Duurzame modetopic

Maar ben je daar bang voor omdat je het niet ruikt? Want neutral ruik je ook niet.
Wij gebruiken altijd ongeparfumeerd poeder (ecover, klok, sendil het afgelopen jaar) en ben met allemaal echt tevreden mbt schoon krijgen vd was. Voor geur doe ik er wat druppels etherische olie bij.

Nou mijn zweet is een soort slangengif, mijn kleding ruikt bij de oksels vaak niet fris na het wassen. Dat vang ik op door het te weken in zilversoda alvorens het te wassen, maar dat werkt bij sommige shirts al niet honderd procent. Ik ben dus bang dat het met eco wasmiddel al helemaal een ramp is. Ik draag trouwens meestal 100% katoen of andere natuurlijke materialen maar dat lijkt niet uit te maken voor de frisheid ervan.
Merk jij verschil met eco wasmiddel? Ik vind een lekker geurtje inderdaad wel fijn, dus wat etherische olie erbij is een goede!

Ik draag echt niks dat 100% katoen is volgens mij, en ik zweet matig, niet veel idd.
Ja ik mis de geur van de lekkere was als het uit de machine komt (ik gebruikte robijn en die persil tabletzakjes). Maar alles wordt gewoon schoon en fris, ook m’n vriend z’n werkkleding en die werkt op de bouw dus dat is wel echt vieze kleding.
Wasnoten enzo maakten mijn was echt niet schoon, vlekken gingen er niet uit en het stonk nog.
Maar die voorzorgsmaatregelen met soda hoef ik al niet te nemen. Alleen witte kleding doen we soms vooraf in een badje met vlekkenverwijderaar

1 like

Weten jullie nog leuke Nederlandse merken/ webshops? Ik zie veel buitenlandse webshops, maar vind het ook een beetje stom om kleding uit het buitenland te laten komen (en misschien zelfs terug te sturen).

Misschien de webshops van duurzame kledingwinkels? Zoals hutspot of karakter?

1 like

Weet niet hoe duurzaam het daadwerkelijk is en of het is wat je zoekt, en misschien is het al genoemd, maar Vanilia of King Louie?

1 like

Take it slow, Studio Jux (hebben online shop maar ook winkel in Amsterdam en Utrecht), Zalando verkoopt ook aantal fair merken (o.a. ArmedAngels, King Loui). En ook op het blog when Sara smiles staat volgens wel een aantal winkels genoemd.

1 like

Deze idd! Als aanvulling voor websops: the green labels, sophie stone en verse

En when sara smiles heeft een aantal nederlandse merken op haar blog staan. Sowieso Teym en volgens mij is goat ook nederlands.

2 likes

Brandmission is ook een best grote duurzame webshop

1 like

Project CeCe is een verzamelsite met allemaal websites met duurzame kleding. Werkt best handig

2 likes

Heb jij m inmiddels al binnen of is ie al verzonden? Ik heb er ook besteld en ben benieuwd hoelang ik moet wachten!

1 like

Ik heb ook besteld: een jurkje en een short. Ben heel benieuwd! Vond het ook best lastig een kleur te kiezen, zonder voorbeeld zeg maar :sweat_smile:

1 like

Ik heb toen uiteindelijk niet betaald omdat ik zag dat de korting eraf was haha :sob::sob: maar ik wil 'm nog steeds dus ga toch maar weer bestellen denk ik

Ik zag trouwens op Etsy dat ze kleurstaaltjes als voorbeeld erbij hadden gedaan!

1 like

Ja, die had ik gelukkig ook gevonden anders had ik sowieso geen keuze kunnen maken :joy:

Maar vond het alsnog best lastig het kledingstuk dan precies in die kleur te visualiseren ofzo. Was heel erg geneigd om de kleur uit het voorbeeld te kiezen (want mooi). Maar misschien ben ik gewoon niet capabel genoeg hiervoor. Vind het iig heeel spannend nu :crossed_fingers:

Ahh zo, ja snap ik wel, is wel lastiger inbeelden. Ik heb een kleur gekozen waarvan ik weet dat het me staat, dan maakt het model niet uit denk ik.

1 like

Ik wil duurzamere kleding gaan aanschaffen, kocht voorheen veel bij H&M en zara, laatste tijd steeds minder en als ik nu nog wat koop wil ik duurzame items gaan aanschaffen. Ik heb alleen niet een groot budget. Wat zijn duurzame merken waar je met een kleiner budget goed terecht kan?

Wat bij mij helpt is om veel minder te kopen en heb hierdoor ook meer te besteden voor duurzame en eerlijke kleding. Hier staan veel toffe merken op; http://whensarasmiles.nl/20-betaalbare-duurzame-en-eerlijke-modemerken-met-een-fantastische-stijl/ , sowieso ga ik vaak naar haar site voor informatie/tips!

5 likes

Ik heb laatst bij Wituka besteld, hiermee steun je ook kunstenaars. Het moet wel vanuit Spanje komen wat het natuurlijk weer minder milieuvriendelijk maakt.

1 like

Ik werk voor een duurzaam kledingmerk, en houd me voor een groot deel bezig met keurmerken, en alles wat er bij komt kijken.
Nu ben ik benieuwd naar wat door jullie als duurzaam wordt beschouwd, dus heb ik een paar vragen.

Duurzaam ja of nee:

Een kledingstuk dat (een groot deel) gerecycled polyester bevat

• ja
  • nee

0 stemmers

Een kledingstuk dat buiten Europa is geproduceerd maar wel biologisch katoen bevat

• ja
  • nee

0 stemmers

Een kledingstuk dat binnen Europa is geproduceerd maar geen biologisch katoen oid bevat

• ja
  • nee

0 stemmers

Een kledingstuk van de H&M “concious” collectie

• ja
  • nee

0 stemmers

Een kledingstuk van de Zara “join life” collectie

• ja
  • nee

0 stemmers

Kijk je altijd waar iets wordt geproduceerd voordat je het overweegt te kopen?

• ja
  • nee

0 stemmers

Kijk je altijd naar de stofsamenstelling voordat je het overweegt te kopen?

• ja
  • nee

0 stemmers

Welke organic keurmerken ken je? (meerdere antwoorden mogelijk)

• GOTS
  • Fair Wear Foundation
  • BCI
  • Confidence in Textiles
  • Fairtrade

0 stemmers

Vertrouw je blind op keurmerken (als je er 1 of meer kent)?

• ja
  • nee

0 stemmers

En wat is voor jou een absolute no-go op het gebied van duurzame kleding, waardoor je het kledingstuk niet zou kopen? (Koop je bijvoorbeeld absoluut niets wat buiten Europa wordt gemaakt, of draag je absoluut geen polyester).

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden.