Normaal denk ik best goed na over mijn stemkeuze, maar vanochtend heb ik me laten overhalen door een advertentie in de krant? Ik dacht: oh ja dit is ook wel wat!
Supergeïnformeerd…
Normaal denk ik best goed na over mijn stemkeuze, maar vanochtend heb ik me laten overhalen door een advertentie in de krant? Ik dacht: oh ja dit is ook wel wat!
Supergeïnformeerd…
Wat voor advertentie was het?
Paginagroot hoofd van Frans Timmermans.
Wilde eerst GL stemmen.
Wij zijn klaar met tellen!
Ja ik judge mensen die niet stemmen echt #sorrynotsorry
Frans for president!!!
M’n partijtje is weer backkkkkk on track
En dan is dit nog de hoogste opkomst sinds 1989…
Ik ga hier ook wel vanuit eigenlijk.
Op tv was net een interview in de trein naar Brussel met de nr 3 van GroenLinks (Eline), die was helemaal blij dat ze erin zou komen, maar jullie wippen haar er straks zo uit voor Kim!
Ik heb liever dat mensen niet stemmen dan dat ze zich niet verdiepen en dan op fvd gaan stemmen ‘voor het tegengeluid’.
Oh dat zou wel heel sneu zijn
Ik heb ook op haar gestemd, maar ze gaan het niet redden ben ik bang…
Bij ons stembureau ook PvdA de grootste! Viel me na vorige verkiezingen alles mee hoeveel stemmen forum kreeg.
Toen ik een stem zag op nr 7 van GroenLinks dacht ik meteen dat er misschien wel een FF’er in de buurt woont
Ik dacht echt dat ik hier wel bericht over zou krijgen… maar niks gehoord
Jammer dit.
Voor een volgende keer maar eens ff uitvogelen.
Ik heb op Simone Kennedy gestemd, nummer 3 bij CU/SGP. Ik hoop dat ze er door voorkeursstemmen in komt door voorkeursstemmen, omdat er 2 zetels waarschijnlijk zijn.
Vond het wel lastig deze keer. Meestal ben ik het behoorlijk eens met het CU vanwege hun visie op milieu/klimaat, maar met het SGP erbij vond ik het wel lastiger. Omdat ik wel heel erg pro lgbtq ben en ook absoluut vrouwen in de politiek wil. Heb daarom natuurlijk ook op een vrouw gestemd
Ben verder echt blij dat het CU/SGP heeft gezegd dat ze niet met Forum in een fractie gaan, anders had ik sowieso niet op ze gestemd.
Oh en, superblij dat PvdA de grootste is, dat zou mijn tweede keuze zijn geweest.
Hoe denk jij als CU-stemmer over de combinatie van CU en SGP? Ik had hier pas ook iets over gepost naar aanleiding van een discussie die ik met mijn vader had hierover. Het zijn allebei partijen met een duidelijke christelijke identiteit, maar op andere vlakken vind ik deze twee partijen zo totaal verschillend. Eigenlijk vind ik de combinatie heel vreemd.
De CU vind ik an sich geen verkeerde partij (hoewel ik er zelf niet op zou stemmen), maar juist het feit dat zij het blijkbaar prima vinden om zich zo makkelijk en vaak met de SGP te verbinden maakt dat ze in mijn achting dalen en dat ik me afvraag hoe hun prioriteiten liggen.
Maar dat is vanuit mijn oogpunt, ik ben wel benieuwd hoe jij daar als CU-stemmer naar kijkt! Weegt dan die overeenkomst wat betreft christelijke normen en waarden voor jou veel zwaarder dan alle verschillen?
Welkom trouwens hier op het forum!
Dankje!
Ja, dat vond ik ook echt een lastig punt. Ik heb vaker op Christenunie gestemd omdat hun linkse karakter me aanspreekt en omdat ze naar mijn idee vaak echt omkijken naar de mens, dieren en planeet. Veel andere linkse partijen doen dat natuurlijk ook, maar bij CU voel ik me ook vertrouwd. Desondanks verdiep ik me er elke keer voor het stemmen weer in, en deze keer vond ik echt een van de lastigste keren. SGP staat voor mijn gevoel ook heel ver van CU, in het politieke landschap bevinden zij zich vaak helemaal rechts en vrij conservatief, terwijl CU toch echt links is en ook wat meer richting de progressievere kant. Dat ze dan samenwerken zou ook echt niet mijn keuze geweest zijn, maar ergens begrijp ik het wel, omdat er anders een best grote versplintering aan partijen ontstaat en samen kan je meer bereiken dan alleen. We hebben toch al niet veel zetels te verdelen, dus in die zin, kan ik het begrijpen. Maar ik baal er wel van :’)
Ik heb bij mijn eigen keuze gekeken of er vooral niet te veel SGP elementen in zaten Dus dat er vrouwen op de lijst stonden, dat de EU regels mag stelen voor het milieu en ze pro-samenwerking zijn, maar niet pro ‘echt alles willen regelen’. En ik bedacht me dat het uiteindelijk gaat om welke persoon/personen uiteindelijk de zetel gaan bekleden, want zij zullen degene zijn die gaan stemmen over van alles en nog wat. Dus daarom koos ik voor die Simone Kennedy, omdat ze lid is van het CU, zich inzet voor cultuur, en milieu/klimaat en omdat ze een vrouw is. Oké en omdat ze uit Amersfoort komt. Misschien bevooroordeeld, maar m’n andere optie was een vrouw uit Urk en ik was bang dat die te conservatief zou zijn
Zo, heel monoloog!
Oh ik vond het trouwens vet leuk om samen met m’n vriend verschillende stemwijzers te doen en er over te praten. Hij verdiept zich er nooit zo in (stemt wel altijd) en het is fijn om te zien dat hij ook enthousiast werd van over dingen praten! En sowieso fijn dat hij zich verdiept in hetgene waarop hij wil stemmen
Gaat zo iemand echt individueel stemmen dan? Ik heb eigenlijk geen idee hoe de CU en SGP dat doen op het moment dat ze een gecombineerde lijst hebben. Een gecombineerde lijst betekent toch dat ze in het europarlement als één politieke partij gelden?
Ik vind het wel heel mooi dat je specifiek op deze vrouw stemt trouwens, ze lijkt me een heel capabele kandidaat en ik vind de meeste dingen waar ze zich voor inzet zelf ook belangrijk. Maarja, ze staat natuurlijk wel op de achtste plek en moet wel erg veel voorkeursstemmen krijgen wil zij een zetel krijgen. Er staan maar liefst drie strenge SGP-mannen van middelbare leeftijd boven haar op de lijst.
En over de combinatie CU en SGP blijf ik mijn twijfels houden hoor. In het geloof draait het toch niet om het labeltje ‘christelijk’, maar juist om de waarden die aan het geloof verbonden zijn? Een christen zou je toch moeten herkennen aan wat diegene uitdraagt en niet aan het feit dat diegene vertelt christen te zijn, of iedere zondag braaf naar de kerk gaat, of een rok draagt of wat dan ook? Over het algemeen vind ik dat het partijprogramma van de CU ook best wel strookt met hoe ik de christelijke waarden ken (naastenliefde, alle mensen als gelijk zien, mensen die het minder hebben getroffen helpen, respectvol omgaan met de aarde, de natuur, de dieren, alle vormen van leven enz.).
En met dat ze samenwerken met de SGP voelt het voor mij alsof ze dat labeltje ‘christelijke partij’ ineens toch belangrijker dan dit alles vinden en dat vind ik echt krom.
Waar ik benieuwd naar ben: je zegt dat je zelf erg pro LGBTQ+ bent, maar de CU en SGP hebben allebei verklaard tegen het homohuwelijk te zijn (logischerwijs zullen LGBTQ+ rechten bij hen ook niet erg hoog in het vaandel staan). Hoe heb je deze overweging uiteindelijk gemaakt? Wringt dat niet heel erg? Bij mij komt CU ook altijd hoog uit in de stemwijzer, ik vind dat ze inderdaad goede punten hebben over mens en milieu, maar hun standpunten tegenover LGBTQ+ maakt dat ze voor mij meteen afvallen (en het feit dat ik vind dat kerk en staat gescheiden moeten blijven, maar toch vooral het eerste).
Dit is overigens op geen enkele manier als aanval bedoeld, ik ben gewoon benieuwd hoe je daar over denkt en of je dat niet lastig vind. Ik ken persoonlijk niemand die CU of SGP heeft gestemd (niet eens CDA geloof ik…) dus nu kan ik het eindelijk eens vragen!