

Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is. Maar ik was een video aan het kijken van buzzfeed over dresscodes op middelbare scholen daar. En het is zo gericht op meisjes/vrouwen? Geen zichtbare schouders, bepaalde lengte die toegestaan is van rokjes.

1 like

Wat betreft achternamen… We hebben als vrouw nooit onze ‘eigen’ naam. Die hebben we ook nooit gehad. Het is áltijd de naam van een man, ofwel die van je vader, ofwel die van de man waar je mee trouwt. Ook twee vrouwen die met elkaar trouwen geven elkaar de naam van hun vader. Vroeger al was je als dochter & vrouw altijd “eigendom” van een man wat dat betreft, je was iemands dochter totdat hij je weggaf aan een andere man als vrouw.

Als je nu je kindje je ‘eigen’ naam wil geven als vrouw, omdát je tegen dat altijd maar doorgeven van de vadernaam bent, dan verander je eigenlijk alsnog vrij weinig. Nog steeds wordt er een vadernaam doorgegeven, de naam van een man. Want je ouders deden precies wat jij nu niet wil doen, en dat zet je door.

Geen idee of ik het duidelijk genoeg omschrijf, maar ik zou het liefste zien dat iedereen gewoon zijn eigen achternaam mag kiezen. Alsin; een hele nieuwe, als je dat wil.

4 likes

Dat klopt wel. Want anders zouden meisjes die brave jongens afleiden van hun werk met hun blote schouders en hen op wellustige gedachtes brengen. /s

Ik denk dat het meer zegt over hoe de maatschappij vrouwen en helaas ook meisjes seksualiseert. Als jij een kind met blote schouders of ontblote knieen ziet en denkt aan seks, in plaats van dat is lekker verkoelend, dan is er iets met jou en niet de outfit van het kind.

7 likes

Ik vind dat elk blad, ook als je je alleen richt op mannen, niet zo’n vrouwonvriendelijk clubje in hun tijdschrift moeten opnemen. Ik zou het tijdschrift er wel op aanspreken. En het dan ook breder trekken zoals je zelf al doet dat vrouwen in wielrennen toch al ‘onheus’ bejegend worden en dat dit zeker geen stap in de goede richting is. En vooral niet bij al hun lezers goed zal vallen.

Edit: het uiterlijk van de mannen zou ik daarbij overigens geen opmerking over maken.

3 likes

Ik dacht precies dit, kreeg het alleen niet zo lekker verwoord. Dus @Hettie , ik sluit me hier volledig bij aan, zeker wat van zeggen!

2 likes

@kika en @SayMyName Dat gevoel had ik ook al wel. Ik ga ze erop aanspreken!

2 likes

Goed zo! Ik ben benieuwd of je antwoord krijgt. Als je dat zou willen delen, als je überhaupt een antwoord krijgt, heel graag. Hier of een PM is prima.

2 likes

Ik heb ze een bericht gestuurd inclusief foto’s. Ben heel benieuwd en ik laat weten hoe ze reageren.

1 like