Eetbui-topic

Ik ben door mijn eetbuien het afgelopen jaar 20 kg aangekomen. Elke dag at ik wel 3 zakken chips, snoep, drop, chocolade, ijs en koekjes.

Maar ik ben nu al 2 weken en 1,5 dag eetbui vrij en ik ben zó trots op mezelf. En nu ik dus geen eetbuien meer heb gaat het gewicht verliezen heel geleidelijk want ik weet wel hoe het werkt om ‘normaal’ te eten alleen het lukte het afgelopen jaar gewoon niet.

25 likes

Wat ontzettend fijn zeg! Heb je het idee dat je nu ook minder drang hebt naar ongezond eten/eetbuien?

1 like

Is het eigenlijk wel mogelijk om permanent af te vallen als je lijdt aan eetbuien? Ik begin echt steeds meer en meer te denken dat het gewoon niet gaat? Ik heb dit ontgetwijfeld al tot vervelends toe gezegd, maar ik worstel er echt mee. Zodra ik in mijn hoofd krijg dat ik moet dieten/afvallen etc.Ben ik er een dag of twee goed mee bezig, totdat het fout gaat, en dan gaat het ook weer goed fout. Vaak zit er dan al het gewicht dat ik ben kwijt geraakt aan + meer. Begin echt steeds meer te denken dat het misschien gewoon echt niet gaat? Behalve met intensieve begeleiding/therapie misschien. Nu werkt intuitief eten wel tegen eetbuien, maar daar blijf je een beetje hetzelfde gewicht mee, en dat wil ik eigenlijk niet omdat ik mezelf gewoon te dik vind… Echt zo fucking kut dit.

1 like

Ik heb helemaal geen drang meer naar ongezond eten. Wel had ik zondag een stukje taart op en normaal zou het dan de hele dag door m’n hoofd spoken dat m’n dag toch al verpest was en MEERMEERMEERGEBAK maar dat was nu helemaal niet het geval.

Hoe dit is gebeurd weet ik niet, maar ik ben er zo ontzettend blij mee. Het lijkt wel alsof er ineens een knopje om is in m’n hersenen die genoeg had van al die eetbuien.

2 likes

Als ik trek heb aan zout (nog niet persé naar chips, maar die angst blijft wel) eet ik een kopje met zo’n opkikker. Dat helpt tot nu toe heel erg.

1 like

De kunst is dat je juist niet probeert om af te vallen. Gewoon normaal en gebalanceerd eten en dus niet bewust minderen in calorieën. In mijn ervaring gaat dat gewicht van de eetbuien er dan langzaam maar zeker vanzelf af. Ben zelf 17 kilo afgevallen sinds ik mijn eetbuien wat meer onder controle heb. Soms heb ik weer een kleine terugval, dan kom ik wel een beetje aan. Maar zodra ik weer “normaal” ga eten val ik vanzelf weer af.

En ik eet dus bewust elke dag het eten dat ik normaal in mijn eetbuien had: een bakje chips, een stukje chocola, etc. Zo is de kans veel kleiner dat ik ineens knap en de halve supermarkt op wil eten.

5 likes

Dat is echt heel knap!! Goed bezig :heart:

1 like

Ik ben een beetje laat met reageren omdat ik er even voor wou zitten haha. Maar wat goed! 17 kilo is echt super indrukwekkend. Ik denk wat jij beschrijft idd de beste manier is, sowieso is dat ook eigenlijk waar ik uiteindelijk naar wil streven. Alleen lijkt het wel alsof ik gemiddeld op een dag toch te veel blijf eten als ik er niet te streng op let. Ik val er iig niet mee af lijkt wel en soms kom ik er zelfs door aan. Soms denk ik weleens dat het door de pil komt, jarenlang diëten, en een gebrek aan discipline dat ik gewoon niet meer kan afvallen met een simpele betere lifestyle. Net alsof ik altijd net dat beetje extra nodig heb om daadwerkelijk af te vallen.

1 like

Het is ook lastig natuurlijk, vooral wanneer je graag wilt afvallen. Misschien is het goed om je eerst vooral te focussen op het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten? Zodra die basis goed zit kan je misschien langzaam maar zeker wat gaan afvallen.

Ik ben hier jarenlang voor in therapie geweest en ben pas sinds iets minder dan een jaar op dit punt, dus het heeft helaas ook veel tijd nodig.

1 like

Ik ben 25 kg afgevallen en al een halfjaar stabiel na tien jaar aan eetbuiten. Kan bovenstaande ondersteunen: als je dieet kan je naar mijn ervaring het best streven naar gewichtverlies op basis van een gezond eetpatroon (wat dus ook betekend dat ongezond eten mag) waarbij je niet per se probeert weinig te eten maar focust op leren wat normaal eten is. Ik heb denk ik vijf jaar lang aan een stuk gedieet - aangekomen - gedieet - aangekomen, terwijl ik in het jaar dat de knop omging en de buien onder controle kwamen eigenlijk meer dan ooit normaal en voldoende at.

