Europese verkiezingen 2019

Ja precies! Ochja het is nu toch al te laat.
Maar anders had der Fransie nog een stem gehad :raising_hand_woman:t3:

Sinds een paar dagen krijg ik het gevoel dat FvD niet meer de ‘geleerde PVV’ wil zijn maar de nieuwe SGP gezien Thierry’s kijk op vrouwen etc.

2 likes

@Oprah

1 keer invullen en vanaf nu ben je voor alle verkiezingen geregistreerd en krijg je dus ook automatisch bericht.

Heb het eerlijk gezegd ook pas op de laatste dag gedaan. Had weken geleden al gekeken, maar ook steeds uitstellen en toevallig op de laatste dag er nog aan gedacht. Ging best makkelijk, het formulier invullen duurt een paar minuutjes en als kopie van je id bewijs is een foto goed genoeg. Heb het ook in adobe ondertekent en moest dus ook niets printen :slight_smile: Ideaal!:ok_hand:

1 like

Wat is dat toch met d66? Bij de PS al gedaald in zetels, en nu ook bij het EP. Zouden mensen ‘extremer’ stemmen in deze onstuimige tijden, waardoor een centrumpartij een beetje buiten de boot valt? Vind het wel jammer voor ze, het is een vrij diverse partij met goede standpunten vind ik.
Wel heel blij dat Groenlinks meer zetels heeft!

2 likes

D’66 is in Europa een vrij heftige partij juist. Landelijk stem ik vaak D’66 maar Europees kan ik me niet goed in ze vinden.

2 likes

Ik heb voor mijn keuze vooral gekeken naar dingen die ik belangrijk vind, omdat ik van sommige zaken gewoon niet genoeg verstand heb, en daarin vond ik d66 niet per se heftig. Juist vrij realistisch en rationeel. Wat vond je heftige standpunten dan?

Vooral het Europees leger staat me tegen en het feit dat ze voor genetisch gemanipuleerde gewassen zijn. Ik stem landelijk gezien vaak op ze omdat ze inderdaad beetje midden links zitten maar Europees lijken ze nog linkser te zitten dan GroenLinks. Omdat ik landelijk al niet een overtuigde GroenLinks stemmer ben zijn ze Europees net even te voor mij.

1 like

Wellicht dat het bij de EV mee speelt dat D’66 in de fractie zit met VVD, voor mensen die normaal D’66 zijn maar overwegend links georiĂ«nteerd zijn kan dat een reden zijn nu voor een partij in een linkse fractie te stemmen

3 likes

Dit heb ik ook veel om me heen gehoord inderdaad, dat D’66 al werd afgeschreven omdat ze met de VVD in een alliantie zitten

Ik ben het op de meeste vlakken wel met d66 eens behalve met dat Europees leger, maar omdat ze daar zo alleen in staan durfde ik het wel aan om op ze te stemmen.

Ik denk dat D66 inderdaad de meest extreme partij is als je kijkt naar ‘pro EU’.
Persoonlijk vind ik dat andere partijen vaak niet ‘ver genoeg’ gaan daarin.

Overigens twijfelde ik ook omdat ze met VVD in een groep zitten, maar persoonlijk vind ik de VVD in de EU zo slecht nog niet. (Heel anders dan bij de Nederlandse verkiezingen.)

2 likes

Mijn schoonmoeder neemt iedereen van haar gezin (dus inclusief aanhang) die is gaan stemmen mee uiteten om het te vieren. Wat een fantastische vrouw :star_struck:

41 likes

Dat is inderdaad wel vrij bizar, maar wel goed dat ze desondanks wel gewoon is gaan stemmen. Hadden meer mensen moeten doen (ook al is het de hoogste opkomst sinds 1989, 41% is natuurlijk nog steeds niet echt veel).

2 likes

Ik stem in europa niet op D’66 omdat ze in de eurofractie met de VVD en andere conservatieve liberalen zitten en dat snap ik niet van een progressieve middenpartij.

In Europa stem in vrijwel altijd PvdA, omdat ik graag op een grote Europese fractie stem en dan de sociaaldemocraten prefereer over de anderen. In NL stem ik zelden op de PvdA en meestal D’66.

3 likes

Ik heb de afgelopen jaren gek genoeg bijna alle stemsessies gemist vanwege vakanties, dus het voelde voor mij best onwennig. Toen ik gisteren een leeg stemlokaal binnenliep waarin alle stembureauleden me aangaapten, vroeg ik zelf maar hardop “eh, moet ik me eerst bij jou melden of bij de meneer naast je?” :grimacing:

Maar niet weten dat je Ă©Ă©n vakje mag inkleuren is ook wel weer een uiterste

3 likes

Heel goed inderdaad dat ze wel gewoon gehoor heeft gegeven aan de oproep om te komen stemmen. Maar als iemand in staat is om bij iedere partij Ă©Ă©n vakje in te kleuren vermoed ik dat het uiteindelijk meer een soort iene miene mutte geworden is en of dat nou beter is dan helemaal niet komen stemmen betwijfel ik.

1 like

Ik stemde eerder altijd op D66, was zelfs lid. Maar de afgelopen jaren zijn er echt domme uitspraken/dingen gedaan, vind ik persoonlijk. Eerst echt een anticampagne tegen Wilders met Pechtold, gedoe rondom Pechtold met dat appartement en die vrouw die zwanger was van hem. Nu geen vertrouwen in Jetten als leider, hoe leuk ik hem verder ook vind.

Ik heb de afgelopen keren steeds op PvdA gestemd.

1 like

Ik heb ooit stemmen geteld en echt, de dingen die je dan ziet. Mensen die geen vakje inkleuren, maar gewoon de naam van de partij bovenaan het formulier opschrijven. Er was ook Ă©Ă©n persoon die alle vakjes van een partij had ingekleurd. En dan nog de mensen die hun eigen naam bovenaan het stembiljet schrijven.

13 likes

Gisteren hadden we iemand die op zijn eigen kandidatenlijst de partijnaam had aangekruist en in de stembus had gegooid, ipv het echte stembiljet.

10 likes

Mijn redenatie is echt precies hetzelfde

Volgens mij wel hoor, maar ben benieuwd: is dit allemaal ongeldig?