Duurzaamheidstopic

Hebben jullie De zaak Shell gezien? Ik heb het net gekeken en ik ben zo onder de indruk, echt een aanrader:

Als je het nog niet gezien hebt: ga dit weekend (kan nog maar tot en met zondag) kijken! (Het is overigens niet van de Correspondent, maar via hun site kan je het bekijken.)

2 likes

Wow thanks voor de tip. Heel interessant

1 like

Wow ja, jammer dat het alleen dit weekend nog beschikbaar is. Hopelijk lukt het om te kijken.

1 like

Ik heb nog een leuke zero waste tip voor wie graag thee drinkt maar het gehannes met thee eieren niet altijd fijn vindt:

Dit zijn groene thee parels, je doet een bolletje in een kop en die bolletjes vouwen zich langzaam uit tot kleine blaadjes. Maar je kan het gewoon zo drinken en hebt dus geen thee ei of zakjes nodig! De thee is ook nog eens heel lekker.

Het worden dus een paar kleine blaadjes maar ze zitten niet in de weg tijdens het drinken. Als mijn thee op is schenk ik er trouwens gewoon nieuw water bij dus ik kan van één bolletje makkelijk twee of drie koppen thee drinken. Ik doe altijd één bolletje in een normale kop, twee bolletjes in een kleine theepot of halve liter mok, en twee à drie bolletjes in een grote pot. Het zetadvies op de verpakking zegt 5 à 6 bolletjes per kop maar dat slaat echt nergens op en is totaal niet nodig haha, ik snap niet waarom dat er op staat.

14 likes

:money_mouth_face:

Leuke tip!

1 like

Weet iemand waar ik herbruikbare flessen shampoo, conditioner en shower gel kan kopen? Dus die je daarna weer kan laten opvullen.

Waar zou je ze laten vullen dan? Want meestal kun je op die plekken ook flessen kopen. En in principe kun je gewoon shampooflessen hergebruiken.
Ik zou denk ik voor zo’n soort pompfles gaan, als ik eerst losse flessen zou kopen (maar ik zou liever gewoon oude flessen hergebruiken): https://www.ecomondo.nl/winkel/glazen-pompflesje-300ml/

Oh ik besef dat je misschien bedoelt waar je die shampoo zelf kan kopen, dat kan in verpakkingsvrije winkels/bulkwinkels. Soms ook in biologische winkels of supermarkten. Moet je natuurlijk wel net geluk hebben dat je die een in de buurt hebt

Ik heb een vraag voor mensen die een safety razor gebruiken, wat doen jullie met de oude mesjes? Ik lees online over mensen die ze opsparen in een blikje oid en dan alsnog weggooien of bij het oud ijzer doen, maar ik vroeg me af of er een betere manier is.
In sommige landen heb je van die boxen staan om gebruikte naalden en scheermessen in te leveren maar ik heb dat hier nog nooit gezien volgens mij?

1 like

Ben intussen bij Lush gaan informeren, daar kan je de lege verpakkingen terug brengen voor recyclage en lijken me ook wel goede producten

2 likes

Vraagje: ik wil duurzame keycords bestellen. Nu krijg ik de keuze uit bamboevezel, gerecycled petmateriaal, biologisch katoen, kurk en maisvezel.

Wat is hier nu dan het beste materiaal van? Kurk valt praktisch gezien al af. Geryceld pet lijkt me handig want geen extra materiaal, maar alsnog niet echt composteerbaar oid. Wat zouden jullie kiezen?

Aanvullend hierop: welke papier zou je kiezen?
Natuur karton, biotop naturel, kraftpapier, henneppapier.

Bij de bamboe is 't vaak duurzaam als het bamboe uit Nederland is, niet als ze 't invliegen.

1 like

Ik reageer op een heel oud bericht, maar was aan het zoeken naar ervaringen met ‘eco’ wasmiddel. Ben je nog steeds tevreden over het ei? En gebruik je het ook voor 60 graden was? Ik lees tot 60, maar weet nu niet zeker of dat nog net kan.

Andere ervaringen zijn ook welkom. Ben helemaal klaar met chemisch spul.

Nee ik gebruik het echt al heel lang niet meer, was werd niet goed schoon. Ik denk dat ik die ervaring later hier ook gedeeld heb.

Ah jammer! Dankjewel, deze sla ik dus maar even over.

Ik heb een tijdje wasnoten gebruikt en dat beviel me opzich goed, maar ik raakte dat zakje regelmatig kwijt tussen de was en heb uiteindelijk toch maar weer pods gekocht

1 like

Ik ben ook gestopt met de wasnoten van Seepje en gebruik nu de vloeibare wasmiddel van Ecover of Seepje

Heb gister een paar artikelen uit Trouw gelezen over wasmiddel, ook over Seepje. De twijfel is nog niet weg. Las dat ecover kleding snel vaal maakt (o.a. nav test). Als mijn huidige voorraad op is wil ik wel iets gaan proberen, maar de eco egg en wasnoten of schillen worden het niet :). Las dat vooral goed doseren, machine vol enzo belangrijk is. Maar dat doe ik denk ik al best goed. Vind alleen zoveel plastic en zoveel rare kleurtjes en geuren geen prettig idee meer.

De vloeibare van seepje vond ik heel vies ruimen. Vloeibare van ecover kan ik nog wel eens testen

1 like

Oei, ik zag dat @tuula vandaag juist spon heeft waarin staat dat Ecover je kleding zo lang goed zou houden.

1 like

Ik gebruik al een tijdje AH Puur wasmiddel. Heeft een ecologische certificering (Nordic Swan, weet niet precies wat dat zegt), bevat geen kleurstoffen en parfum en het is ook heel betaalbaar. Ben er prima tevreden over!

edit: Ecover heeft zowel Nordic Swan en Ecocert certificering en die van AH huismerk volgens mij alleen Nordic Swan, maar wat ik er zo snel over kan vinden is dat die certificeringen heel vergelijkbaar zijn
Edit2: oh huh, zie nu dat AH Puur het EU Ecolabel heeft en niet Nordic Swan (misschien was dat vroeger). Anyway, al deze labels zijn goed

2 likes

Ik was nu bijna een jaar met Ecover en ik merk geen verkleuring. Maarja, ik was gewoon m’n eigen kleding, ik heb geen shirts 2 keer gekocht om de kleuren na een jaar te vergelijken haha.

Overigens denk ik dat minder wassen altijd nog de beste oplossing is. Ik zweer ook bij Ecover omdat m’n vriend (en ik soms) van ander wasmiddel uitslag krijg en van deze niet.

2 likes