Ik heb ze van een braderie hier in het dorp, maar ik heb vast wel een visitekaartje liggen. Ik ga even kijken!
Same eigenlijk. Afval scheiden en dingen niet onnodig aan laten staan doe ik al zo lang ik me kan herinneren. Verder heb ik in de loop der jaren wel kleine stapjes genomen zoals een ja/nee sticker op de brievenbus om papier te besparen, korter douchen, dierproefvrije make-up en een klein moestuintje, maar mijn eerste grote duurzame stap was toch wel vegetariƫr worden. En sindsdien ben ik me veel meer in duurzaamheid gaan verdiepen en ben ik ook gaan minderen met plastic en probeer ik me te verdiepen in fair fashion bijvoorbeeld.
Ik zat ook met dat afvalscheidingsprobleem inderdaad; heb zelf een tas een beetje verdekt opgesteld staan waar ik dan mān plastic in doe, haha. Meterkast is wel een slimme plek ja! Of onder de wasbak in de keuken misschien?
Oh qua afval heb ik een bak met twee kanten: eentje ārestā en eentje plastic. Papier doe ik in een doosje en glas heb ik bijna nooit (glas is wel duurzamer dan plastic dus misschien dit eens verbeteren haha)
Onder de wasbak heb ik momenteel schoonmaakmiddel, wasmiddel en vaatdoekjes liggen, dus dat wordt wat lastig! Ik denk dat ik mijn meterkast even moet gaan opruimen en dan kan ik vast een plekje creƫren.
Een project voor vanavond haha.
Voor nu even zoeken naar fijne herbruikbare wattenschijfjes!
Ik wil graag meer leren over duurzaamheid en dit topic helpt daar echt bij. Hebben jullie ook linkjes naar goede artikelen? Documentaire tips heb ik al, maar ik vind het altijd heel fijn om te lezen, dan blijft het ook beter hangen ofzo.
Ik zoek een herbruikbaar wattenstaafje. Niet om mn oren te doen maar om puistjes aan te stippen. Of een andere tip om dat te doen. Ik wil niet twee wattenstaafjes per dag verspillen maar ik weet eventjes niet wat anders handig werktā¦
Ik kan die van mij niet op internet vinden en ze liggen op mijn kamer in Tilburg. Ik kan donderdag even kijken of er een merkje op zit. Maar je kan ze ook zelf maken! Of gewoon die van 1 euro per stuk van lanaluna!
Ah toch lief!! Ik heb inderdaad bij LanaLuna besteld, zowel de badstof als de gewone. Kan ik even testen
Zeker een interessant testje, ik kom nu op twee aardbollen uit. Heb de test ooit eerder gedaan en volgens mij was het toen meer. Er zijn wel wat verbeterpunten mogelijk in mijn Lifestyle volgens deze test (lees: auto).
Ben wel nieuwsgierig: komt er iemand uit op Ć©Ć©n aardbol of zelfs minder?
Ik denk het wel, klein wonen helpt er een hoop bij.
Ik vind mezelf enorm duurzaam maar koop wel nieuwe elektronische apparaten en woon in een groot appartement met zān 2en. Hierdoor kom ik bij deze test op 2.5 aardbol uit, maar bij andere testen op minder.
Ik moet gewoon nog wat meer nadenken bij iedere keuze die ik maak in mn levenā¦
Ja ik kocht wasbare bij een webshop. Vond ze super fijn, zaten veel beter dan die dingen die je weggooit
Ik vind zelf deze test heel leuk en fijn: http://mijnverborgenimpact.nl
Maar misschien is die hier ook al gepost en heb ik er overheen gelezenā¦
Pff ik voel me zoān sukkel, ik heb eergister iets bij Aliexpress besteld. Terwijl ik met mezelf had afgesproken dat niet meer te doen. Maak sowieso ook wel goede stappen met vega eten/afval scheiden etc. Maar ik heb er gewoon niets eens bij stilgestaan? Besef me nu ineens dat ik dat helemaal niet meer wil doen.
Kan gebeuren, niet te veel over in zitten. De volgende keer denk je er sowieso aan.
Ah niet over inzitten! Het feit dat je je er bewust van bent is toch al goed? En de volgende keer zul je het inderdaad niet meer doen
Ik vind www.ikbenirisniet.nl heel erg fijn. Ze geeft vaak tips en heeft ideeƫn over kleine dingen die je kan doen. Zo blijft het allemaal heel erg behapbaar. Hoe je het beste een afscheidingsstation kan maken, milieuvriendelijk kan printen of een online zoekmachine kan gebruiken. Dingen die niet veel tijd of geld kosten maar wel impact hebben.
Ik gebruik was schillen en doe etherische olie in het bakje van de wasverzachter. Ongeveer 10 druppels per was. Ik krijg geen vlekken in mijn was.
Ik ben sinds een tijdje veel bezig met duurzaamheid:
Wat ik nu doe:
- vegan eten
- afval scheiden (plastic, papier, glas, GFT en rest)
- bakjes gebruiken i.p.v. boterhamzakjes/folie
- een drinkfles meenemen
- geen plastic tasjes kopen in de supermarkt
- zo weinig mogelijk nieuwe spullen kopen, eerst kijken of er een tweedehands optie is
- geen auto, alles op de fiets/te voet/met het OV
Wat er op de planning staat:
- vegan beeās wax wraps maken (https://aromalifestyle.nl/vegane-bijenwasdoeken/)
- bamboo bestek + bamboo rietjes
- stoffen wattenschijfjes + stoffen zakdoekjes (zodra mn voorraad op is)
- schoonmaken met een āsopjeā van water, schoonmaakazijn en etherische olie (zodra mn voorraad schoonmaakmiddelen op is)
Hebben jullie nog tips die makkelijk door te voeren zijn?
Waar halen jullie nagellak er mee af?