Duurzaamheidstopic

Een reden die ik kan bedenken is dat wassen en drogen op groene stroom, zonne-energir kan waardoor het niet schadelijk is?

Maar misschien is dat een domme nachtelijke opmerking.

1 like

Daarop aansluitend denk ik ook dat afvalverwerking verder niet kosteloos is. Dus ja wegwerp creert afval en wasbaar verbruikt water/stroom. Maar afvalverbranding of -verwerking verbruikt wel nog meer energie?

Kun je wasbare luiers ah einde van de rit ook nog op een andere manier recyclen? Of aan een ander kind doorgeven?

Edit: ik zie nu wel staan doorgeven aan evt je 2e kindje

1 like

Ik ben sporadisch ongesteld, en gebruik dan dit https://tanterosa.be/menstruatiesponsjes
Helemaal natuurlijk, en was ze uit onder de kraan. Cup werkt voor mij niet, maar dit is vrijwel pijnloos. Hoe het werkt voor zwaardere menstruatie weet ik niet, ik bloed niet zoveel (prikpil) maar ben er nog niet mee doorgelekt. Heb mijn destijds via bol gekocht!

2 likes

Hele goeie tip!!!

1 like

Zag net bij de Flying Tiger allemaal ‘groene’ spulletjes als herbruikbare rietjes, herbruikbare wraps (van bijenwas denk ik), loofahs, bamboo tandenborstels, etc. Geen idee hoe ‘goed’ het is komende van zo’n bedrijf maar vind het wel leuk hoe het steeds meer toegankelijk en mainstream wordt. Heb een tandenborstel en een katoenen douchepuff meegenomen!

3 likes

Wat leuk! Blijkbaar heeft de Action ook wat van die dingen.

Heeft er iemand nog tips voor duurzame, enigszins betaalbare, opbergbakjes voor eten. Moet in de vriezer kunnen.

Die ronde bamboe tandenborstels zijn mega fijn

I’m impressed

9 likes

Ik heb voor t eerst zelf schoonmaakmiddel gemaakt: half azijn, half water en een flink aantal druppels etherische olie (limoen). Moet zeggen dat ik het vind tegenvallen, zowel in geur (yuk) als hoe goed het schoonmaakt. Ik moet echt een stuk harder boenen dan normaal. Ook lijkt het zo dat ik elke keer de fles opnieuw moet schudden om de olie door het azijnwater te verspreiden. Hebben jullie nog tips voor andere schoonmaakmiddel recepten? Er mag best azijn in zitten, maar misschien met wat meer lekkere geurtjes :smiley:

Ik gebruik schoonmaakazijn met lavendelgeur, gewoon uit de supermarkt. Ik vind dat die azijngeur best snel verdwijnt. En bij mij wordt het net zo schoon als wanneer ik allesreiniger gebruik.

2 likes

Dit zal je altijd hebben, olie is namelijk waterafstotend waardoor het zichzelf altijd zal wegduwen van water, en het is lichter dan water, dus het zal er bovenop gaan drijven. In fabrieksschoonmaakmiddelen gooien ze er allerlei emulgators bij waardoor het wel goed mengt, maar als je zelf iets maakt zal je inderdaad altijd even vooraf moeten schudden! Ligt dus niet aan jou :relaxed:

1 like

Je kan ook sinaasappel- of citroenschillen een tijdje laten trekken in azijn, daarna zeven en dan heb je een citrusreiniger! Deze gebruik ik wel enkel voor lichte bevuiling (of hoe zeg je dat haha), voor iets meer heavy duty zou ik zoeken naar recepten met ook soda, zeep, oid!

1 like

Ja wat zeep zou ik ook doen! Dat maakt beter schoon.

1 like

Bestelt iemand van jullie al bij Pieter Pot? Hoe bevalt dat?

Mijn ouders doen het al een tijdje, ik ben binnen een paar weken aan de beurt! Mijn ouders bevalt het heel goed, ze hebben verder niet echt een mogelijkheid om makkelijk losse producten te kopen. Wel zijn er soms nog producten langere tijd uitverkocht dus dat is het soms lang wachten als je een bepaald product graag wil.

Thanks allemaal voor jullie schoonmaak tip antwoorden! Ik ga wat dingen van jullie tips uitproberen en hopelijk kom ik aan betere oplossing :smiley:

Gebruikt iemand een filter of waszak tegen microplastics? Hoe bevalt dat?

Oh ik kende dit niet maar ziet er chill uit!!

Behalve lush, welke verpakkingsvrije shampoo / deo kennen jullie fijn is? Ik vind de geuren van lush echt misselijkmakend, ik zoek eerder iets neutraal
 Ik zag er toevallig bij Dille & Kamille, is dat iets?

Ik weet niet helemaal of dit is wat je bedoelt, aangezien het niet helemaal verpakkingsvrij is, maar ik ben heel benieuwd naar deze deodorant van Lekker: https://www.ah.nl/producten/product/wi474042/the-lekker-company-natuurlijke-deo-mandarijn-citroen . Hij is nu toevallig in de aanbieding, dus ik ga hem vanmiddag halen.