Durf te vragen #4

Zoiets is ook leuk als ze van puzzelen houdt

3 likes

Als het geen paard is misschien een Schotse hooglander oid?

Ik kreeg hem bij mijn 8 wel, maar mn zus die een jaartje later ofzo de 8 kocht niet! Moeder ook niet bij XR. Bij mn 11 sowieso niet

Mocht niemand hem hebben, bij Apple zelf zijn ze maar 10 euro!

2 likes

Weet iemand toevallig of ik ergens online een gratis uitgebreide samenvatting van een boek kan vinden? Gaat om deel 6 van de zeven zussen - zon. Ik ben nu in het nieuwste boek bezig en ik weet gewoon niet meer wat er precies in het vorige deel gebeurde, en in het bijzonder op het einde. Of heel toevallig iemand die een foto kan maken van de laatste bladzijdes? :see_no_evil:

Als je niet al te lang geleden bent afgestudeerd, kun je via je Hogeschool of uni soms nog van eea gebruik maken.
Maar verder vond ik t zelf echt een oerwoud aan loopbaan coaches om uit te kiezen :sweat_smile:

1 like

Ja ik denk eigenlijk ook aan een paard, ze zijn ook wel een beetje hoef vormig toch?

Ik ben trouwens echt geen spoorzoeker hoor dus wie weet is t wel gewoon een dino zijn. Is nog een kleine populatie op de Veluwe.

4 likes

Ik merk echt dat ik tijdens drukke periodes, zoals de week voor en de tentamenweek, ik echt slecht voor mezelf zorg omdat ik die energie niet heb. Ik douche niet genoeg, ik ruim niet op en maak niet schoon, ik bestel alleen maar vet ongezond en kook zelf niks. Al mijn energie gaat dan naar andere taken, na een dag leren ben ik gewoon echt te moe. Ik ben normaal gesproken al niet de beste in voor mezelf zorgen en in dit soort periodes is het dramatisch. Herkennen jullie dit? Wat doen jullie om dat meer in balans te krijgen?

2 likes

Samen eten of studeren met anderen. Dan douche je toch even vaker en moet je wel koken. En was je meteen samen even af.

1 like

Studeren met anderen wordt beetje lastig, de meesten in mijn omgeving werken al & klasgenootjes wonen niet in de buurt. Zou wel wat vaker samen kunnen eten met vriendinnen ja, maar die nodig ik dus nooit uit omdat ik te moe ben om te koken/op te ruimen. Maar misschien gewoon eens proberen.

1 like

Voel je je er ook echt slecht door?
Ik weet niet hoe erg het is natuurlijk, maar mij kan het soms wel helpen om het soms juist los te laten en te denken “nu leef ik maar even een paar dagen rommelig, ik kan er verder gewoon niets bij hebben. Later komt het wel weer goed” en me er niet òòk nog eens schuldig om te voelen en me druk te maken dat ik het eigenlijk anders zou moeten doen. Dat kan omdat ik weet dat het ook echt maar tijdelijk is. Geen energie is geen energie.
Qua eten kan het wel helpen om te zorgen dat je makkelijke dingen in huis hebt, of dat nou maaltijden in de diepvries zijn die je eerder gemaakt hebt of een kant en klaar maaltijd die gewoon de oven in kan en die in ieder geval wat groente bevat. Normaal eet ik dat nooit, maar het is in ieder geval beter dan friet of pizza laten bezorgen toch?

7 likes

Qua eten helpt het mij om voorgesneden groente te kopen. Ik ben echt een drama met koken. Vooral groenten snijden heb ik nooit zin in. Maar op deze manier eet ik (redelijk) gezond.

Ik heb vandaag een fitnessbal op mn vinger laten vallen, en toen is mn vingertop vrij snel blauw en dik geworden. Maar nu wordt de bult langzaam wit.

Is dit een gevalletje dokterswacht even bellen denken jullie, of is dat redelijk normaal en aanstelleritus? Google helpt me niet echt verder:/.

Bedankt voor je reactie. Ja, vooral zonde van het geld dat thuisbezorgd elke keer en wanneer ik dan eens ‘gezond’ heb gegeten krijg ik meer energie en denk ik van ja dat had ik wel echt nodig. Het is vooral ook het boodschappen doen waarvan ik denk jeetje ik heb echt geen zin om helemaal naar de supermarkt te gaan (vooral als het kutweer is) en boodschappen te doen, iets bestellen is gewoon veel makkelijker.

