Duurzaamheidstopic

Thanks @BepBrul en @Evi!

Er zijn hier ervaringsdeskundigen met wasbaar maandverband. Ik overweeg die te gaan gebruiken op de lichte dagen. Kunnen ze direct in de wasmachine of moeten ze eerst geweekt worden? En als dat niet hoeft kunnen ze dan gewoon bij bijvoorbeeld de handdoeken en beddengoed op 40 (of 60 graden)?

Ik spoel ze meestal even uit en dan doe ik ze bij de 60 graden was als het zover is.

1 like

Ik gebruik het. Ik laat het weken voordat ik mijn was doe in koud water met wat vlekkenzout. (minstens een halfuur). Daarna spoel ik het meeste bloed er uit en was ik het op 30C met de rest van mijn was.

1 like

Wij willen een nieuw bed, en daarbij moeten we ook een groter dekbed (240*200).
Nu had ik daar best moeite mee maar ik had bedacht dat we dat duurzaam konden kopen.
Dus hop google aan en ik had er 1 van bamboe gevonden voor 190 euro, nou dat viel me nog best mee.
Maar die was blijkbaar helemaal niet duurzaam. Het goedkoopste duurzame beddengoed is namelijk 460 euro!! (op deze site dan). (ohja ik wil wel echt 4 seizoenen dekbed met 2 dekens want dat gebruiken we echt year round)
Pfft en we willen ook nog een nieuwe bank, en daarbij had ik bedacht doe maar niet duurzaam want het is al zo ingewikkeld, maar dan gaat er toch weer wat knagen.
Ik loop de laatste tijd echt vaak tegen dit gevoel aan weer, ik zou willen dat ik kon zeggen van dan maar nog iets minder duurzame keuzes maar ik vind al dat ik veel slack :frowning:

Misschien een tip, mijn vriend heeft laatst (we wonen niet samen) een dekbed gekocht van gerecycled dons. Hierdoor wordt afval opnieuw gebruikt en vindt er geen nieuw dierenleed plaats.

Ja ik twijfel er dus over of ik dat veganistisch verantwoord vind, ik neig naar niet aangezien er ook degelijke alternatieven zijn. (alhoewel die niet per se met gerecyclede materialen worden gemaakt…)

Ja, dat begrijp ik! Het zijn wel lastige keuzes!

Misschien heb je hier iets aan?

1 like

Kun je niet gewoon een tweedehands bank kopen? Dat is denk ik de meest makkelijke duurzame oplossing. Als je hem goed reinigt of laat reinigen, dan is ie gewoon van jou. Anders ook natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat een gereinigde bank meer dat gevoel geeft.

Dit inderdaad. Misschien kan je ook specifiek op zoek naar een ikeabank? Dan kan je er een nieuwe hoes op doen (bijv https://soferia.nl/, weet alleen niet hoe duurzaam dat bedrijf is eigenlijk) en nieuwe poten onder zetten?

3 likes

Wil iemand hier dit boek van de groene meisjes misschien hebben? Ik kan hem naar je opsturen voor de verzendkosten (past door brievenbus)!

afbeelding

1 like
2 likes

Weet niet of je er nog wat aan hebt, maar ik heb de mijne laatst gebruikt. Eerst even onder de koude kraan gehouden en uitgeknepen, daarna een uur in koud water geweekt en nog eens uitgeknepen. Toen zat er nog een donkere vlek in, daarna heb ik hem in een waszakje op 60 graden gewassen en hij is er helemaal schoon uit gekomen!
Ik moet er trouwens wel aan wennen. Voor mijn gevoel ruik ik echt naar ongesteldheid met die dingen en vannacht was het ook een beetje verschoven denk ik, want ik was doorgelekt in mijn bed.

1 like

Bij mij wordt het niet schoon, zelfs niet op 90. Het is echt belangrijk om ze niet te lang te dragen (dan trekt het bloed er in) en ze meteen na het dragen goed om te spoelen en evt zelfs te weken.

1 like

Is deze nog beschikbaar? :relaxed:

Bloed moet je toch ook juist niet te heet wassen, omdat het dan stolt en er echt nooit meer uit gaat?

1 like

Heeft iemand al eens eerder via armed angels besteld? Ik heb vorige week woensdag een order geplaatst maar nog niets gehoord van de zending (en ik heb best veel geld uitgegeven :sweat_smile:)

Ja, het duurde niet heel lang voordat het binnen was. Hoop voor je dat je snel meer info krijgt.

Thanks, dan neem ik even contact op met de klantenservice!