Durf te vragen #5

Wij hadden in ons oude huis een van Bosch, die vond ik echt top. Gelijk al.
Nu ik verhuisd ben zit er 1 in van eTwist, maar daar moet ik nu echt teveel aan wennen.

3 likes

Heb ik inderdaad gecheckt, is mogelijk

2 likes

Heb je een OpenTherm verbinding?

Ik heb Opentherm en Remeha kachel, maar bij Honeywell thermostaten had je dan nog een 230V aansluiting nodig naast de Opentherm. Die hadden wij niet dus alles van honeywell viel wel af.

Wij wilden ook per se aparte ruimtes maken, daar ging het mis met de oude thermostaat. Nu zijn we gegaan voor tado, die radiator knoppen waren bij ons heel simpel te vervangen. Coolblue had een paar dagen geleden een prima aanbieding met starterskit incl 3 knoppen voor 249 euro. Het kastje is heel makkelijk te verbinden met opentherm en er zitten batterijen in ipv 230V aansluiting.

Interface is prima, al werkt die geofencing (vanzelf uit bij afwezigheid) niet zonder extra abonnement. Je krijgt nu een notificatie of je de kachel uit wil zitten aangezien er niemand thuis is.

1 like

Ik heb Toon want die was toen het goedkoopst (minst duur) en met gratis installatie.
Ik gebruik de extras niet, maar het is een prettige thermostaat in gebruik voor het plannen van programma’s.

Hoe kun je bij Uber Eats een opmerking bij je bestelling plaatsen? Dus bijvoorbeeld ‘zonder ei’ of ‘saus apart’ of iets dergelijks. Dit zou moeten kunnen maar ik zie het nergens staan.

Laatste scherm voor je afrekent

Thanks! Door je screenshot kom ik er nu achter dat dat niet bij elk ‘restaurant’ een optie is? Bram Ladage bijvoorbeeld (Alexandrium) heeft die optie niet. Ik heb nu een ander ‘restaurant’ geprobeerd (beiden dus op uber eats) en daar zie ik die mogelijkheid wel. Vreemd :nerd_face:

Jawel voordat je een gerecht toevoegt staat er onderaan ‘speciale instructies’. Dus je kunt dan per gerecht een opmerking toevoegen

1 like

Maar bij de Bram Ladage dus niet helaas, probeer maar. Bij een andere zaak zie ik het wel staan.

Misschien omdat 't bij Bram al makkelijk wordt gemaakt? Wat wil je toevoegen dan?

Want je kunt zelfs zonder zout bestellen. En bij Bram krijg je ook altijd je saus apart. En als je allergieën hebt moet je bellen staat er bij Bram

1 like

Ik bestel het (als ik het afhaal) altijd extra doorbakken, dat is ook een optie die ze bij het aannemen van je bestelling dan aanklikken. Maar die optie is er niet bij bezorgen en kun je dus ook niet zelf erbij zetten. En ik houd niet van slappe gele patat, dus voor mij wel een vereiste. Nu maar gewoon erachter aan gebeld en ook prima maar niet zo handig natuurlijk. Ik bestel verder nooit via uber eats dus ik kon me al niet voorstellen dat zo’n opmerkingenvak niet bestaat, maar dat is er dus wel alleen niet bij de Bram. Weer wat geleerd!

2 likes

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Het autotopic

Nee mij lukt het idd ook niet bij bram!

2 likes

Ik heb de Nefit Easy, echt ideaal. Ik heb geen vergelijking gemaakt destijds, kreeg deze aangeraden van een kennis die er verstand van heeft. Maar heb er geen klachten over, werkt echt makkelijk en ik vind m ook mooi om te zien en de app werkt goed.

Ik heb ook de Nefit Easy en deze werkt inderdaad top! Handig om je thermostaat via de app te bedienen.

@luzari doet me denken aan toen ik in Griekenland was en ze nog nooit gehoord hadden van souzouki. En ik had er zo’n zin in. Misschien net zoiets als foe yong hai? Een vernederlandst gerecht

Is er iemand op het forum die verstand heeft van huurrecht?
Ik heb al contact opgenomen met rechtsbijstand maar dat verloopt allemaal ontzettend traag en gezien de tijd vraag ik het ook nog even hier. Mijn vriend en ik hebben een huurovereenkomst van een jaar in ons appartement maar we willen eerder verhuizen wegens geluidsoverlast (en andere dingen waar we niet blij mee zijn). We hebben ook al een super fijn huis gevonden, maar dan moeten we dus eigenlijk voor 1 januari de huur opzeggen. De makelaar is absoluut niet meegaand en ik vroeg me af wat onze rechten zijn.

