Een topic om (de het liefst wat onbekendere!) ezelsbruggetjes voor in welke situatie dan ook, met elkaar te delen zodat ons dagelijks leven er hopelijk een stuk gemakkelijker op wordt!
Dus kom maar door met alle tvtassen en kofschepen
Wanneer je ‘dat’ en ‘die’ gebruikt
Dat gebruik je wanneer een woord met ‘het’ uitgesproken wordt, zoals:
- het boek - dat boek
- het kind - dat kind
‘Dat’ eindigt op een T en ‘het’ ook.
Die gebruik je wanneer een woord met ‘de’ uitgesproken wordt, zoals:
- de knuffel - die knuffel
- de man - die man
‘Die’ eindigt op een E en ‘de’ ook.
Als je wil weten aan welke kant je tankdop zit moet je ff op je dashboard kijken
Als het slangetje daar rechts zit, zit de tankdop ook rechts
Zoals hier dus:
Het pijltje toch hahaha niet perse het slangetje
Ik kijk altijd naar t slangetje
Bij dingen die aangedraaid moeten worden onthou ik altijd ‘LORD’ - Links Open, Rechts Dicht
Deze onthoud ik altijd door righty tighty lefty loosey!
OH het kan allebei!
“Nou, naast dat icoontje staat bij de meeste auto’s een heel handig pijltje dat aangeeft waar de benzinedop zich bevindt. Staat het pijltje rechts. Dan zit hij rechts. Zit het links, dan zit hij links. Heeft u geen pijltje? Kijk dan aan welke kant van het symbooltje zich de slang bevindt: zit die links, dan tankt u aan de linkerkant, en vice versa.”
http://www.auto-ruimzicht.nl/cms/nieuws/35-waar-zit-uw-tankdop
Ik heb in real life nog nooit een pijltje gezien volgens mij
Ik heb nooit op het slangetje gelet, haha! Ik ga morgen mijn nieuwe auto ophalen. Keep you updated.
Voor gitaarsnaren. Van boven naar beneden/van dikste snaar naar dunste snaar:
Een
Aap
Die
Geen
Bananen
Eet
Er zullen vast ook meerdere ezelsbruggetjes voor zijn maar deze leerde ik vroeger op les.
‘Maak Van Acht Meter Japanse Stof Uw Nieuwe Pyjama’, voor de volgorde van de planeten vanaf de zon; Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto (dat was toen ik het leerde nog een planeet - RIP)
Deze gebruik ik nog sfeeds weleens haha
De tafel van 9 is iedere keer aanvullen tot 10 en dan - een tiental
Dus bijv 7 x 9
Voor het eerste cijfer neem je 70-10= 60
En dan voor het laatste cijfer aanvullen tot 10, dus 10-7 maakt 3, dus in totaal 63.
Beetje slecht uitgelegd vrees ik…
Heb dat trucje ooit van een klasgenoot in groep 4 geleerd haha. M’n vader vond het een stom trucje want hij vond dat ik de logica erachter moest begrijpen en niet op een ezelsbruggetje moest vertrouwen.
Dat kan makkelijker worden uitgelegd ja
Bij de tafel van 9 (t/m 10 dan hė) is iedere uitkomst samen opgeteld altijd 9.
Ik doe het altijd zo:
9x7=
10x7=70
70-7= 63
Dus eigenlijk 9x7 = (10x7-1x7)
Werkt bij de hele tafel van 9
Ik deed altijd gewoon
01234556789 onder elkaar
En daarnaast
9876543210 onder elkaar
Dan kreeg je dit:
0 9
1 8
2 7
3 6
4 5
5 4
6 3
7 2
8 1
9 0
En tevens de tafel van 9
Maar de kanttekening hierbij: als je de klemtoon op een woord legt, krijgt de e ook een streepje naar rechts (als in ‘één’) maar spreek je het wel uit als in ‘elf’. Bijvoorbeeld écht, wél.
Of de klok bij zomer/wintertijd vooruit of achteruit moet: spring forward, fall back.
Ohh die is ook handig ! Ik gebruik altijd: voorjaar = voor uit, najaar = achter uit
Je mag rechts inhalen bij FRUIT.
File
Rotonde
Uitvoegen
Invoegen
Trams
Dit heb ik geleerd van Jill van Youtube haha