Zou het helpen om weekboodschappen te doen? En dan het liefst met maaltijden die heel simpel, maar wel gezond zijn zodat de kans groter is dat je het gaat doen? Bv verse pureersoep of andere maaltijden met voorgesneden groente. Je hebt tegenwoordig ook bv gesneden verspakketten (link), wel prijzig maar nog altijd goedkoper dan bezorgservices. Of wat maaltijden invriezen als je een vriezer hebt? En veel (snack)groente en fruit in huis halen in die periodes?

2 likes

Ja misschien, die maaltijden moeten wel echt simpel zijn dan wil ik het echt gaan doen haha. Ik heb ook geen auto tot mijn beschikking (en geen rijbewijs) dus echt veel boodschappen in een keer doen vind ik ook lastig (vind 1 tas al zwaar tillen haha). Al helemaal omdat ik geen fijne supermarkt dichtbij heb zitten. En voor een week vooruit bedenken wat ik allemaal in huis moet halen ook echt lastig. Die dingen die je nu stuurt van de appie zijn wel chill, maar die zit dus helaas niet echt in de buurt (vroeger direct onder mijn huis, als dat nu nog zo was zou het denk ik veel beter gaan).
Nouja, gelukkig (in dit opzicht althans) ben ik vanaf zondag niet meer alleen thuis en komt mijn moeder terug uit het buitenland. Hoef ik het niet allemaal alleen te doen. Vind dat nog best pittig in combinatie met een drukke studie. Vraag me af hoe ik dat later wil gaan doen als ik fulltime werk…

Sowieso twee tassen meenemen! Dan kun je gewocht vwrdelen en voelt dezelfde hoeveelheid boodschappen al minder zwaar. En, pre-corona, vond ik het vaak goed werken om met een mandje aan de arm ipv karretje of rolmandje door de winkel te gaan. Dan voel je gelijk hoe zwaar alles is om te dragen als je het in je mandje stopt

1 like

Heb je Gorillas in je stad? Ik vind dat echt een fijne voor die momenten dat het me niet lukt om boodschappen te doen en ik liever thuisbezorgd bestel.

1 like

Ik snap het wel, het is hier ook best een struggle soms. Kun je boodschappen laten bezorgen? Dat helpt mij wel heel erg. En ja het moment om dan voor de hele week boodschappen te bedenken is soms ook moeilijk maar wel makkelijker dan elke dag opnieuw bedenken, boodschappen doen en die hele strijd weer opnieuw leveren. Als dat niet kan misschien proberen om 2x per week boodschappen te doen? Iets minder gesjouw op de fiets. Kost in het begin wel even discipline maar uiteindelijk scheelt het wel veel stress vind ik.

2 likes

Ik herken dit wel van depressieve periodes. Niet helemaal hetzelfde maar misschien heb je er toch iets aan.
Mij helpt het ook om dan mild voor mezelf te zijn. Als ik er niet in slaag om “normaal” gezond te koken ben ik heel erg geneigd om mezelf nog harder af te breken, maar ook om meteen de lat heel hoog te leggen. Ik maak dan bv een boodschappenlijstje en stel een menu op die in de praktijk betekent dat ik elke maaltijd van 0 sta te koken + bergen afwas en dat lukt me op die momenten ook al niet echt. Resulteert voor mij dan in een vicieuze cirkel: ik krijg het niet opgebracht om te koken > voel me daar slecht over > krijg nog minder gedaan.
Milder betekent voor mij me niet schuldig voelen over makkelijk eten kopen. Normaal gesproken vermijd ik plastic bv, maar als voorgesneden groenten me beter doen eten, dan koop ik ze. Het is een boterham met (kant en klare) soep en wat rauwe groenten als avondeten ok vinden. Het is bv aan mijn ouders of iemand anders om hulp durven vragen en daar te eten als het kan.
De momenten dat ik me wel ok voel probeer ik daarvan te profiteren en ineens een grote portie te maken. Kan prima een paar dagen dezelfde chili eten. Nog beter is in goede periodes iets invriezen per portie, is dan net zo makkelijk als take away. Eigenlijk nog sneller zelfs.
Ik heb ook een aantal recepten waar ik altijd alles voor in huis en totaal niet over hoef na te denken, en snel gemaakt zijn. Helpt ook om zo’n repertoire te hebben en er niet elke dag over na te hoeven denken!

12 likes