Ik denk ook dat het heel belangrijk is om voor jezelf af te wegen wat het belangrijkste is: dat je je eetpatroon hersteld of dat je afvalt. Afvallen bleek uiteindelijk voor mij de heilige graal niet, hoe mooi het ook lijkt. Het maakte niet per se gelukkiger, ook omdat ik er meer van verwacht had. Veel belangrijker bleek de demonen mijn hoofd uit krijgen en door de supermarkt kunnen zonder mijn mandje vol met eten te stoppen dat de zelfde avond opging.

5 likes

Ik denk ook dat het heel belangrijk is om voor jezelf af te wegen wat het belangrijkste is: dat je je eetpatroon hersteld of dat je afvalt. Afvallen bleek uiteindelijk voor mij de heilige graal niet, hoe mooi het ook lijkt. Het maakte niet per se gelukkiger, ook omdat ik er meer van verwacht had.

Ik denk dat je hier toch echt even de spijker op z’n kop slaat. Ik weet niet, je bericht dringt even heel goed bij mij binnen. Ik denk dat ik die bizar sterke behoefte om af te vallen idd moet los laten, omdat het me gewoon nooit lijkt te helpen. Nu vind ik dat alleen zo moeilijk. Ik weet bijna niet beter dan dat ik altijd wel ’ moet’ afvallen? Ook ben ik doodsbang om nog meer aan te komen omdat dat die behoefte alleen maar voedt. Ook voel ik me gewoon kut en lelijk en onaantrekkelijk door dat extra gewicht, waardoor ik bijna geconsumeerd word (kan het even niet beter omschrijven ) door die behoefte om even snel wat gewicht kwijt te raken. Maar ik ga denk ik echt even goed ten harte nemen wat jij en @Totoro zeggen. Uiteindelijk is het je gezondheid waar het om draait, niet het uiterlijk. Wou alleen dat ik daar wat meer naar kon leven in plaats van die irritante focus op mijn uiterlijk.

4 likes

Ik weet erg goed hoe je je voelt, want ik type het nu wel heel wijs, maar ik ben er pas tijdens het proces achter gekomen en niet voorafgaand. Ik was dag en nacht bezig met hoe het zou zijn als ik slank zou zijn en inderdaad met enorme angst om nóg zwaarder te worden en nu ik fors lichter denk ik: en nu?

De ultieme guide hoe kan ik je helaas niet geven, maar ik hoop wel dat je het voor elkaar krijgt meer op je gezondheid te gaan focussen. Die kilo’s komen dan echt vanzelf wel

1 like

Nee ik snap dat het allemaal niet vanzelf is gegaan! Ik weet dat het een heel lang en eigenlijk ook eindeloos proces is, omdat je toch steeds weer in strijd raakt met jezelf en je gedachten. Ik waardeer het wel heel erg dat je je ervaring met mij deelt. En voor mijn gevoel heb ik hier echt wat aan. Je bevestigt eigenlijk wat ik altijd al dacht, en dat moest ik echt even horen na de zoveelste gefaalde poging om te ‘dieten’. Dus dank je :heart:

1 like

Ik heb de laatste tijd echt zo vaak last van eetbuien. Ook aan tafel blijf ik maar eten. Word er ook moedeloos van moet ik toegeven :frowning:

Hebben meer dat je na de eetbuien echt badend in het zweet wakker kunt worden? Ik voel me dan zó beroerd. Dagenlang brandend maagzuur ook, echt zo naar. De afgelopen tijd bijna dagelijkse eetbuien begint echt z’n tol op te eisen. Ik ben er zo spuug zat van…

Een lolly misschien? Is zoet, maar daar doe je lang mee waardoor je niet gelijk door kunt slaan.

1 like

Ja ik kan me daar ook heel beroerd van voelen. Slecht slapen, weinig energie, veel zweten. Ik voel me dan echt geen fatsoenlijk mens meer.

2 likes

ja dat herken ik wel. Ik kan er voor mijn gevoel ook slechter tegen dan ‘‘vroeger’’. Laatst had ik een eetbui en nadien zat ik echt te creperen van de pijn in mijn lijf terwijl ik voorheen echt dagelijks meerdere eetbuien had, voor mijn gevoel bijna moeiteloos

1 like

Een bus pringles… non-stop eten :woman_shrugging:t3:

Ik ben zo blij met de kleine verpakkingen karamel/zeezout Tony’s bij de kassa van de ap, dat kan voor mij echt een mega vreetbui voorkomen omdat ik dan wel wat zoets heb gehad en dus niet 's avonds na het eten nog meer ga halen. Beter dan die grote repen. Sowieso zou ik het heel fijn vinden als meer snacks in 1 persoons verpakkingen kwamen, want heb zulke bodemdrift. Interessant topic dit!

4 likes