Geweldig, haha . Zo valt nog meer op hoe belachelijk het allemaal is.
Kunnen we niet gewoon even een jaartje embargo op de categorie Mannen Die Feminisme/MeToo Duiden? Al die ~nuance~ over het âdoorschietenâ komt me zo de strot uit.
We moeten nog wel heeeeeel ver de andere kant op voor we âterug naar het middenâ kunnen. Doen we eerst 52 weken dit soort stukken:
En dan daarna mag er weer een Rationele Man miepen over dat het zielig is voor mannen.
Gisteren werd in mijn LinkedIn-feed dit artikel gedeeld:
En dan reageert eronder deze meneer met de volgende opmerking:
Dan heb je het a. niet helemaal begrepen en b. het blijkt wel weer dat feminisme nog steeds nodig is door dit soort figuren (want zo oud leek ie me nog niet).
Wat vind je precies het ergste hieraan?
Ik heb het even snel gelezen en ik ben het niet helemaal eens met de boodschap, maar ik vind het wel interessant om te lezen wat de opvatting van deze man is, zeker omdat het nog vrij genuanceerd gebracht is. Ik zou mezelf feminist noemen, maar ik kan me ook voorstellen dat dit voor een deel van de mannen ook wel bedreigend voelt. Ik denk niet per se dat dat ons probleem is, maar het kan ook niet geheel ontkend worden.
Ik wil ook wel weten wat er niet goed is aan wat hij zegt. Ik heb het gelezen en ik ben het eigenlijk grotendeels met hem eens. Het is een eeuwenoude misvatting dat feministen alle mannen haten, jammer dat hij dat niet ziet. Maar zoals het voorbeeld dat hij noemt over meer mannen in het onderwijs, ik ben het daar mee eens.
Ja dit ben ik met je eens, dit stuitte mij ook tegen de borst. Maar het feit dat hij zegt dat de ideologie van feministen te ver is doorgeschoten⊠dan heeft hij er dus in beginsel niks van begrepen. âZij sluiten mannen buiten en verafschuwen mannelijkheid.â
âEen man heeft niet een bepaald voorrecht om meer te verdienen dan een vrouw, maar een zekere verplichting. De man leeft met de verwachting dat hij zal worden bemind en bewonderd zolang hij geld verdient. Dat is een historische, evolutionaire last, ondersteund door sociale druk. Daarom is het beter om te spreken over maatschappelijke verwachtingen. Daar hebben mannen en vrouwen last van, want voor de vrouw was het immers ook geen privilege om kinderen groot te brengen. Daarom pleit ik voor genderbevrijding. Het zou goed zijn als vrouwen Ă©n mannen zich zouden kunnen bevrijden uit hun rigide rollen uit het verleden en zich meer flexibele rollen kunnen aanmetenâ
Hier heeft hij toch in zekere zin een punt. En het dikgedrukte is precies wat feministen willen, imo. Hierna volgt een aantal statements en cijfers waarvan het mij onduidelijk is waar hij het vandaan haalt. Maar hij heeft een punt waar hij zegt dat successen van vrouwen niet over de rug van mannen moet gebeuren. Dat de nadruk op vrouwen ligt is logisch, wij moet van verder komen. Maar het kan niet zo zijn dat het uiteindelijke resultaat is dat vrouwen aan de top staan en mannen een ondergeschikte positie hebben. En dat is ook niet waar feminisme voor staat, maar zo wordt het vaak wel gepresenteerd of ontvangen. Ik vind het extra jammer dat deze kerel, die zichzelf zolang een feminist genoemd heeft, juist dezelfde fout maakt door te denken dat feminisme om mannen haten gaat. Hij maakt een goed punt over afwezige vaders en het effect op kinderen, maar slaat weer de plank mis door dat probleem bij de vrouw te leggen. Ik vind dat hij zichzelf behoorlijk tegenspreekt in dit stuk. Aan de ene kant zijn zijn uitgangspunten verkeerd, maar de oplossingen zijn wel goed. Het doel heiligt de middelen?
âWeet u, als een juf aan een jongen vraagt om zijn gevoelens te uiten, dan heeft hij het gevoel dat hij zich moet gedragen als een meisje. Maar als de meester met de jongens uit de klas gaat praten over hun gevoelens, dan zien ze dat als iets dat onderdeel is van wat het betekent om een jongen te zijn. Dat is een niet te onderschatten, wezenlijk verschil. Dat alles zal helpen, zodat jongens een goed gebalanceerd leven kunnen leiden.â
Dit vind ik ook heel sterk.
Dat is toch juist een teken dat we nog lang niet uit onze genderrollen zijn gestapt? Wat maakt het uit of een juf of meester met een kind praat over gevoel?
Ik denk dat dat onvermijdelijk is in een mannenwereld, daar zullen mannen in moeten leveren om gelijkheid te kunnen verkrijgen.
Lijkt me niet dat dat het feministische einddoel is.
Ik vraag me af in hoeverre we volledig uit onze genderrollen kunnen stappen. Het gaat er niet over of een juf of meester over gevoel praat, maar feit blijft dat meisjes en jongens gewoon verschillend zijn. Gelijkwaardig ja, maar niet gelijk als in hetzelfde. Het is eerder al eens aangetoond in Joodse kibboetsen waar ze kinderen bewust een genderneutrale opvoeding gaven, dat meisjes echt meer aangetrokken zijn tot poppen en knuffels en jongens meer tot autoâs en constructies. En dat jongens over het algemeen meer met exacte vakken hebben en meisjes meer met talen. Wil uiteraard niet zeggen dat een meisje geen exacte vakken kan en ik vind het ook slecht hoe dit onbewust voor vrouwen zo ontmoedigd wordt, maar ik ben het er mee eens dat het kwalijk kan zijn als jongens of meisjes worden gedwongen om op een bepaalde manier te functioneren die voor hen tegennatuurlijk voelt. En ik denk dat de auteur van hierboven hiermee wel een punt heeft eigenlijk.
Wat jij zegt, daar ben ik het veel meer mee eens.
Ik denk dat veel mensen dat verwarren, dat met gelijkheid gelijkwaardigheid wordt bedoelt en niet dat we allemaal hetzelfde moeten zijn. Ik denk ook dat we juist de verschillen tussen man en vrouw in balans nodig hebben voor een goed functionerende maatschappij
Woooow dat is niet oké joh. Ik zou echt kijken of je dit ergens kan melden, ondernemingsraad/vakbond/meldpunt discriminatie iets?! Ik weet niet waar je precies werkt en heb ook niet heel veel verstand er van qua waa rje het best terecht kan. maar dit zo benoemen is echt niet oké.
Wooo wat bizar! Ik zou hier sowieso wat mee doen, dat zijn echt hele rare aannames die ze doen. Prima om te zeggen dat het een fulltime functie is, maar dan hoef je er toch niet bij te zetten âdĂșs we zoeken een manâ
Dit mag toch ook gewoon niet? Wtf
@tukker dit soort studies vind ik altijd heel lastig, want hoe weet je zeker dat die ouders/opvoeders niet toch hun eigen sociale ideeĂ«n doorvoerden? In het boek Inferior wat ik hier al eerder had aangeraden wordt dit ook behandeld en daar was er volgens mij geen verschil als ze baby waren (ze testten dan waar babyâs naar keken, poppen of meer technisch speelgoed) maar vanaf dat ze ouder waren was idd ook dat de jongens een grotere voorkeur hadden voor autoâs enzo. Maar goed, of je dat ooit 100% zeker kan weten zolang die kinderen niet opgroeien in een gecontroleerde omgevingâŠ
Aahh ok precies! En ja zeker doen als je man-vrouwverschillen en de hele nature/nurture discussie leuk vindt, is echt een interessant boek!
Oh dat boek Inferior klinkt interessant. Ik heb ook Testostoron Rex gelezen, de auteur van dat boek probeert wetenschappelijk aan te tonen dat er eigenlijk geen verschillen zijn tussen mannen en vrouwen behalve het geslacht en dat dus praktisch alles in principe nurture is.
Het boek heeft wel wat kritiek gekregen, maar het heeft mij persoonlijk wel het standpunt gegeven dat de meeste verschillen meer door nurture komen dan meestal wordt gedacht.
Ik vond Het idee m/v van Asha Ten Broeke ook interessant, dat was mijn eerste echte introductie aan feminisme en gendergelijkheid/ongelijkheid. Vond het ook een fijn boek om mee te beginnen zeg maar.
Ik merk dat ik mij steeds meer ga ergeren aan mijn omgeving en ik weet niet zo goed hoe ik er op moet reageren. Ik reageer altijd heel erg uit emotie terwijl ik juist rustig wil uitleggen waarom feminisme belangrijk is. Zo zag ik bijvoorbeeld iemand voorbij komen op tinder en in zijn bio stond dat feministen naar links moesten swipen. Ik was het liefste met hem in discussie gegaan, omdat het mij echt raakt dat je zo kunt denken alleen kan ik mijn punten niet goed onderbouwen. Ik ben dus echt zoekende hoe ik dit het beste kan toepassen in mijn leven.
Ik vind het wel goed dat de Volkskrant allerlei mensen een podium geeft. Het gros van de lezers zal het niet met hem eens zijn, maar zo kun je in ieder geval niet zeggen: âwat een linkse eenzijdige kutkrant.â
Althans, dat hoop ik dan maar hĂš, dat het gros van de mensen denkt: âwat lul je.â
(Zegt mijn vader nog steeds voor de grap, maar ja hij heeft dan ook traumaâs. Hij het FD, mijn moeder de Volkskrant, dat huwelijk was vanaf het begin gedoemd te mislukken natuurlijk.)
*Hij had overigens wel een paar punten waar ik in kan komen maar het eerste wat ik dacht was: âPfff het gaat nu even niet over jou.â
(Of nou ja wel, want het is zijn interview, maar ik haat het als mannen doen alsof ze zo getroffen zijn door het feminisme. Meer mannen in het onderwijs willen is ook helemaal niet on-feministisch.)
Ik denk dat sommige mannen zich ook wel degelijk getroffen voelen door het feminisme. Ik kan het me ergens wel voorstellen. Ze verliezen in feite hun âprivilegesâ die ze altijd als vanzelfsprekend hebben ervaren. Vroeger kreeg elke man, hoe onaantrekkelijk ook, eigenlijk wel een vrouw (en dus ook seks). Dan kon ie ook een beetje het hoofd van de familie zijn en zich belangrijk voelen. Nu (veel) vrouwen onafhankelijk en ook hoger opgeleid zijn, is dat wel intimiderend. Dat maakt de kansen van veel mannen ook minder. Ik denk dat het voor knappe, hoogopgeleide en/of rijke mannen minder een probleem is, maar voor minder knappe, werkloze Robbie met zijn toch wel degelijk als een bedreiging voelt. Het is niet meer vanzelfsprekend dat hij een vrouw krijgt die zonder morren seks met hem heeft en het huishouden doet en hem op een voetstuk plaatst. En dan is het makkelijk om feminisme de schuld te geven, in plaats van toegeven aan jezelf dat je wellicht gewoon niet de meest aantrekkelijke optie bent.
Ik vroeg me echt vaak af waarom de leukste, mooiste, slimste vrouwen alsnog onzeker zijn, terwijl elke man, hoe grote sukkel het ook is, zich wel de moeite waard lijkt te vinden. Maar ik denk dat dat echt komt van het generaties lang de dominante sekse zijn. Ik denk dat het beter wordt voor vrouwen nu het gelijker wordt (al zijn er nog veel stappen te maken) maar ik kan me levendig voorstellen dat het voor een heel deel van de mannen niet voelt alsof het beter wordt. Ik vind die hele beweging van incels zo ontzettend walgelijk en tegelijk intrigerend. Het slaat nergens op, maar ergens denk ik wel dat zoân beweging van zielige, verongelijkte mannen âerbij hoortâ. Ik ben het ook echt helemaal met je eens als je zegt: âhet gaat nu even niet over jouâ, want dat is ook niet zo, maar ik denk dat het voor veel mensen wel het eerste is wat ze voelen, hoe het HEN gaat beĂŻnvloeden. Net als de zwarte pieten discussie in feite. Maar, geen verandering zonder opstand.
Ik ben het met je eens maar ik vind het niet zielig. Ik vind dat een beetje het zelfde als wanneer ik zielig zou gaan zitten doen als ik mijn witte privilege kwijt raak (wat helaas nog niet zo is.)
Ik vind het eigenlijk walgelijk dat die mannen hun privililege willen behouden ten koste van een andere groep, terwijl ze zich wel bewust zijn (of in deze tijd bewust zouden moeten zijn) dat het ten koste van een andere groep is.
Dus ja, het is wel logisch maar ik vind dat soort mannen heel naar.