Durf te vragen #4

Valt mij ook op. Ik denk dat het deels misschien ook komt doordat ze zelf niet goed weten wat de regels in het Nederlands zijn. In het Engels is they/them duidelijk, maar in het Nederlands zie ik zowel hen/hun als die/hen. Denk dat journalisten wel eens een cursus non-binaire/inclusieve taal kunnen gebruiken.

2 likes

Hm ja dat snap ik, maar viel me op dat er in geen enkele zin een persoonlijk voornaamwoord gebruikt wordt, terwijl dat in andere artikelen wel zo is (al is het in mindere mate inderdaad dan in bijvoorbeeld berichten hier, je merkt wel dat nieuws inderdaad anders geschreven wordt). Dus het leek me bewust en dat voelde een beetje naar. AD heeft hen/hun wel gebruikt in hun artikel!

1 like

Het zal ook aan de journalist liggen / de krant waarvoor ze werken (stijlgids) / of het bericht vertaald is vanuit het Engels waar het bv niet in voorkwam / overgenomen is van bv ANP. Vele redenen dus voor mogelijke uitleg waarom het zo kan zijn. Neemt niet weg dat het mooi zou zijn als ze het voorbeeld namen naar het AD in dit geval!

1 like

Ik vind ze zo erg wennen om dan iemand als ā€œhenā€ aan te spreken in de tweede persoon. (Hij of zij)
Ik heb Hen/hun geleerd en wij gebruiken het hier alleen voor de derde persoonsvorm.

Maar net als dat mijn nichtje ook gekozen heeft voor een andere naam, komt het uiteindelijk vanzelf.

Het wisselt in Nederland een beetje wat mensen het liefst hebben (sommige mensen hebben een specifieke voorkeur voor hen/hun) maar je kan in principe ook die/diens zeggen! Voelt misschien iets minder tegenstrijdig omdat daar niet die meervoudsvorm aan verbonden zit (:

9 likes

Ik sport bij Basic Fit en wil eigenlijk van mijn contract af, maar dat kan officieel pas per november, dan loopt mijn jaarcontract af.
Ik wil opzeggen omdat er qua indeling wat dingen veranderd zijn waar ik me niet prettig bij voel en omdat ze gestopt zijn met live groepslessen (niet vanwege corona, maar definitief). In de voorwaarden staat niets over wel of niet tussentijds op kunnen zeggen om een van deze redenen. Zou het sturen van een opzeggingsbrief de moeite waard zijn of is dat compleet kansloos?

Over het algemeen willen nonbinaire mensen vooral graag niet met hij/hem/zij/haar aangesproken worden haha, maar daar was best wel lang geen ā€˜officieleā€™ optie voor in het Nederlands. Volgens mij in 2015 of 2016 (?) is toen besloten dat het neutrale alternatief hen/hun werd, volgens mij ook deels omdat het al in het meervoud bestaat en daarom een minder grote switch zou zijn dan een heel nieuw woord. Kan me ook voorstellen dat het samenhangt met het Engels, daarin is them al heel lang gebruikelijk als neutrale optie en ook standaard om te zeggen als je iemands geslacht niet weet (als je het over een hypothetisch persoon hebt bijvoorbeeld). Maar ik zou die/diens ook een veel logischere optie vinden die mensen denk ik ook makkelijker zouden gebruiken omdat het niet zo tegennatuurlijk voelt. Ken ook wel mensen die daar specifiek de voorkeur aan geven voor zichzelf maar voor anderen is het weer andersom haha.

Edit: oh @Shadina zie dat je je post verwijderd hebt! Maar hierbij een poging tot een uitleg haha. Als je liever ook niet hebt dat ik je tag kan je me even pbā€™en, haal ik dit weg!

2 likes

Ja ik had het verwijderd omdat ik zag dat iemand anders precies dezelfde vraag al had gesteld, haha. Maar het voelt voor mij ook heel raar om hen/hun te gebruiken omdat ik dat associeer met meervoud. Denk dat ā€˜dieā€™ voor nu de beste optie is, tenzij er mogelijk een betere optie komt in de toekomst. Dat verwacht ik eigenlijk wel.

1 like

Die /diens ja dat is een goeie! Vooral diens.
Toch klinkt ā€œdieā€ dan weer een beetje afstandelijk.
ā€œJa, die daarā€¦ā€

Toch las ik dat pas rond de jaren 50 ā€œhunā€ in gebruik genomen werd. Vet hippe spreektaal werd dat toen. Anne Frank gebruikte het ook in haar dagboek.
Beetje ter vervanging van hullie.
Dus nu kan dat ook wel weer veranderen.

En vind ik dat we hullie wel weer kunnen gebruiken ook.

4 likes

Ja klopt, is sowieso redelijk nieuw in de Nederlandse taal! Gebruik ervan gaat ook nog zeer regelmatig mis haha. Ik ben ook wel pro-hullie ja!

2 likes

Bij mij thuis zeggen we nog steeds hullie, mijn vader zei dat sowieso heel regelmatig ik had er geen idee van dat dit niet meer gebruikelijk is :joy:

1 like

Ik gebruik de Alpine soft, vind ze wel fijn zitten 's nachts. Niets overtreft bij mij het vacuumafsluiten van een kneedbaar was- of siliconenoordopje qua demping van geluid, maar die worden inderdaad zo snel vies. De slaapversie van Calmer ken ik niet, maar de standaard (Flare?) Zou ik zeker niet aanraden, die dempen eigenlijk totaal niet.

1 like

Is er iemand wellicht met ervaring die blauw filter in de glazen heeft zitten. een zo geheten computer bril. Hoe bevalt dit je en is het de moeite waard?

Ik heb er inderdaad eentje met weinig sterkte en vooral vanwege het blauwe filter. Ik kreeg snel vermoeide ogen en hoofdpijn en ik ben er heel tevreden over.

1 like

Blauw filter en een computerbril zijn twee verschillende dingen heb ik begrepen! Bij een computerbril maken ze de sterkte zo dat je precies op de afstand die je van je scherm zit goed kan zien. Dus zoals een leesbril voor dichtbij is is die bril voor iets verder weg.

Ik heb me bij een opticien laten vertellen dat een blauw filter niet wetenschappelijk bewezen is dat dat helpt, dus dat zij het niet aanboden. Het lijkt een beetje een marketingtrucje te zijn vind ik

1 like

Ik lees het nu inderdaad! Wauw. al zou het blauwe wel het blauwe licht kunnen reduceren.

@Duchess super chill! Ik heb ook niet bijzonder hoge sterkte. maar de laatste tijd inderdaad vermoeide ogen en meer hoofdpijn. terwijl er voor de rest weinig is veranderd.

Mijn computer heeft ook een optie om zelf het licht al geler te maken, heb je dat al eens geprobeerd in combinatie met het dragen van een bril? Misschien werkt dat ook wel!

Ja ik weet ook dat het niet bewezen is, maar als het placebo is en het werkt voor mij, dan ben ik blij met dat placebo :woman_shrugging:t3:

1 like

Oh dat is nog een goeie, eigen PC staat die wel aan maar op werklaptop niet. Ga ik dat eerst proberen en anders ff kek brilleke gewoon bij Ace and tate bestellen.

1 like

Mocht je voor een baas werken dan loont het misschien in de CAO of andere arbeidsvoorwaarden te lezen. Ik ontdekte zo dat mijn werk elke x jaar zoā€™n bril vergoedt (ik heb er nog geen dus kan niks vertellen over ervaring ermee)

1 like