Duurzaamheidstopic

Shampoobars.nl, stom, zie dat ik dat idd niet heb genoemd

1 like

Ik had een poos geleden nogal zitten inpraten op mijn familie dat ze over moesten stappen naar een duurzame bank, maar ik had ze er niet meer over gehoord. Maar nou had ik net mijn zusje aan de telefoon en die vertelde ineens dat zij, mijn ouders én een van mijn broertjes allemaal over gaan stappen naar ASN :dancingbanana:

Dussss mochten er hier nog mensen bij discutabele banken zitten: stap over! Met de overstapservice is het super makkelijk en ik ben heel tevreden over ASN!

5 likes

Ik dacht eerst dat je het over een zitbank had, aan het einde van je bericht viel het kwartje pas.

ASN verandert de voorwaarden. Duurzaam beleggen komt in de voorwaarden en het hebben van twee rekeninghouders/passen wordt goedkoper geloof ik.

2 likes

Haha dat zou wel leuk zijn:

‘‘Jongens koop allemaal een nieuwe bank voor in je huiskamer. Is goed voor het milieu!’’

1 like

Ik wil graag maandelijks gaan doneren aan een duurzaam goed doel. Hebben jullie tips? Doneren jullie aan duurzame doelen?

Ik zat te denken aan de plastic soep. Heeft iemand hier ervaring mee?

1 like

Idd kleding, en zoveel mogelijk voor in huis tweedehands of duurzaam, behalve keukenspullen en ondergoed. Douchecreme en shampoo e.d. van natuurlijke merken, schoonmaakspullen sinds kort met van die tabletten die oplost in een (glazen) fles water. Eten is me vaak helaas nog te duur, maar als het niet al te veel scheelt koop ik wel bio/eco. Verder rijd ik geen auto, doe alles met OV of fiets. En vlieg sinds een paar jaar nog maar zeer zelden, terwijl ik vroeger ook regelmatig het vliegtuig naar NL pakte, of voor een weekendje weg. Maar er is inderdaad nog heel veel wat ik wel zou kunnen doen, dus ben benieuwd naar meer reacties als inspiratie

1 like

Mijn kleding en verzorgings- en schoonmaakproducten koop ik vrijwel allemaal duurzaam (of tweedehands). Met eten vind ik de hoeveelheid verpakking en de herkomst (komt het van een boerderij uit de buurt of met het vliegtuig uit zuid-Amerika?) eigenlijk belangrijker dan of het biologisch is. Ik heb eigenlijk 4 winkels waar ik boodschappen doe (lokale biowinkel, ekoplaza, jumbo en AH) maar nu met Corona probeer ik minder naar de supermarkt te gaan dus koop ik ook regelmatig de minder duurzame variant van een product bij een grotere supermarkt.
Ik vind duurzaam omgaan met elektronica ook steeds belangrijker worden dus als ik een nieuw apparaat nodig heb probeer ik voor een duurzame variant of een tweedehandsje te gaan maar dat is lang niet altijd mogelijk.
Ik vind zelf meubels nog het lastigst (al heb je die niet zo vaak nodig), ik heb geen auto of rijbewijs dus tweedehands kopen is voor grotere dingen best lastig en ik heb dus nog best veel van de Ikea (want die komen dat bezorgen). Ook ben ik een paar maanden geleden verhuisd naar een nieuwbouwhuis (huur) en toen heb ik ook wel wat minder duurzamere keuzes gemaakt voor bijv vloer en verf omdat ik op dit moment niet de mogelijkheid heb om duizenden euro’s aan een duurzame vloer te besteden. Helaas zijn duurzamere opties voor vrijwel alles nog altijd een stuk duurder en ik denk dat dat wat je wel en niet duurzaam koopt ook best wel van je financiële situatie afhangt. Als student kocht ik bijv al wel veel tweedehands maar had ik niet de ruimte om elke week biologische/duurzame boodschappen te doen.

1 like

@Niettepruimen, ik ben hier ook naar aan het kijken. Niet voor maandelijks overigens, ik steun liever meerdere dingen namelijk. Verder niet echt tips nog.

@midheavenmoon, ik vind het ook heel lastig. Ik ben een paar maanden geleden verhuisd en koop voor dingen in huis zoveel mogelijk bij de kringloopwinkel of neem dingen over van familie. Alleen m’n bank is nieuw.

Qua eten ben ik onder andere voor het duurzaamheid aspect voor 99 procent vegan gaan eten. Ik ga wel naar een normale supermarkt, maar probeer wel seizoens producten te kopen en zo min mogelijk in plastic. Ik gebruik alleen maar bakjes om dingen in te vriezen en koop geen flesjes water onderweg, heb altijd een drinkfles bij me.

