Duurzaamheidstopic

Houden jullie in je keuze voor een zorgverzekeraar rekening met duurzaamheid? Ik ben al een poos geleden naar een duurzame bank overgestapt, maar ineens bedacht ik dat er bij verzekeraars natuurlijk ook ontzettend veel geld omgaat dat op al dan niet duurzame wijze belegd wordt.

Dit jaar had ik gewoon de goedkoopste basisverzekering (zekur, onderdeel van vgz), maar dat blijkt dus echt niet best te zijn :grimacing:. Dus nu ben ik naar een label van asr overgestapt!

Dus, als je je zorgverzekering voor volgend jaar nog moet regelen, download hier even het rapport van de vbdo:

En wat algemenere info

https://jijbentookbelegger.nl/#Thema-voor-duurzaamheid

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2020/grote-verschillen-in-duurzaamheid-zorgverzekeraars

7 likes

Ja ik zit bewust bij Ditzo, vorig jaar overgestapt met zorgverzerkering. Heb nu nog een paar andere verzekeringen die ik ook ga omzetten.

2 likes

Misschien staat hier iets voor je tussen! Wij hebben al een paar jaar de zelfgemaakte drie hoek van drie latjes met lampjes! https://zolea.be/6x-diy-sustainable-christmas-tree/

Foto

1 like

Ja, ik ben vorig jaar bewust overgestapt naar een duurzame zorgverzekeraar. Toen scoorde Ditzo het beste. Is dat veranderd?

Nee dat is nog hetzelfde, ik ben ook naar Ditzo gegaan. (Of nouja, Ditzo is een label van a.s.r. en die scoort inderdaad het beste.)

2 likes

Ah thanks voor je bericht! Ik had er zelf eigenlijk helemaal niet over nagedacht, maar ik ga nu ook naar Ditzo.

1 like

Kleding idd. Eerst naar tweedehands/vintage (bij
Converse of mijn favoriete Monki jeans kan je altijd tweedehands vinden - vaak ongedragen) daarna duurzaam ondergoed en sokken. Ben dit jaar ook gestopt met tweedehands fast fashion kopen, want het voelde toch niet goed. Nu alleen ‘vintage’ (t/m jaren 90) en als iets moet vervangen dan is het van een merk dat eerlijk produceert.

Eten koop ik alleen wat in seizoen is. Vorig jaar had ik een ‘oddbox’ met groente en fruit die anders weggegooid zouden worden, nu koop ik alles op de groentemarkt. En ik gooi niks weg. Zelfs de een stukje ui of wortel wordt in azijn gezet.

Zeep en shampoo bars zijn ook local gemaakt. Enige wat ik nog in plastic koop is tandpasta. Heb nog geen goed alternatief gevonden.

Dingen voor in het huis ook tweedehands of local gemaakt. Al zijn dat maar drie dingen geweest in de laatste 5 jaar.

4 likes

Hebben jullie ook duurzame doelen voor de komende tijd?

Ik wil

• Een bank laten stofferen
  • Minder producten in plastic kopen, heb een
    bulkshop gevonden die aan mijn eisen voldoet
  • Een video talk over duurzaamheid geven op mijn werk (een keer per maand vertellen 4 mensen over een niet-werk gerelateerde hobby ofzo).
1 like

Ja hé, hier zit ik ook mee. Tuurlijk is kleding tweedehands kopen ipv nieuw beter en aan de massaconsumptie a la zara/H&M/mango wil ik niet meedoen, maar hmm als ik ditzelfde dan op Vinted koop vind ik het dan eigenlijk wel oké als andere mensen fast fashion eerst kopen? Voelt niet helemaal oké idd. Ben benieuwd hoe anderen erover denken!

2 likes

Minder (single use) plastic, en minder eten weggooien! Ik laat nu toch nog wel vaak dingen beschimmelen omdat ik het vergeet en dat is zo zonde. Ik weet nog niet zo goed hoe ik het ga aanpakken want ik heb geen vriezer (alleen zo’n klein vakje) dus daar valt niet zo veel winst te behalen, maar ik denk dat het neer gaat komen op beter plannen en minder impulsaankopen doen. Dus nog even goed in de koelkast kijken wat ik heb liggen en dat eerst opmaken voor ik allemaal nieuwe dingen koop haha. Ik heb zo’n kleine koelkast die op de grond staat dus kan niet echt goed overzicht houden maar dan moet ik maar wat vaker op m’n knieën naar binnen turen haha.

Ugh zelfde hier en dit is zooo irritant haha, het ergste is het laatje, hahaha alsof die extra handeling het verschil maakt maar já! Zo’n zin in ooit als ik later groot ben een volwassen koelvriescombinatie te hebben met eten op ooghoogte :heart_eyes::heart_eyes:

6 likes

Ik dacht dat ik de enige was die dit als toekomstdroom had hahaha, eten op ooghoogte inderdaad :joy: :heart_eyes:

4 likes

Dat is wel balen! Maar klinkt of je al een plan hebt. Maak je weekmenu’s of bedenk je in de winkel wat je gaat eten?

Bij mij is het best een lang proces geweest en pas toen ik online boodschappen begon te bestellen ging het goed. Nu ik vanuit huis werk is het ook veel makkelijker om dingen snel op te maken.

Dat is een beetje ook mijn redering. En als de verkoper dat geld dan weer gebruikt om weer nieuwe FF te kopen. Aan de andere kant is het goed om dingen een nieuw leven te geven.

Terwijl ik dat bij iemand die een ‘vintage’ shop/account weer minder heb.

1 like

Ohh dat heb ik dus nu en het is fantastisch! Vriezer met lades, dus ik kan alles bewaren, mijn toekomst droom is uitgekomen :partying_face:

Hoe werkt overstappen? Moet je dan zelf je oude opzeggen? En wat als je nog een rekening hoort te krijgen? Ik wil ook naar Ditzo maar ben bang dat ik iets vergeet

Je nieuwe verzekering zegt je oude op dus dat hoef je niet zelf te doen. Als je nog een rekening krijgt uit 2020 krijg je die gewoon nog en kan je die betalen. Ik doe het zelf elk jaar via independer, nog nooit gezeik gehad terwijl ik wel veel gebruik maak van m’n verzekering.

1 like

Oke top ik ga het nu doen

1 like

Nice!

Ja het gaat allemaal vanzelf en je kunt dus niet dubbel verzekerd zijn. Ik kreeg deze week een brief van mijn oude verzekering waarin ook stond dat het ook gewoon nog mogelijk is om volgend jaar, als ik dus bij mijn nieuwe verzekering al heb, declaraties in te dienen bij de oude.

Hebben jullie bij de keuze voor en internetprovider rekening gehouden met duurzaamheid? Ik ging het net googelen en vond zo snel een blogpost over duurzame keuzes, waar onderaan de blogpost stond ‘In samenwerking met… (telecomprovider).’ Haha, tja, daar trap ik dus niet in. Ik zoek nog even verder.

Edit: Bestaat Rank a Brand inmiddels onder een andere naam? Ik zie dit veel terugkomen in mijn zoekresultaten alleen het lijkt nu goodonyou.eco te heten en daar zie ik niks over telecomproviders staan.