Durf te vragen #5

AAAAH KILL IT WITH FIRE

5 likes

De implementatie van die richtlijnen wisselen heel erg per ziekenhuis, maar ook voor de planning is het soms handiger als patienten die later gepland zijn, al wel eerder behandeld kunnen worden. Dat als degene om 9 uur uitvalt, jij alvast kunt bijv. Daarom houden ze dat soms wat ruimer aan. Dat gaat wel ten koste van het comfort uiteraard :grimacing:

Haha ja dat dacht ik altijd van wel, maar als ik de link van FrauHelga lees kunnen er ook andere dingen in zitten. Maar galwespen zijn echt iets heel anders dan gewone wespen, dus hoef je niet bang voor te zijn!

Gekke vraag, maar weet iemand toevallig of pedofilie echt als een stoornis wordt gezien binnen het recht (ik weet dat het wel in de DSM-5 als een stoornis wordt gezien volgens mij) en of een pedofiel dus altijd (verminderd) ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard? Of wordt het gezien als seksuele geaardheid, wat het eigenlijk ook is?

Ik weet het niet zeker want ben geen advocaat, maar lijkt me niet dat iemand dan ĂĄltijd (verminderd) ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard want dat is met andere psychische stoornissen ook niet per definitie zo, dat wanneer je een delict gepleegd hebt en je hebt een psychische stoornis dat het dan gelijk ontoerekeningsvatbaar betekent. Het delict moet sowieso echt causaal gelinkt aan de stoornis zijn maar er moet ook bewezen kunnen worden dat er sprake was van een gebrekkige ontwikkeling ten tijde van het delict. Alleen pedoseksueel zijn betekent nog niet dat je niet meer weet wat goed en fout is etc.
Qua mijn werkervaring zie ik vaak dat mensen die een pedoseksueel delict hebben begaan, welke (gedeeltelijk) ontoerekeningsvatbaar werden verklaard, ernaast ook nog een antisociale persoonlijkheidsstoornis hebben, een hoge psychopathiescore etc.

1 like

Dankjewel! Dat van de gebrekkige ontwikkeling heb je natuurlijk gelijk in. Ik kan hier wel mee verder!

1 like

Wel heel interessant onderwerp, is het voor een studie of je werk off?

1 like

Voor mijn scriptie! Ja ik vind het ook een heel interessant onderwerp, maar het is wel relatief nieuw voor mij dus even aftasten haha.

1 like

Boots heeft ook vestigingen in NL! In ieder geval eentje in Utrecht. Wie weet hebben ze m daar ook wel

1 like

Nee, helaas niet :sleepy: en ik ben er inmiddels ook achter dat via de Engelse website bestellen ook niet lukt. Dus daar gaat m’n plan, haha

Ik weet het ook niet zeker maar volgensmij valt dat onder parafilie. Anyways je bent niet automatisch toerekeningsvatbaar of ontoerekeningsvatbaar als je pedofiele gevoelens hebt. Ook veel mensen die pedoseksuele misdaden plegen zijn geen pedofiel. Ik denk dat je in je scriptie goed moet spreken over causatie of correlatie + er zijn interessante boeken over forensische psychopathologie die je veel verder in dit onderwerp kunnen helpen!

Edits want autocorrect

1 like

Is er hier iemand die als kind nooit in Sinterklaas heeft geloofd? Zo ja, wat vertelden je ouders je dan? Mijn vriend heeft er nooit in geloofd maar weet dus niet wat ze hem dan wel vertelden. Ik ben als kind enorm overstuur geweest van het feit dat mijn ouders tegen mij hebben gelogen (daar lachen we binnen de familie om, maar als ik er echt goed over nadenk is het eigenlijk heel sneu, ik raakte een stukje vertrouwen kwijt) en daarom lijkt het mij fijn om ons kind dit te besparen. Tegelijkertijd is het ook een mooie en magische tijd dus ik ben opzoek naar een soort middenweg. Ter info, ons kind is net 3 en kent enkel de koppeling Sinterklaas, feest, cadeaus.

4 likes

Ja bij mij werd echt al vrij jong (jaar of 4/5 denk ik?) verteld dat het niet echt was, moeder wilde ook niet tegen me liegen. Pakte het wel goed op (volgens moeder want weet het zelf niet meer) zolang ik nog maar mijn cadeautjes kreeg.

1 like

En ging jij het niet tegen andere kinderen vertellen? Ik zou het namelijk niet voor anderen willen bepalen/verpesten.

Ik heb hier laatst in een ander topic over gepost, maar een kennis van me heeft haar zoontje van kleins af aan altijd verteld dat het niet echt is en dat zij (en andere familie) de cadeautjes zelf kopen. Sommige mensen vinden dat zielig, maar dat jochie geniet net zo hard mee van alle Sinterklaas dingen als alle andere kinderen alleen dan zonder de stress dat als hij niet lief is hij niks krijgt of mee naar Spanje moet.

Hij vertelt het inderdaad niet aan andere kinderen omdat ze hem uitgelegd hebben dat het een geheimpje is. Mijn ervaring is ook dat al zou het ene kind tegen het andere kind zeggen dat Sinterklaas niet bestaat, dan dringt dat toch niet door want die kinderen willen er zo graag in geloven.

4 likes

Ik heb nooit geloofd omdat mijn ouders niet wilden liegen. Maar ik heb het wel tegen m’n buurmeisje verteld :joy: mijn vader klopte daar aan en zette de zak meer voor de deur en rende dan weer snel bij ons naar binnen. Zij deed haar beklag bij mij dat ze nooit snel genoeg zijn om Piet te zien, waarop ik zei ‘huh das gewoon mijn vader hoor’. Oeps :innocent: m’n buurvrouw was not amused.

4 likes

Dat het een groot geheim was en dat ik in het complot zat!! Super spannend

4 likes

Die is wel echt tof! Voel je je ook nog echt bijzonder als kind!

2 likes

Oke even nagevraagd ik was 6/7 dus ietsie ouder, en weet ik eigenlijk niet of ik dat ging doen. Mijn moeder zei nee volgens mij niet.
Maar al zou ik dat doen, dan zou ik dus tegen een klasgenootje zeggen: sinterklaas is nep, dat heeft mijn moeder verteld. En dan zou die mij geloven? In plaats van zijn ouders? Ik weet het niet.

1 like

Ik heb nooit erin geloofd omdat ik de hele setting onlogisch vond (we woonde in een tropisch land en sint kwam aan op strand), maar ik heb het altijd voor me gehouden omdat ik niet kon uitleggen waarom het niet echt kon zijn (kinderbrein he).
Wel maar nul interesse erin gehad maar dat signaal hebben ouders nooit gezien.
En gezien we daar maar met beperkt aantal Nederlanders woonde was het sowieso heel anders dan in NL zelf

2 likes