Europese verkiezingen 2019

Ik voel me zo dom nu, maar ik snap het niet :flushed:

Edit: OMG NU WEL zat in het verkeerde topic. Dacht dat ik in WJEKW zat

5 likes

Ja, wordt allemaal ongeldig verklaard. Je identiteit mag niet te herleiden zijn en je kan echt alleen maar stemmen door 1 hokje in te kleuren.

1 like

Ik ben blij met de uitslag! Bij landelijke verkiezingen stem ik overigens vaak wel rechts.
Een erg impopulaire mening hier en wist ook niet zeker of ik hem zou plaatsenā€¦
Voor mij zou een groen rechts partij echt perfect zijn.
Bij de stemwijzer kwam bij mij 50+ als 1e partij :thinking:

6 likes

Veel mensen waarvan ik het heb gehoord. Ik heb zelf pvda gestemd. Sinds ik mag stemmen alleen afgewijkt bij de gemeenteverkiezingen (toen Groen Links). Het voelt toch goed om een keer op de grootste partij te hebben gestemd moet ik zeggen

Snap je wel, alles is of links en progressief of rechts en conservatief. Zou handig zijn als er ook conservatief Links en progressief rechts waren ipv Dā€™66 light (GroenLinks), PvdA light (Denk) allemaal in hetzelfde progressieve linkse hokje.

5 likes

Ik had iemand bij mā€™n buurtwerk die vertelde dat die zā€™n kandidatenlijst kwijt was en hij vroeg of die dan wel mocht gaan stemmen en of ze die daar nog voor hem hadden. Zo zoet!

2 likes

Ik denk dat voor veel mensen een groen rechtse partij wel iets zou zijn.

Ik weet alleen niet of klimaat en rechtse politiek/belangrijkste focus op economie wel samengaan. Ik denk niet dat je beide kan hebben. Een betere wereld (klimaat) gaat denk ik niet samen met een rechtse kijk economie en spreken elkaar bij voorbaat tegen.

1 like

Nu ingrijpen is op de lange termijn inderdaad beter voor de economie, maar rechtse partijen houden gewoon niet van overheidsingrijpen, helemaal niet als het om de economie gaat. En dat is nou net wat er nodig is als we iets aan het klimaatprobleem willen doen.

Je ziet bij een partij als D66 dat het nog net samen kan gaan, maar dan wel allebei maar half. Dus mediumrechts in combinatie met mediumgroen. Maar met het huidige klimaatprobleem hebben we veel meer dan mediumgroen nodig en de maatregelen die dan genomen moeten worden zijn behoorlijk in strijd met rechtse denkbeelden.

In dit artikel gaat het ook over groenrechts:

https://www.ad.nl/politiek/groen-links-vs-groen-rechts-wat-is-het-verschil~ade9d808/

Ik ben wel echt benieuwd @anon23538476 en anderen (volgens mij heb ik @Flamoes ook wel eens iets zien posten over een wens naar een groene rechtse partij) hoe jullie hierover denken? Hoe zou zoā€™n partij er uitzien? Ik kan me er echt niks bij voorstellen namelijk.

2 likes

ā€œDrie Nederlandse vrouwen die op een onverkiesbare plek stonden bij de Europese verkiezingen, hebben zo veel voorkeursstemmen gekregen dat ze alsnog een zetel krijgen. Het gaat om Samira Rafaela (D66), Liesje Schreinemacher (VVD) en Kim van Sparrentak (GroenLinks). De stichting Stem op een Vrouw, die ijvert voor meer vrouwen in de politiek, heeft alle processen-verbaal van de gemeenten en de kieskringen doorgenomen. Het percentage vrouwen in de Nederlandse delegatie van het Europees Parlement stijgt van 34,6 naar 46,2 procent. Onder de 26 Nederlandse EuroparlementariĆ«rs bevinden zich straks twaalf vrouwen.ā€

Hoera! En voor iedereen die ook op Kim gestemd heeft: het heeft gewerkt! Al is het in haar geval ten koste van een andere vrouw geweest (nr 2 en 3 op de lijst van GL waren ook vrouw). Toch heb ik liever Kim dan die nr 3.

De andere 2 vrouwen hebben wel de plek van een man ingenomen.

31 likes

echt supertof als je stem echt een duidelijk verschil heeft gemaakt! (Ja heb ook op Kim gestemd, u go Kim)

1 like

Ja, zo wordt het stemmen opeens veel tastbaarder? Je invloed wordt zichtbaar.

Ik vond het ook leuk om me te verdiepen in de kandidatenlijst en vervolgens echt bewust voor een persoon te kiezen. Maakt het veel persoonlijker.

2 likes

Ohh wat leuk, had ook op Kim gestemd :smile:

Ik had netjes naar de peiling gekeken en dan naar de 6 mensen die daarop volgde (pvda doet om en om) gekeken. Op mijn kandidaat gestemd #4 (Kati) dacht ik maar die is er nu sowieso ingekomen. Dus daar ben ik ook blij mee. Pvda en nog een andere partij dacht ik hebben man en vrouw om en om staan en vraag me eigenlijk af waarom niet meer partijen het zo doen. De kans op 50/50 verdeling wordt dan toch sowieso groter, want ik denk dat het grootste deel toch wel automatisch op de lijsttrekker stemt.

1 like

https://www.vice.com/nl/article/xwn4qd/een-greep-uit-de-meest-rechtse-en-populistische-nieuwe-europarlementariers?utm_source=vicefbned Wat een engerds allemaalā€¦

Volt had dit ook. Ik hoop ook dat meer partijen een vrouw op 1 gaan zetten. Dat was nu (bijna?) niet zo :frowning: