Durf te vragen #2

Heeft iemand een tip voor een shampoo zonder parabenen en sulfaten? :smile2:

ik Heb 2 cadeaukaarten gekregen en dit zijn beide kaarten voor sportwinkels . Ik koop daar nooit wat dus ik dacht ik bestel wat en dan gaat het retour en krijg ik zo cash of het geld op Mn bankā€¦
Werd het terug gestort op die cadeau kaartjeā€¦ :expressionless:

Dacht het geld te gebruiken voor Mn nieuwe laptop. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Ik lees net even het regelement van het nieuwe werk van mijn vriend door en zie dit staan. Ik dacht dat je niet mocht vragen naar de aard en oorzaak van het ziekteverzuim?

Ik heb het net opgezocht en er stond dat niet naar klachten mag worden gevraagd, maar wel mag worden gevraagd of het een bedrijfsongeval is of niet. Kan iemand mij er misschien wat meer over vertellen?

Hmm ik weet dat bij ons op werk de leidinggevende niet mag vragen wat je hebt, alleen wanneer je verwacht terug te zijn. Volgens de AVG mag je volgens mij geen details over ziekte verwerken (je mag zelfs niet een mailtje over een andere collega sturen waarin je zegt ā€˜die is ziekā€™, tenzij de zieke daar toestemming voor heeft gegeven).

Misschien dat het regelement nog van voor de AVG wet stemt ofzo?

1 like

Ik zie inderdaad 2017 staan, dus je hebt gelijk! Het was me ook al opgevallen dat er maar twee dagen partnerverlof genoemd werd, dus ik had even wat verder moeten nadenken. Thanks!

Edit: Twee keer iets veranderd, maar klopte niet dus weggehaald

Ik vind dit altijd een beetje gek. Als je opbelt naar je baas om te zeggen ik kom vandaag niet ik ben ziek. En diegene vraagt ooh wat vervelend heb je griep of is er wat ernstigs en dat je dan zegt: zeg ik niet want dat gaat je niks aan (volgens het AVG). Dan denkt je baas toch ook wtf is dit. Als je niets verteld over waarom je niet naar je werk komt, dan zou ik me geen goede medewerker voelen.
Of moet dat altijd via een onafhankelijke bedrijfsarts gaan in zoā€™n geval?

2 likes

Waarom niet? Ziek is ziek. Volgens mij ben je een goede werknemer als je weer goed en wel op je werk verschijnt en je best doet NA je ziekte, ongeacht van wat dat was. Ik vind dat een werkgever er maar vertrouwen in moet hebben dat niemand misbruik maakt ervan (ja, zullen vast wat werknemers wel doen). Want wat maakt het uit of nou een mentale crisis had, diarree of griep? Als de werkgever te horen krijgt hoelang het ongeveer gaat duren voor je er weer bent zou dat genoeg moeten zijn lijkt mij.

1 like

Ja precies! Mijn baas zegt ook: ā€˜ja ik mag niet vragen naar wat je hebt, dus dat doe ik ook niet. Dat is geen desinteresse, maar dat hoef ik gewoon niet te weten. Als je twee weken ziek bent krijg je vanzelf een bericht dat je naar de bedrijfarts moet en die heeft dan een (anoniem) gesprek met je.ā€™

In praktijk zeg ik altijd wel wat ik heb want ik waardeer de band tussen mij en mā€™n baas en wil er ook eerlijk over zijn, maar ik vind het wel fijn dat hij zelf zegt van ā€˜ik ga er niet naar vragenā€™.

3 likes

Wat fijn van je baas!

Dit deed ik eerst ook altijd, maar een tijdje terug heb ik besloten om het toch niet altijd meer te doen. Ik had buikgriep en was drie dagen thuis geweest. Toen ik terug op kantoor kwam werd me verteld dat er drie andere collegaā€™s in die tijd ook buikgriep hadden gehad, maar zij hadden allemaal maar Ć©Ć©n dag thuis gezeten. Dat werd me niet ā€˜officieelā€™ kwalijk genomen, maar ik moest me toch verdedigen waarom het bij mij zo lang geduurd had. Sindsdien ben ik er wat voorzichtiger mee, want de een herstelt misschien sneller van iets dan een ander.

In mijn ervaring noemen sommige mensen iets al snel ā€˜een griepjeā€™, maar is dit dan niet echt de griep maar gewoon een verkoudheid. Toen ik bijv. tegen mijn studiegenoten zei dat ik de griep had, werd alsnog van mij verwacht dat ik aanwezig was. Dat komt dan denk ik doordat ā€˜griepā€™ makkelijk gebruikt wordt. Je baas is (in de meeste gevallen) geen dokter en kan de ernst van je ziekte niet inschatten en al zeker niet zelf voelen.

3 likes

Oh dit ziet er wel goed uit, dankje!

1 like

Ik heb echt dringend broeken nodig, en ik kan maar geen model vinden dat goed zit!!!

Mijn probleem:
Ik ben aan de dikke kant - ik draag XL in broeken, soms L als er echt veel stretch in zit want ik heb een dikke buik dus daar moet het goed passen zeg maar, benen valt mee.
Maar mijn enkels zijn echt dun. Te dun in verhouding. Dus ALLE broeken die ik bestel koop pas zitten onder niet aangesloten. En dat vind ik lelijk en degelijk, ik wil een Ć©chte skinny, niet zo een waar het stof zich bij de enkels ophoopt. Ook lengtematen geprobeerd maar het blijft onder recht lopen ipv aangesloten.
Ik wil ook niet te veel geld uitgeven aan broeken want ze slijten zo snel tussen de benen.
Wie heeft de gouden tip voor mij???
De meeste broeken die uiteindelijk wel passen zijn van die 7/8 of enkelbroeken maar die wil ik dus niet voor de winter.

Ik heb dit probleem ook en ik heb een naaimachine gekocht en maak ze nu zelf smaller haha maar dat gaat alleen mooi bij broeken met een bepaalde wassing vind ik

De cropped jeans van Monki zit bij mij goed als lange broek maar ik ben maar klein dus weet niet of dat bij jou ook zo is! Ik ken je probleem in ieder geval

1 like

Haha bij al mā€™n vriendinnen en mā€™n zus zitten ze toch echt gewoon goed strak. Zelfs bij mijn moeder :joy: Tenminste, hoe ik het mooi vind.
Heb er zelf ook een paar maar ja dan gaan ze stuk en verkopen ze dat model niet meer ā€¦
dus het kan wel degelijk!

Heeft iemand een middensegment smartphone android en een hele goede camera? Het liefst onder de 400 euro. Ohja en niet te groot. Liefst 5,5 inch. Ik word loco van alle keuze

ik heb binnenkort een bruiloft met als thema, summer chique.
Kan dit jurkje dan?

1 like

Als ik fotoā€™s maak met mijn telefoon (Huawei p30 + 2019 volgens mij), zijn de fotoā€™s telkens erg donker. Op het scherm ziet het er dan goed uit, maar als ik daadwerkelijk op de foto knop druk worden. Ze een stuk donkerderā€¦ Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Hmm nee ik vind dit totaal niet zomers.

3 likes

Ben ik met je eens alleen het huwelijk is pas eind september

Hmm ja maar alsnog voldoet het niet aan de dresscode toch. En in september kan het nog wel warm zijn.

ik ga er niet vanuit dat het echt dertig graden zal zijn het laatste weekend van september daardr vind ik het wel lastig want ik ben echt een koukleum (ik heb nu een dikke trui aan). Maar denk wel dat het niet helemaal in het thema valt, lastig