Verzorgingsproducten koop ik sinds kort vegan en alleen dingen die ik echt gebruik. Dus 1 mascara bijvoorbeeld en die op maken. En ik gebruik herbruikbare wattenschijfjes. Die heb ik zelf gemaakt, maar nemen het vuil eigenlijk niet goed op. Dus moet nog opzoek naar nieuw setje.

Kleding vind ik wel heel moeilijk. Ik wil graag duurzame kleding kopen, maar het is zoveel duurder dan even naar de c.ostes gaan bijvoorbeeld. Daarnaast is het maar weinig te koop in fysieke winkels in mijn omgeving, dus dan moet ik bestellen en ik wil niet eindeloos bestellen en terug sturen. Terwijl ik nu op een punt zit dat ik echt een nieuwe winterjas en wat broeken en truien nodig heb.

1 like

Wat is nou de meest duurzame optie wat betreft een kerstboom?

Geen kerstboom? Ik ben net de grinch wat kerst betreft, vind het echt onzin.

Je hebt trouwens wel van die bomen die teruggeplant worden, denk dat dat enigszins duurzaam is omdat het niet een eenmalige boom is dan.

3 likes

Volgens mij of zo’n terugplant-boom die @Acculader zei, of een tweedehands kunstboom.

1 like

Ik ben van plan om ook zelf decoratie te maken oa gedroogde citrusschijfjes aan een slinger, hangertjes uit klei/zoutdeeg/kaneel-appelmoesmengsel, dingen uit de natuur gebruiken, vilten/stoffen figuurtjes, … en daarbij ook dingen uit de kringloop!

2 likes

Toevallig had the guardian daar een post over:

https://www.instagram.com/p/CIi1xluIPuA/?igshid=i3bok8b7cg1s

Plastic bij 10+ jaar, anders een huurboom die teruggeplaatst wordt

2 likes

Ik kwam net op deze website https://52wekenduurzaam.nl/ en klinkt interessant. Je krijgt elke week tips om duurzamer te leven in je mailbox. Per 1 januari begint het. Ik ben benieuwd welke vernieuwende tips zij nog hebben!

7 likes

Leuk, ik heb me opgegeven

Hoe sta je tegenover tweedehands shoppen? Ik koop vrijwel al mijn kleding via Vinted! Duurzaam want er wordt helemaal niks nieuws geproduceerd en een stuk goedkoper. Er staat ontzettend veel op, ik heb er twee weken geleden een mooie winterjas gekocht voor €10, de nieuwprijs bij Zalando is €329 :speak_no_evil:

3 likes

Ja dat is wel een goede. Nu kijk ik wel bij de kleding afdeling van kringloopwinkels, maar daar kan ik bijna nooit iets vinden. Misschien is niet-duurzame kleding op vinted dan wel een mooie compromis met mijzelf.

1 like

Ik vind het lastige van dingen als Vinted als duurzaam alternatief (voor mezelf) dat je niet kan passen… Ik heb niet dat ik makkelijk kan zeggen: ik heb maat L of 42 nodig, het verschilt zoveel. En ook pasvorm is met mijn lichaamsvorm belangrijk, waardoor er meerdere factoren zijn die voor een miskoop kunnen zorgen :slightly_frowning_face:
Iemand daar nog tips voor? Het dan zelf weer verkopen als het niet goed is zie ik niet zitten (niet zeker dat dat lukt voor dezelfde prijs en eerlijk, ook gewoon teveel gedoe).

2 likes

Ja dat vind ik ook soms lastig! Dingen als spijkerbroeken zou ik ook niet op Vinted willen kopen, maar nou heb ik het geluk dat ik sowieso geen spijkerbroeken draag dus dat scheelt haha. Als het er niet sowieso al op staat vraag ik of de verkoper een aan-foto wil maken, en ik vraag welke maten zij normaal dragen. Aan de hand daarvan kan je vaak goed inschatten hoe het bij jou zal vallen! En als het bekendere merken zijn (beetje de standaard dingen als H&M, Zara, etc) kan je de maattabel op hun eigen website raadplegen en jezelf opmeten. Op die manier heb ik eigenlijk nog nooit een miskoop gedaan qua maat!

Heb toevallig wel net pech gehad met een jas die ik heb gekocht: ik dacht een zwarte jas te kopen, want zo zag het er uit op de foto, maar hij blijkt meer grijs/bruin te zijn. :sweat_smile: Vind het verder wel een fijne jas dus ik ga nog even kijken of ik hem kan verven misschien. Dus dan ook meteen mijn vraag: bestaan er duurzame manieren om iets zwart te verven of moet ik wel echt met chemische verf aan de gang?

Foto op Vinted:

Kleur in het echt:

2 likes

@Dombo, naar aanleiding van jouw tip heb ik mijn eerste Vinted aankoop ooit gedaan! Ik heb een jas gekocht. Ik vind het best wel spannend maar hopelijk staat die mooi.

4 likes