Duurzaamheidstopic

Ik bestel graag bij levenzonderafval, ecomondo en greenjump. Met een blok afwasmiddel heb ik geen ervaring maar ik ben heel benieuwd of je iets vindt wat je bevalt en zo ja, welke :slight_smile:!

2 likes

Je hebt van Ecover ook navulstations. Er zijn er niet veel, maar misschien is er wel eentje bij je in de buurt.

Kenden jullie deze al?

11 likes

Iemand tips voor fijne afwassponsjes? Ik ben bijna door mijn enorme voorraad aan felgekleurde plastic exemplaren dus wil nu eindelijk een beetje een duurzaam of ecologisch alternatief aanschaffen.

kijk hier even

beetje naar beneden scrollen

alles op deze website is ‘gratis’, je betaalt wat je zelf kan geven (en de vzkosten), je kan ook ruilen voor eten of drinken, schetsboeken, verf…
Ik heb kunst van haar in huis en het sisal schuursponsje!

3 likes

Houten afwasborstel of een loofah? Of zelf een sponsje ‘haken’ van oude stof of ander materiaal, je vindt vast iets via google!

1 like

@Polly
Ik heb uiteindelijk toch bij dille en kamille die blok afwaszeep gevonden, en het werkt gewoon prima! Ik maak een sopje door gewoon met die blok in de lavabo te wrijven, en dan water erover. Het schuimt ook net zo als normaal vloeibaar afwasmiddel. Wel vrij prijzig, 10 voor het blok, dus ik hoop er wel lang mee te kunnen doen!

Ik gebruik een houten afwasborstel met
vervangbare kopen. Die mag je bij je gft weggooien. Om aangekoekt vuil weg te krijgen heb ik kokosvezel.
Eigenlijk mis ik nu geen spons om de afwas te doen.

2 likes

Ik zag laatst bij de Flying Tiger dat ze van die herbruikbare wattenstaafjes verkochten voor heel weinig geld.
Het doosje ziet er precies hetzelfde uit als zo’n last swab met twee staafjes erin (ik heb het niet heel goed bekeken trouwens, had er zelf geen interesse in)

Ik vind het altijd vrij vreemd om te zien dat ‘duurzame’ producten verkocht worden bij totaal niet duurzame winkels.

1 like

Ik heb een siliconen spons van sostrene grene. Dat is even wennen, maar werkt prima!

Een zwarte voor de afwas (die gaat af en toe in de vaatwasser) en een grijze voor sanitair. Ik “schrob” er zelfs de douchewand mee.

Heeft iemand enig idee of je in Utrecht ergens verpakkingsvrij kruiden kan kopen? Dus dat je je eigen potjes mee neemt. Ik weet dat het op de boerenmarkt op vrijdag kan, maar eigenlijk is dat altijd lastig ivm werk.

Misschien bij Persepolis? Hangt er een beetje vanaf wat je nodig hebt, volgens mij hebben ze wel van die gedroogde kruiden. Of misschien bij andere toko’s/Turkse winkeltjes.

1 like

Het is idd wel een beetje dubbel, maar maakt het wel toegankelijker voor mensen die niet op gaan naar een duurzame winkel en die dit dan wel zouden meenemen.

Ik kwam laatst ook op een duurzame shop met duurzame alternatieven voor koken, verpakkingen, lunch trommels etc. In had er geen goed gevoel over en wat zoeken was het ook duidelijk dat hele shop met Ali Express dingen stond. Je ziet het ook vaak op Amazon.

@Meka ik heb bij persepolis wel eens om kruiden gevraagd die op waren in het schap, en toen vulden ze gewoon uit een grote zak zo’n klein plastic bakje. Dus als je het vraagt kan het misschien wel, alleen ff onhandig met wegen/prijsbepaling

2 likes

hmm ja, ik denk dat ik toch maar eens ga kijken of ik op vrijdag naar de markt kan dan! Thanks in ieder geval (ook @Skadi) :relaxed:

1 like

Hebben jullie dit artikel al gelezen/geluisterd? Het gaat over de balans tussen consumentactivisme en in opstand komen tegen het systeem en ik vond het heel interessant!

3 likes

Ik wil me eigenlijk eens gaan verdiepen in hoe belastend het krijgen van kinderen is voor het milieu. Ik heb zelf geen hele grote kinderwens, maar kan er wel begrip voor opbrengen dat andere mensen dat wel graag willen. Dus één of twee kinderen begrijp ik volledig, maar ik betrap mezelf er steeds meer op dat als mensen dan voor een derde gaan dat ik dat best heftig vind in de huidige tijd. Zag het toevallig bij Nina Pierson en ik denk niet dat zij per se bij uitstek een goed voorbeeld is voor duurzaam leven, maar ik vraag me wel af hoe zij erover denkt om een derde kind aan de aarde toe te voegen en of ze zich ook geen zorgen maakt over de toekomst van haar kinderen.

Hoop overigens dat ik niemand hiermee voor het hoofd stoot, ik weet niet hoe schadelijk het krijgen van kinderen is (zoals ik hierboven al schrijf). Ik verwacht ook geen verantwoording voor het krijgen van meer dan twee kinderen, maar ik vind het wel interessant of en hoe mensen dat meenemen in hun overweging om voor een derde/vierde/vijfde/etc. te gaan.

10 likes

Ja heb het gelezen, maar vond het commentaar van Jaap Tielbeke erbij ook interessant.

Waar ik altijd mee blijf zitten na afloop van zulke artikelen: wat kan ik dan wel doen om te zorgen dat ‘het systeem’ verandert? Die paar petities die ik af en toe teken zullen niet de meeste zoden aan de dijk zetten toch? Ik vind dat dat nooit zo duidelijk wordt beschreven.

1 like

Oeh, de discussie tussen hen op twitter had ik nog niet gezien, maar interessant inderdaad! Nou denk ik dat de waarheid in het midden ligt, of beter gezegd, dat ze allebei gelijk hebben. Juist omdat het klimaatprobleem zo complex en allesomvattend is zou verandering ook vanuit alle lagen van de samenleving en op alle verschillende niveaus moeten beginnen en plaatsvinden.

Over dat veranderen van het systeem: ik vind dat ook heel lastig, stemmen is belangrijk, maarja, dat gebeurt niet zo vaak. Eigenlijk denk ik dat we gewoon massaal in opstand zouden moeten komen.

1 like

Sorry, late to the party!

Ik gebruik hun shampoo kokos en ook de vanille variant en vanille conditioner. Mijn haar heeft nog nooit zo goed gezeten en hoef het ook minder vaak te wassen. (Naast dat het natuurlijk vanuit duurzaam oogpunt beter is). Bij mij om de hoek zit een conceptstore die ze verkoopt maar ook online. Helaas nog geen afwasmiddel zie ik net.

Edit: merk is Shampoobars.nl

5 likes

Welk merk is dit en waar koop je het online?