Het verhaal

9 maanden geleden zijn we in een nieuwbouw huurwoning gaan wonen (één huis onderverdeeld in 3 appartementen). Toen we net waren verhuisd kwamen we tot de conclusie dat inschrijven bij de woning niet lukte, na wat navraag bleek de vergunning voor de woning nog helemaal niet rond te zijn en moest er nog iets aangepast worden aan het pand voordat die vergunning vrijgegeven zou worden. Dit was natuurlijk al ergernis nummer 1, ze hadden dit voor ons verzwegen en als we dit hadden geweten waren we hier natuurlijk nooit gaan wonen. We hebben ons als ‘oplossing’ bij de eigenaar van de woning kunnen inschrijven, dit is natuurlijk verre van ideaal en zelfs illegaal maar zin en tijd om weer te verhuizen hadden we op dat moment ook niet. Hierin zijn we hen dus eigenlijk tegemoet gekomen. Nu, 9 maanden later, is het pand wel aangemeld en kunnen we ons wel inschrijven.
Naast het inschrijfprobleem hebben ze het ook voor elkaar gekregen om twee 18 jarige studenten boven ons in een woning te proppen. Mijn vriend en ik wonen beneden en helemaal bovenaan woont een meid van onze leeftijd die net als wij aan het begin van haar carrière staat en dus serieus bezig is met werk. Wij (dus de bewoners van appartement 1 en 3) hebben ontzettend veel overlast van deze studenten (harde muziek, geschreeuw, glas en bierdoppen in de tuin, hordes fietsen voor ons raam etc), hier hebben we ook bewijs van in de vorm van appjes, geluidsopnames en foto’s. We hebben de makelaar al eens ingeschakeld en toen hebben de studenten een officiële waarschuwing gekregen. Mijn vriend en ik zijn het op dit moment echter meer dan zat want we kunnen ze zo vaak aanspreken als we willen maar het is elke week wel weer een keer raak. Ook hierbij geldt: we waren absoluut nooit hier gaan wonen als we wisten dat ze zo’n jonge studenten in de woning zouden plaatsen. We betalen best veel huur voor wat dit appartement is en het staat totaal niet in verhouding tot het woongenot. De bewoonster van appartement 3 heeft om dezelfde reden ook al een andere woning gezocht en heeft na lang zeuren toestemming gekregen om eerder weg te verhuizen. Echter, om het nog even complex te maken, heeft elk appartement in deze woning weer een andere eigenaar.

Ik vind het echt bizar dat de makelaar niet met ons meedenkt, ik snap dat een huurcontract van een jaar normaal gewoon een jaar is, maar zij hebben zich ook niet aan hun afspraken gehouden en zij moeten ook gewoon zorgdragen voor ons woongenot, zij hebben tenslotte jonge studenten in onze gehorige woning gezet. Heeft iemand van jullie een idee van hoe dit volgens de wet geregeld is? Ik heb al het een en ander gelezen over woongenot, maar ik ben bang dat de makelaar dit gewoon zolang gaat uitrekken totdat het jaar voorbij is en in de tussentijd zitten wij hier met de ellende :upside_down_face:

1 like

Ik heb er geen verstand van maar in de krant stond er afgelopen jaar wel het eea over

Ik kon zo snel deze vinden

Verhuurders gebruiken op grote schaal ongeldige opzegtermijnen bij tijdelijke huurwoningen

Maar ik zoek nog even verder want ik weet dat er meer was.

Volgens mij kunnen ze niks maken en ik zou ook zeker de gemeente op de hoogte stellen

Edit @Mila gevonden! Laat even weten of je het kan openen want anders stuur ik je screenshots (huisjesmelkers en pandjesbazen dwarszitten is mijn coronahobby)

Ben ik verplicht om me aan de minimale duur van mijn huurcontract te houden?

Edit 2 als je er helemaal niet eens staat ingeschreven dan hebben ze volgens mij helemaal geen poot om op te staan?

2 likes

Super bedankt voor je berichtje! Ik stuurde het enthousiast naar mijn vriend toe, maar die wees me op het volgende in ons contract: (we hebben dus blijkbaar afstand gedaan van die wet in de artikelen die je stuurde)

Bepaling

NEMEN HET VOLGENDE IN AANMERKING:
Onbepaalde tijd met een minimum duur van twaalf (12) kalender maanden

• partijen kiezen, mede met het oog op de investeringen die zij in het kader van deze huurovereenkomst doen,
    nadrukkelijk niet voor de mogelijkheid van een kortdurende huurovereenkomst, maar voor een langdurige(re) en bestendige(re) huurrelatie welke minimaal twaalf (12) kalender maanden zal duren;
  • partijen kiezen nadrukkelijk om geen gebruik te maken van het huurregime van twee (2) jaar (zelfstandige
    woonruimte) of vijf (5) jaar (onzelfstandige woonruimte) of korter ex artikel 7:271 lid 1 Burgerlijk Wetboek;
  • deze huurovereenkomst kan gedurende de minimumtermijn van twaalf (12) kalender maanden niet tussentijds door partijen worden opgezegd omdat deze huurovereenkomst niet valt onder het huurregime van twee (2) jaar (zelfstandige woonruimte) of vijf (5) jaar (onzelfstandige woonruimte) of korter ex artikel 7:271 lid 1 Burgerlijk Wetboek;

Fuckers. Ik vraag me af of dit überhaupt wel mag. Ik ga toch maar weer even met rechtsbijstand bellen denk ik

Ik vraag me ook af of dit mag. Ik heb ook wel eens gedoe gehad met onze verhuurder over een artikel in het huurcontract. Toen navraag gedaan bij verschillende instanties en die gaven aan dat wet boven het getekende huurcontract gaat.

ik weet het niet zeker maar misschien kan je hier

We hebben ons als ‘oplossing’ bij de eigenaar van de woning kunnen inschrijven

wel iets mee?
in jullie voordeel dan. misschien is je huurcontract wel helemaal niet geldig als je je niet eens op een eigen adres hebt kunnen inschrijven maar bij de eigenaar er op staat. (lijkt me denk ik zelfs absoluut niet wenselijk/licht illegaal omdat je bijv ook met een uitkering/bijstand dan problemen zou kunnen krijgen of huurtoeslag en dat soort dingen)
als de eigenaar zich ingeschreven heeft op jouw adres en jij zelf ‘erbij’ is het misschien wel een constructie waarin je niemand kan verplichten tot een huurcontract.

4 likes