Ik ben 25 kg afgevallen en al een halfjaar stabiel na tien jaar aan eetbuiten. Kan bovenstaande ondersteunen: als je dieet kan je naar mijn ervaring het best streven naar gewichtverlies op basis van een gezond eetpatroon (wat dus ook betekend dat ongezond eten mag) waarbij je niet per se probeert weinig te eten maar focust op leren wat normaal eten is. Ik heb denk ik vijf jaar lang aan een stuk gedieet - aangekomen - gedieet - aangekomen, terwijl ik in het jaar dat de knop omging en de buien onder controle kwamen eigenlijk meer dan ooit normaal en voldoende at.
Ik denk ook dat het heel belangrijk is om voor jezelf af te wegen wat het belangrijkste is: dat je je eetpatroon hersteld of dat je afvalt. Afvallen bleek uiteindelijk voor mij de heilige graal niet, hoe mooi het ook lijkt. Het maakte niet per se gelukkiger, ook omdat ik er meer van verwacht had. Veel belangrijker bleek de demonen mijn hoofd uit krijgen en door de supermarkt kunnen zonder mijn mandje vol met eten te stoppen dat de zelfde avond opging.