Durf te vragen #4

Creeeeepy, heb je er wat van gezegd?

Ik heb gereageerd op een YouTube filmpje. Nu zie ik de reactie wel onder mijn account maar bijv mijn man kan m niet zien onder zijn account. Ikzelf ook niet meer als ik uitlog van de app. Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Ben er niet zo in thuis :sweat_smile:

Edit: laat maar. Is nu wel te zien. Beetje ongeduldig denk ik…

Oh zo haha. Maar niet chill nee! Ook al is het openbaar, toch beetje naar dat je je dan bekeken voelt oid

Waarom zijn geweldadige mensen vaak man?
Waarom zijn criminelen vaak man?
Waarom zijn er mannen(of mensen) die geweld gebruiken als ze mensen zien die afwijken van de norm(en dan bedoel ik bijvoorbeeld homo’s)?
Waarom worden mensen agressief van het zien van lgbt+ mensen?

Toxic masculinity

4 likes

Ja maar waarom??? En vooral dat geweld?? Je kan dan toch ook gewoon een motor kopen hardop rap muziek luisteren???

1 like

Haha, nou denk dat als er 1 simpel antwoord was er geen honderden wetenschappelijke studies over worden geschreven. Dan was het ook makkelijk opgelost namelijk

Ik weet wel, mannen tonen vaker externaliserend geweld naar omgeving en vrouwen internaliserend geweld dus naar zichzelf en kinderen. Zo zitten onze hersenen gewoon in elkaar. Mannen doen een ander pijn, vrouwen beschadigen zichzelf of soms het verlengstuk van zichzelf: hun kinderen. Daarom worden mannen ook vaker opgepakt en zijn ze vaker crimineel, externaliserend probleemgedrag wordt als schadelijker en lastiger gezien voor de omgeving. Waarom onze hersenen precies zo werken weet ik niet.

En op de laatste 2 heb ik geen anwoord.

Dit is zeker geen vaststaand feit; er is al gebleken is dat dit mogelijk veel meer met opvoeding/maatschappij te maken heeft, dan dat dat dit verschil biologisch bepaald zou zijn.

6 likes

Ik had een thermoskan met chocomelk niet goed uitgespoeld en nu ruikt het helemaal naar schimmel? In ieder geval een hele vieze geur. Ik heb het al met heel heet water meerdere keren omgespoeld. Kan ik deze geur nog wegkrijgen, en zoja, hoe? Of kan ik hem beter weggooien.

Thanks voor de toevoeging! Wat interessant, kreeg op mijn studie altijd mee dat dat lag aan hersenverschillen. Als ik even google dan zie ik ook staan dat dit verschil onder andere in de cingulum zit. Maar zoals bijna alles is het natuurlijk een combinatie aan factoren. Heb jij misschien interessante onderzoeken om te lezen over internaliserd vs externaliserend in relatie tot omgevingsfactoren?

Ja bovendien is geweld geen gegeven. Combinatie van opvoeding (bepaalde gender normen die je van kind mee krijgt, zogenaamd machogedrag), testosteron en invloeden van dat hormoon en ik meen ooit ergens iets gelezen te hebben over persoonlijkheidsstoornissen die op de een of andere manier % meer voorkomen bij mannen dan vrouwen (mannen meer aanleg) die dan ook zouden zorgen voor meer/sneller gewelddadig gedrag. Even kijken of ik daar nog wat voor kan vinden.

Ik heb zelf niet veel onderzoeken gelezen, maar raadt het boek ‘Inferior’ van Angela Saini aan, super interessant.

Scheutje bleek erin, aanvullen met kokend water en een nachtje laten staan? Als het daarmee niet weggaat zou het voor mij verloren zaak zijn.

De antisociale stoornis sowieso. Die wordt in verband gebracht met prikkelbaarheid, agressiviteit, roekeloosheid. Prevalentie daarvan is rond de 3-5% en wel 2.5 keer zo vaak mannen als vrouwen hebben deze stoornis.

Klinkt interessant. Thanks! Is ie een beetje fijn om te lezen ook?

1 like

Ja leest erg vlot (ik heb hem in het Engels gelezen)!

1 like

Is het dan niet gevaarlijk als je nog mini restjes bleek binnen zou krijgen?

@Plantengekkie Zou hem weggooien. Bij RVS heb ik dit nog nooit gehad, mocht je een nieuwe willen kopen.

Ja kan deze ook aanraden! echt supergoed boek over waarom in de wetenschap vrouwen al sinds Darwin als de inferieure sekse werden gezien en daarom veel ouder wetenschappelijk onderzoek al met een bias is opgezet. Tegenwoordig komen ze er dus steeds vaker achter dat die oude aannames (‘mannen en vrouwen hebben andere hersenen’ of ‘meisjesbaby’s spelen liever met poppen dan jongensbaby’s’) vaak toch niet kloppen

2 likes

Dit gebruiken?