Favoriete recepten

Kolen kun je trouwens lang bewaren, want dit is best een boel eten! Maar je kunt ook stukken inmaken of blancheren en dan in de diepvries doen. Dat doe ik vaak met rode kool. In fijne reepjes snijden en 2 minuten koken. Uit het water halen en snel afkoelen met koud water, en dan laten afkoelen. In porties in zakjes doen in de diepvries en je kunt ze 6 maanden bewaren.
Of in reepjes in een mengsel van azijn en suiker en wat kruiden koken en bewaren in een glazen pot. Dan wordt de kool zacht en je kunt dit vrij lang bewaren en als topping in salades gebruiken. Krijgt een prachtige kleur!

Van de knolselderij maak ik vaak koolhydraatarme puree voor stamppot, of soep, of als plakken bakken als een steak.
En spitskool kun je net als de rode kool in porties bewaren in de diepvries en is geweldig door iedere curry!

1 like

@Takkie Hier nog het recept!

2 el zonnebloemolie (of ander neutrale olie)
2 tl mosterdzaadjes
1 grote ui in dunne ringen
1 witte kool of 1 spitskool (700 gram) geschaafd of fijn gesneden
1/2 tl geelwortel poeder
1 tl zout
1 tl gemalen komijnzaad
3/4 tl chilipoeder
1 el tomatenpuree

1. doe de olie in de pan op halfhoog vier en voeg, zodra de olie heet is, de mosterdzaadjes toe
  2. Zodra de zaadjes beginnen te springen, pas op heet, voeg je de ui toe en bak je die gaar binnen 6-8 min, licht gekleurd.
  3. Voeg de kool en 50 ml warm water toe en roer alles door elkaar. Zet de deksel op de pan en smoor voor vijf minuten.
  4. voeg de geelwortel, zout, komijn, chilipoeder en tomatenpuree toe en roer goed door. Doe de deksel voor nog eens 6-8 minuten op de pan en smoor de kool tot die zacht is.

Serveer met Chapatiā€™s en een dot yoghurt en eventueel tafelzuur (ipv chapatiā€™s, zijn wraps, toastjes of een geroosterd broodje ook lekker, vind ik)

Recept komt van Meera Sodha en is een hoofdgerecht voor 2 personen en een bijgerecht voor vier personen. Is trouwens ook makkelijk te halveren dit recept!

1 like

Ik heb een spitskool (van too good to go) en was me al aan het afvragen wat ermee te doen, ik ga dit proberen!
Zou het lekker zijn bij wrap/pita en dan vegan shoarma? (ik wil toch al graag shoarma eten binnenkort haha)

Oh ja dat denk ik wel! Weet niet hoe het matcht met gekruide shoarma, maar de combinatie shoarma, pita en spitskool is sowieso lekker.

Als je nog een simpele wil met spitskool en shoarma, is dit ook lekker.

Gekruide shoarma bakken met fijngesneden spitskool, twee uien gesnipperd en op smaak brengen met curry (van oliehoorn ofzo) en dat in een pitabroodje. Eventueel nog wat knoflooksaus er over heen. Laatst net gehad bij vrienden en vond dat echt zo lekker comfortfood.

1 like

Ik vind pasta met veel knoflook, peper en garnalen echt heerlijk comfort food. Maak het zelf altijd op gevoel, maar dit recept komt wel in de buurt:

1 like

O, die doe ik morgen maken, bedankt!

1 like

Ik ben volgende week een paar dagen alleen en heb zin om mijzelf even goed te spoilen met lekker eten. Wie heeft tip voor goede ontbijtjes, lunch en andere comfort food?

Dit is echt heel lekker!

En als je zin hebt om pannenkoeken te bakken, dan is deze room op de pannekoek echt heel lekker.

1 like

Ik ben wel benieuwd naar jullie beste snelle voorraadkast recepten?

Zelf maak ik graag poffert, pannenkoeken, dessertijst en boekweitgrutjes. Dat is allemaal zoet.

En knoflook/walnoten pasta is altijd goed met een salade. Of rijst met makreel filet uit blik en daar dan verse paprika en prei bij.

Hebben jullie nog recepten die lekker zijn en blijven als je ze invriest?
Wil voor mā€™n kraamweek alvast wat maaltijden invriezen

Snert :yum:
Bolognesesaus
Goulash
Stoofvlees
Nasi

1 like

Chili sin carne : https://www.francescakookt.nl/chili-sin-carne/

En dan met limoensap uit een flesje en evt paprika uit pot (al vind ik vers wel lekkerder). Dan hoef je alleen de avocado vers te halen

Soep met soepgroente en evt gehakt (voor balletjes) uit de vriezer

1 like

Volkoren penne met linzen-bolognese saus, kan zonder verse tomaten (en andere groenten)
Pompoen (uit vriezer)- kikkererwten soep
Dahl (linzen (gedroogde niet uit blik), zoete aardappel (hier altijd in voorraad) en spinazie (diepvries) )
Linzenwraps (linzen nacht weken) kan van alles op of bij rijst/linzen/bonen/ui/prutje (of chili)
Chili met volkoren bulgur (1-pans gerecht)

1 like

Kikkererwtencurry met een zak gegrillde groenten uit de diepvries (courgette en aubergine, kan ook vers natuurlijk), uitje, blik tomatenblokjes, knoflook, kokosmelk en garam masala kruiden is mijn favoriet. Soms met nog wat rozijnen of abrikozen er door.

2 likes

Chili con/sin carne
Soep
Lasagne
Curry
Quiche
Stamppot

Ik heb altijd blikjes mais in huis om deze te maken. Ben hier zo dol op.

4 likes

Vandaag gegeten (enkel de Ricard, steranijs en room weggelaten)
Was echt heel erg lekker!

1 like

LiĀ­baĀ­neĀ­se wraps met falaĀ­fel, witĀ­te kaas en geĀ­grilĀ­de groenĀ­ten:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1190760/libanese-wraps-met-falafel-witte-kaas-en-gegrilde-groenten?ns_campaign=allerhande_recept_delen&ns_mchannel=email&ns_source=allerhande&ns_linkname=ganaarditrecept

Lekker en makkelijk :slight_smile:

3 likes

Chana masala, linzendahl.

1 like

Ik ben op zoek naar een lekker recept voor zoā€™n hele bloemkool uit de oven.
Ik zie dat wel eens in restaurants ofzo, maar heb een goede oven dus ook lekker zelf te maken denk ik.
Wil wel wat garnering enzo, dus hopelijk heeft iemand een tip :slight_smile: