Baking soda en heet water/azijn en dat er een tijdje in laten? En dan goer schudden ook zodat het de restjes ook wat ‘wegschuurt’
Mijn moeder was heel slecht in aardappels koken en dit was haar toptip om de zwart aangekoekte aardappelresten van de bodem van pannen te krijgen, dit deed ze zeker 2x per week bij 1 of meerdere pannen, wij zijn er allemaal nog.
Wel goed naspoelen natuurlijk!
Toevallig gaat het bij bnr nu over mannen emancipatie en daarin worden een aantal van deze onderwerpen genoemd!
Duurt nog tot 11 uur en anders kan je het terug luisteren!
Jij ook in het engels gelezen?
Denk dat ik m maar ga bestellen zo. Ben benieuwd geworden haha.
Verschillende aangeboren biologische sekse (niet gender identificatie) hersenen lijken veel meer op elkaar dan ze niet op elkaar lijken. Hormonen inclusief. Je hebt al antwoord gehad haha maar alsnog, er zit vrijwel geen verschil tussen man/vrouw. Er zit meer verschil tussen jouw en mijn hersenen (allebei vrouw, aangenomen) dan tussen mannen en vrouwen in het algemeen
Bijzonder dat mij dat zo aangeleerd wordt op school dan. Op hbo paar jaar geleden maar nu ook bij de master die ik nu volg. Zo zie je maar weer, altijd goed om kritisch te zijn en zelf onderzoek te doen. Waarschijnlijk zullen enkele verschillen wel kloppen, maar zullen er idd ook veel al achterhaald zijn.
Moet ook zeggen in de colleges dat alles overdreven en versimpeld wordt om de stof een beetje behapbaar te maken, wordt dus niet heel genuanceerd gebracht.
Gender sowieso niet, dat is een sociaal construct
Over waarom criminelen vaak man zijn: ik heb in een podcast (zware meiden op Storytel over criminele vrouwen) deze dame ooit gehoord die een boek over criminele vrouwen in 1600-1800 schreef. Is van Manon van der Heijden.
‘ Criminaliteit is een mannenzaak, toch? Niet als we naar het verleden kijken. Tegenwoordig zijn vrouwen verantwoordelijk voor 10 procent van de criminaliteit in Nederland, maar in de vroegmoderne tijd was soms meer dan de helft van de vervolgde misdadigers een vrouw.’
Als ik het met goed herinner was het wel vaak ik-kan-niet-anders prostitutie, overspel en voor-huwelijkse seks. Die dingen mochten toen niet. Maar ook wel kindermoord (uit wanhoop).
Interpol geeft wel aan dat er een opmars is van vrouwen in criminaliteit, er is nu ook een most wanted vrouwen lijst.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga wel omtrek 70 bestellen. Dat heb ik sowieso bijna altijd gehad. Die bh die je hebt gelinkt vind ik mooi maar niet voorgevormd is niet wat voor mij. Als ik dan een t-shirt ofzo aan heb zie je 9 van de 10 keer mn tepels. Maar ik ga er gewoon meerdere bestellen vandaag en we shall see!
Oh ja je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde biologisch geslacht, ik Edit het even
Weet iemand of je Vrienden van Amstel Live nog ergens kan terug kijken?
Ja dat helpt zeker, dankjewel! Ik loop vooral tegen problemen aan met bijvoorbeeld de woorden gebeurd en bedoelt.
Op youtube staan wel veel losse video’s
Ik word gek van mezelf in deze tijd, ik ben heel ondernemend en haal mn energie uit samen zijn met andere mensen, dingen doen en nieuwe dingen. Nu m’n werk ook nog thuis is komen de muren op me af, we maken wel elke dag een andere wandeling van 1,5 uur maar zelfs daar word ik helemaal leip van.
Wat zijn echt leuke dingen die je kunt doen in deze tijd?
Al (vaak gedaan):
- street art zoeken
- naar het bos / een tentje om koffie te halen
- een gebakje ergens halen
- 1000.0000 spelletjes en boeken gelezen
- wandelen met een vriendin
- hotelovernachting
- speurtocht in de stad
- iets bakken/koken (was geen succes haha)
- films/series kijken in een hut
- popcorn maken
Zo klinkt het overigens wel heel leuk allemaal maar ik lig 23/7 op de bank lamlendig en bloed chagerijnig te zijn. Kom mezelf enorm tegen. Hebben jullie creatieve tips om te doen? Kinderactiviteiten mogen ook! Niks is te gek
Geogache misschien?
