Duurzaamheidstopic

Weet iemand hoe de Mud Jeans vallen?? Ik heb broek lengte 34 maar die hebben ze niet :frowning:

Vaude kan ook in de lijst, duurzaam outdoor merk.

1 like

Weet ik helaas (nog) niet. Misschien staan er al wat reviews op andere fora?

@Flamoes of iemand die ondertussen al een wasje heeft gedaan met de eco egg en kan vertellen of er een lekker geurtje aan je was blijft?

Ja ik vind van niet! Mijn was ruikt gewoon wel schoon/neutraal en de eco egg zelf heeft wel een geur maar je ruikt het niet op je was.

1 like

Voor de mensen die herbruikbare wattenschijfjes gebruiken: hoe wassen jullie die? Spoel je ze af nadat je ze gebruikt hebt? Gebruik je ze meerdere keren voordat je ze in de was doet? Was je alleen je gezicht ermee of haal je ook oogmake-up + mascara ermee af?
Ik heb ze nog niet zo vaak gebruikt/gewassen maar heb het idee dat mascara er niet goed uit wast, dat er een beetje een waas op de wattenschijfjes blijft zitten (ik gebruik geen waterproof mascara).

Bij mij is die geur idd na 15 vd 50 wassen wel een beetje weg. Overweeg olie te gaan gebruiken maar nog niet mee begonnen.

@Hazel ik was ze gewoon in de machine en ga er vanuit dat het wel schoon is, vlekken blijf je wel zien idd

2 likes

Nog een tip! Ik heb al jaren usb oplaadbare fietslampjes. Gaan best wat uren mee en ik heb een oplader waar meerdere usb poorten in kunnen voor erbij.
Mensen die nu gaan zeggen dat ze ze altijd kwijt raken daarvan vind ik dat ze maar wat beter op hun spullen moeten letten want het is volgens mij wel echt duurzamer dan 5 setjes per jaar moeten kopen.

10 likes

Ik heb ze zelf ook maar ik heb ze nog niet gebruikt. De vrouw die ze aan me verkocht vertelde me dat je ze twee keer kan gebruiken: een keer aan de ene kant en een keer aan de andere kant. Geen twee keer aan dezelfde kant ivm bacteriën. Ik was zelf nog 1 keer per week een ondergoed en handdoekenwasje op 60 en wil ze daar bij gaan doen. Ik heb er nu 5 dus dan moet ik dat wel even plannen maar ze zijn toch zo droog. Je kan ze gebruiken met remover naar keuze maar het beste geen olie

Wassen jullie ook nog op 60 of alleen op 30?

1 like

weet je ook nog waar je ze gekocht hebt?

Ik heb ze nu gewassen op 40 graden.

Oké, dan is het gewoon zo :slight_smile: ik heb ook niet het gevoel dat ze niet hygienisch schoon zijn want heb ze gewoon gewassen (2x inmiddels haha) maar die vlekken deden me toch twijfelen, ziet er een beetje smoezelig uit nu.

2 likes

Ik heb gisteren wasbare schijfjes binnengekregen en vroeg me dus ook al af hoe ik ze zou gaan wassen. Heb iig vast een waszakje opgehangen waar ik de vieze in doe! En beter geen olie dus @anon98052296? Das wel balen want ik gebruik altijd van die duo-oogmake-upremover.

@anon76889665 ik heb ze van sinterklaas gehad dus geen idee maar ze zijn van lezyne. Koop ze iig niet met een elastiekje erbij want dat elastiekje gaat eerder kapot dan je fietslampje.

@Briseis ik gebruik ook altijd olie eifk haha.

@anon98052296 ik was zo goed als alles op 30 graden

1 like

Hier kun je ook heel veel info vinden over fair fashion!

1 like

Ja je moet het uiteraard zelf even bekijken en uittesten maar die vrouw vertelde me dat je olie er moeilijker uitkrijgt op een lage temperatuur. Maar als je ze schoon genoeg vindt is het natuurlijk prima. Ik heb bij de aanschaf ook een waszakje gekregen trouwens, jij niet?

Ik vind dit echt een mega interessant topic, maar ik zie ook door de bomen het bos niet meer.
Waar zijn jullie begonnen met een duurzamere leefstijl? Ik wil het een beetje in kleine stapjes gaan doen en ik hoop daarin mijn vriend ook mee te nemen.

1 like

Ik ben begonnen met vega eten. Sommige dingen deed ik wel al langer vanuit m’n opvoeding (altijd afval scheiden en niet onnodig apparaten aan laten staan of de kraan laten lopen bijv.).

4 likes

Nee ik niet, maar heb ze op Ebay besteld (lekker niet-duurzaam helaas) dus ik verwachtte ook niet echt iets extra’s.

@George ik denk niet dat er echt een stappenplan is, haha. We zijn hier volgens mij allemaal steeds nieuwe dingen aan het ontdekken. :slight_smile: Denk zelf dat beginnen bij de meest belastende dingen wel mooi is:

https://bedrock.nl/wp-content/uploads/2017/06/impact_top10.jpg

Dus minder spullen kopen en vlees laten staan.

En zo’n testje als deze doen is ook wel interessant denk ik! http://voetafdruktest.wnf.nl

1 like

Jaa ali en ebay zijn wel goedkoper, al ben ik er geen fan (meer) van. Ik heb 10 euro betaald voor vijf watjes incl waszakje en dat is natuurlijk wel prijzig. Maar ik vond het het wel waard!

1 like

@Chuckie en @Briseis bedankt voor jullie reacties!

Ik eet inderdaad al minder vlees. Ik denk dat ik maximaal 1x per week vlees eet en meestal ook helemaal niet. Momenteel ben ik aan het kijken naar de herbruikbare wattenschijfjes, ik gebruik iedere dag wattenschijfjes. Dus dit lijkt me een mooie oplossing!
@anon98052296 Waar komen jouw wattenschijfjes vandaan? :smile:

Ik merk dat afval scheiden nog wat lastig is. Momenteel scheid ik groen, papier en glaswerk. Plastic met statiegeld breng ik wel weg, maar ander plastic verpakkingsmateriaal gooi ik meestal in de grijze bak.
Het lastige is dat ik in een klein appartementje woon, dus ik zoek nog een oplossing om mijn plastic te bewaren voor ik het naar de container breng. De enige plek waar ik het kan ‘‘opslaan’’ is de meterkast, misschien maar even kijken naar recyclebare vuilniszakken en er eentje aan een haakje ophangen.

1 like