Favoriete recepten

Ja tuurlijk!

Ingrediënten zijn

Tomaten 500 gram
Tomatenpuree
Tomaat uit blik. San Marzano tomaten
Zoete punt paprika x2
Ui
Drie wortels
Knoflook
worcestershiresaus
Bruine suiker
Paprikapoeder

De verse tomaten, ui en zoete punt paprika gaan de oven in met wat olijfolie en knoflook.

Zodra die geroosterd zijn gooi ik alles in de pot met de tomatenpuree en nog een gefruit uitje. Wortels in kleine stukjes snijden. Je kan trouwens de tomaten en paprika ook pellen om gladde soep te maken, maar daar heb ik te lui voor haha.

Daarbovenop giet ik de tomaten uit blik. Nog wat bouillon erbij als je het iets wateriger wilt en anders kun je het zo laten. Kruiden naar smaak. Even met de staafmixer om alles te combineren en klaar is Kees.

https://www.houseandgarden.co.uk/recipe/tomato-red-pepper-soup Dit is ongeveer het recept dat ik volg.

2 likes

Vind deze heerlijk!

2 likes

Dit ziet er zo lekker uit! Mijn vriend lust alleen geen kaas, vlees of room :’) maar bedankt voor het recept!

Deze maak ik ook regelmatig, of varianten ervan met wortel of pompoen!

Broccollisoep met courgette, aardappels en gerookte zalm?

Wij eten vandaag pompoensoep met een schepje madras curry pasta, ui, zoete aardappel en kokosmelk (af te toppen met wat koriander voor de liefhebber)

2 likes

Pompoen-kikkererwtensoep met pindakaas en kokosmelk

1 like

Aangezien er laatst zoveel goede tips kwamen toen iemand vroeg om lekkere recepten met witlof: iemand nog tips voor een gerecht met venkel? Zat in m’n too good to go pakket maar kook daar echt nooit mee eigenlijk

1 like

Venkel, lekker! Simpel uit de oven als bijgerecht (roosteren met olijfolie, zout en peper) of dun gesneden/geschaafd in een salade.
Met pasta: sjalot en knoflook fruiten, venkel erbij, afblussen met witte wijn en daarna room erbij, beetje laten inkoken en dan wat dragon, peterselie en flink wat citroensap erdoor.
Venkelsoep (met een pastinaak, groentebouillon en wat room) vind ik ook heel lekker.

3 likes

Als lunchsalade: venkel even kort bakken met een uitje en wat tuinbonen. Dat mengen met sla, komkommer en afmaken met geroosterde pijnboompitjes en balsamicoazijn

2 likes

Plus 1 voor venkel met dragon!
Ik laat de venkel wel eerst heel lang bakken op laag vuur zodat het helemaal gekarameliseert is

2 likes

Ik vind tom ka kai soep echt heerlijk.

Of Surinaamse pindasoep

Of, een klassieker, bruine bonen soep

1 like

Deze is ook lekker!

2 likes

De broccolisoep van Miss Lipgloss is mijn favoriet. Zoooo lekker en super makkelijk. Is al uit 2012 en heb het al wel 100x gemaakt (soep is het enige dat ik kan)

Haha jaaa dat is hier ook een klassieker geworden. Vooral ook met die gebakken rauwe ham en een klodder crème fraîche.

Iemand nog tips om een van deze kolen te bereiden? Behalve stamppot.

Geroosterde knolselderij met sirachasaus of knolselderij burger :heart:

1 like

Ik zou iig heel veel cole slaw maken met de rode kool en spitskool, vind dat zo lekker.

Spitskool in reepjes roerbakken, met (nep)kip en kerrie.

Knolselderij kan je in z’n geheel grillen in de oven of gebruiken in erwtensoep. Of ipv aardappels (of half/half) in een puree voor een ovenschotel.

Rode kool zou ik ook grillen. In plakken als een ‘steak’ staan er best veel recepten van. Dat lijkt me lekker!

1 like

Als je zuurkool lekker vindt, kan je de witte kool fermenteren (zo leuk om mee te experimenteren, heb het ook eens met knolselder gedaan om dan selderijsla voor op brood te maken).
Knolselder uit de oven, of bij risotto, of puree, of soep, … .

1 like

Deze klinkt heel lekker!

Rode kool kan je prima koken met water, wat azijn, appel en rozijnen. En dan erbij aardappelpuree en hachee.

En witte kool/spitskool kan je heel goed roerbakken met 1,5 tl mosterdzaadjes, 1 ui in dunne ringen en dan nog wat kruiden maar die zoek ik later even voor je op.

1 like

Spitskool in de oven met (vega)gehakt, creme fraiche en kerrie, met een laagje aardappelschijfjes en kaas. Evt. kun je nog wortelsliertjes toevoegen als je meer verschillende groenten wil

1 like