Duurzame modetopic

“one size fits all” - als een merk dat beweert geloof ik nergens meer iets van haha

3 likes

Gemaakt met dierlijke producten

2 likes

Dit idd en niet duurzame stoffen als polyester (wel gerecycled). Voor mij maakt het niet zozeer uit waar het ia geproduceerd zolang het fair is. Dan vind ik zelfs in landen als Cambodja of bangladesh een pré, ondanks het vervoer. Oh ja en verpakking ook duurzaam aub! Oh en goede size guide als het online is, want anders moet je het alsnog terugsturen.

Wat leuk dat je voor een duurzaam merk werkt! Echt jaloers

3 likes

Wat ik dus superirritant vind is dat ik bijv. op zoek ben naar iets gemaakt van laat ik zeggen katoen. En dus wil filteren op katoen. Dat er ZO VAAK dan de buitenkant van katoen is maar de voering van 100% polyester. Ja dahag. Naast dat ik polyester natuurlijk niet duurzaam vind (hergebruikt wel oke) vind ik het ook stom zweetstof.

Verder vraag ik me soms af welke bedrijven écht duurzaam opereren en wat greenwashing is. En als er op een website staat “eerlijk geproduceerd in Bangladesh!” kan je daar dan écht van op aan of…

Edit: ik dwaal een beetje af, maar bijvoorbeeld: ik kocht wasbare wattenschijfjes bij een klein lokaal winkeltje. Cool, ik steun er een kleine plaatselijke ondernemer mee en het is een herbruikbaar product van duurzaam materiaal. Maar, waar koopt zij het in? Van een bedrijf dat stelt “made responsibly in China”. En ze claimen CO2-neutraal te produceren, okee, maarja, is dat echt zo?

2 likes

Bij die vraag over de join life collectie van Zara heb ik (tot nu toe) als enige ja gestemd. Ik heb enkele basic T-shirts van die lijn en deze zijn volledig gemaakt van tencel. Op het label staat dat deze kledingstukken geproduceerd werden in Portugal. Dus omwille van de materiaalkeuze en de claim dat het kledingstuk niet zo ver van hier gemaakt werd deden me op ja stemmen (ondanks de niet-koosjere werkomstandigheden).

1 like

Ik heb me laten vertellen dat het (vaak) duurzamer is om een kledingstuk deels van synthetische vezels te maken, omdat die slijtvaster zijn dan natuurlijke vezels waardoor het kledingstuk in z’n geheel een stuk langer meegaat, daarom heb ik bij deze op ja gestemd. Als ik het dan helemaal goed zou willen doen zou ik het wassen in zo’n anti-microplastic zak (moet ik nog steeds kopen oeps) en dan zou ik naar mijn idee wel aardig goed zitten. Maar ik zie dat je zelf op nee hebt gestemd bij deze, zou je dat toe willen lichten?

Nu ik er nog even over na zit te denken, ik geloof ook dat vezels na elke keer recyclen korter worden en daarmee minder slijtvast, dus misschien heeft het dan dus niet zoveel zin? :thinking:

2 likes

Ik had als eerste reactie “alle beetjes helpen”, dus ja gerecycled polyester > polyester. Join life > reguliere collectie.

Maar het is lastig te zeggen wat greenwashing is en/of wat echt duurzamer is qua effect op aarde/mens/leefomgeving.

En dan toch: als alle polyester shit van de fast fashion ketens gerecycled polyester zou worden, is dat ook een sprong vooruit.

Kortom alles is relatief. :zipper_mouth_face:

3 likes

Nee ik denk niet dat polyesterstof slijtvaster is dan andere stoffen als het om kleding gaat. Als je je kleding niet op 90 graden wast, en een niet-agressief wasmiddel gebruikt (en geen wasverzachter :upside_down_face:) gaan de meeste stoffen wel ongeveer even lang mee. Is natuurlijk nog wel een verschil als je polyester vergelijkt met laten we zeggen een dun linnen stofje wat sowieso al delicaat is, en natuurlijk hoe je er mee om gaat.

En ik heb zelf op nee gestemd omdat ik liever zie dat polyester zo veel mogelijk wordt vermeden. Niet alleen omdat ik het een vieze stof vind om te dragen, maar ook het proces van hoe polyester wordt gerecycled kost zoveel chemicalien en energie, dus vandaar dat ik mijn vraagtekens daar ook bij zet.

Bij sommige kleding is het alleen wel “nodig” om een deel elastaan bij te voegen, zoals bij bijv strakke jeans, dus wij gebruiken dan een jeansstof waar het katoendeel 100% organic cotton is en het elastaandeel gerecycled is. Daar sta ik wel achter.
Of bij sport- en badkleding kan ik er ook wel in komen, al kan daar ook veel worden vervangen door bijvoorbeeld lyocell.

5 likes

Ja tencel is een fijn materiaal inderdaad! Helaas buit Zara de fabrieken in Portugal wel uit…dus ik vind hun werkethiek niet echt fijn.

Wat een fijne uitgebreide reactie! Veel geleerd :blush:

Dit wist ik bijvoorbeeld niet. Nooit zo over nagedacht ook, eigenlijk. Ik koop in principe alleen nog tweedehands kleding, maar zit soms wel te overwegen om toch een paar duurzame basics van een mooi merk aan te schaffen, dus dan neem ik dit ook mee in m’n overwegingen. Dankjewel!

1 like

waarom? Om de bewuste koper ook binnen te hengelen?

kort door de bocht wel ja. als ze echt waarde aan duurzaamheid zouden hechten, zouden ze hun hele concept moeten omgooien of tenminste veel meer energie (en geld) daar in steken.

1 like

Daarom zou ik bijv eerder een niet-duurzame stof bij een merk kopen dat wel aan fair pay en goede werkomstandigheden etc doet dan een biologisch katoenen shirt van de zara (inditex is imo het summum van de fast fashion industrie en die join life collectie is pure greenwashing).

Overigens zullen echt ethische merken erkennen dat chemische middelen niet tot fatsoenlijke arbeidsomstandigheden horen. Polyester ben ik sowieso als stof niet zo fan van, maar ik heb liever dat het gerecycled wordt dan dat er niets meer gebeurt. En ik begreep dat het heel lastig is om het volledig te elimineren.

Edit: ik lees ni terug hoe schadelijk gerecycles polyester alsnog is :confused:

1 like

Super interessant om mee te lezen, ik ben momenteel een productie aan het maken over fast fashion. Kennen jullie toffe Duitse winkels zoals goat organic apparel en geitenwollensok?

Hund Hund (https://www.hundhund.com)! Hele mooie kwaliteit, basics en ook apartere dingen.

1 like

Tof, dank!!

1 like

Ik volg Awakecommunicationsde op Instagram. Misschien kan je via hun nog wat vinden.

1 like

Stoffbruch!

Hund hund is echt topkwaliteit idd!

Moeten het echt fysieke winkels zijn, of merken ook? Anders sowieso armedangels. En volgens mij is jannjune ook duits? Sowieso is er heel veel duits aanbod, miss even een paar duitse eco influencers checken?

Merken en winkels is allebei goed, ik ben een soort kaartje aan het maken van het aanbod in de benelux + Duitsland!

1 like

Volgens mij is pinqponq, dat rugtassenmerk, ook Duits! Daar heb ik een goeie tas van voor mijn werk, maar die ligt nu alweer een tijdje in de kast.