Ook de meeste in de buurt al gedaan afgelopen week dat was wel echt heel leuk en precies een tip die ik zoek!
Fietstocht
Historische plekken in je buurt opzoeken en daarheen gaan
Touwtjespringen, hoepelen, skeeleren
Diabolo kopen en trucjes leren
Schelpen verzamelen op het strand
Zo’n fit-o-meter doen (is dit ook een ding in Nederland? Van die gymtoestellen in parken o.a.)
Eieren uitblazen en beschilderen voor Pasen
Vogelhuisje maken en/of beschilderen
Picknicken als het weer meezit
Vogeluitkijkpost zoeken en vogels kijken
Oh dat zijn al zoveel leuke dingen! Het is ook gewoon ontzettend kut om jezelf te motiveren om steeds maar iets leuks te moeten doen. Maar hier nog een paar tips van mij
- kleuren (kan je netjes binnen de lijntjes doen, maar krassen is ook fantastisch)
- kleien/vingerverven/collages maken van tijdschriften (met je handen bezig zijn)
- postmaatje zoeken via www.meerleuks.nl/penvrienden of hier aan mee doen https://www.postfabriek.nl/2020/12/30/schrijven-naar-de-toekomst/ of als je liever online iets doet is deze app misschien iets https://www.postfabriek.nl/2020/04/29/slowly-verbind-jezelf-nu-met-de-wereld/
- stoepkrijten buiten of, als je ruimte hebt, die scene uit the princess diaries nadoen (een schildersdoek buiten neerzetten, ballonnen vullen met verf, aan het doek vast maken en van een afstandje met dartpijlen stuk maken)
- Taal leren
- Telefoneren met vrienden (ik las iets over een ketting, misschien is dat nog een idee?)
- Dansen op slechte muziek in huis
- Je hele huis van onder tot boven poetsen (niet leuk misschien, maar wel een fijn resultaat)
Je bent ook echt niet de enige want ik herken het ook helemaal. En misschien gewoon toegeven dat je er gewoon knetter gestoord van word, mensen en vrolijkheid mist en je gewoon een normaal leven wilt. Dat mag je zeker denken, mag je ook helemaal voelen. Dat bedoel ik niet zweverig, maar het werkt soms ook gewoon te huilen, heel boos te zijn of zo en al die emoties er te laten zijn. (nog een leuke, borden stuk gooien buiten. of ergens heel hard schreeuwen/gillen) Kan je daarna weer afleiding zoeken.
Edit: Je kan ook lid worden van Zusterhood.
Ja al best een goede lijst, maar de lockdown duurt maar door dus snap heel goed je gevoel dat de muren op je af komen.
Ik zag al hele leuke ideeën, hier nog wat hersenspinsels van mij.
- Cocktails (of mocktails) mixen & perfectioneren
- Wandeldate met familie/vrienden
- Vlog filmen & editten voor vriendinnen of iemand die het leuk vind om te kijken haha
- Instrument leren spelen
- Klusjes in huis afmaken die al heel lang moeten (iets schilderen, plinten plakken, oven poetsen ect ;)).
- Online tasting volgen (wijn, kaas, cocktail ect) of organiseren?
- Pubquiz volgen/organiseren (schijnen best veel kroegen te organiseren waar je aan mee kan doen).
- Reviews schrijven van alles waar je eten/spullen/diensten afneemt? Vooral kleine ondernemers help je daar wel mee denk ik.
- Accounts/wachtwoorden opschonen? Of afmelden van alle ongewenste mails in je mailbox. Of je social media accounts opschonen?
En met het laatste van @Marquez ben ik het helemaal eens. Je kunt niet altijd positief en blij zijn. Natuurlijk wil je ook niet de hele tijd down zijn, dus goed dat je jezelf probeert te vermaken. Maar ik heb zelf ook wel geleerd er af en toe even een dag aan toe te geven, dan gaat het daarna vaak weer veel beter.
Bedacht me nog iets, dagboek schrijven is misschien ook wel leuk! Of een bullet journal. Of gewoon een boekje waar je van alles in plakt wat je leuk/interessant vind en/of aanspreekt. En dan lichtpuntjes/positieve dingen opschrijven aan het einde van de dag en daar bij stil staan helpt ook wel misschien. Op www.shodo.nl staan wel leuke dagboekschrijftips. En op flow vaak ook wel!