Enige tip; als je met de auto gaat kan het zijn dat je een mileusticker nodig hebt.
Heeft er iemand tips voor uitgaan in Berlijn? We zouden graag volgende week zaterdag gaan. Zijn normaal in NL wel van de kroegen en clubs, maar het liefst geen techno.
De Kater Holzig, Wilde Renate of Sisyphus zijn leuk (weet niet of die laatste nog open is)! Prince Charles kan ook leuk zijn trouwens
Wilde Renate klinkt leuk haha, super bedankt ik ga ze opslaan!
@soarin @anon18050057
Sisyphos is volgens mij wel gewoon open, maar is als het koud/nat is wel echt een stuk minder leuk, want moet het toch voornamelijk van de buitenruimtes hebben.
Wilde Schwuz (gay club) nog voorstellen, maar die gaan pas de 27e weer open…
SO36 heeft soms ook wel leuke feestjes, maar is heel verschillend per weekend (is meer vergelijkbaar met poppodiums in NL dan echt een club). Misschien nog Cassiopeia, die hebben geloof ik ook wel wat meer mainstream. Oh, en op de RAW-Gelände (waar Cassiopeia ook zit) zit ook een gay bar/club, Zum Schmutzigen Hobby, heerlijk dansen daar! En soms is daar bij Crack Bellmer ook wel wat leuks.
Verder is het toch vooral veel techno, tenzij je naar plekken als Soda, Matrix of Weekend gaat, maar dat kan ik alleen maar ten zeerste afraden
Iemand tips voor leuke winkels in het centrum van Aken? Ik had via @FrauHelga al de pennenhemel gevonden.
Waar hou je van?
In Aken bezoek ik meestal de DM (drogisterij), Butlers (woonwinkel), Galeria Kaufhof (soort Bijenkorf), Mayersche (boekhandel). En de pennenhemel (Listmann) inderdaad. Op de eerste verdieping word je denk ik heel erg blij.
Ook zijn er veel bakkerijen en Konditoreien. Bij Leo (vlak bij Galeria Kaufhof) hebben ze meerdere heerlijke zoete broodjes. Aachener Printen (een soort zachte speculaaskoeken) worden ook in allerlei soorten en maten verkocht.
Ga je met de auto? Ik parkeer meestal bij het Parkhaus Am Dom, dan sta je zo naast de Dom en loop je zo het centrum in.
Mocht je speelgoed voor je dochter zoeken; bij Galeria Kaufhof hebben ze een bijgebouw met een shitload aan prachtig speelgoed voor een mooie prijs. Wij hebben er wat setjes Lego Friends gekocht.
Edit; ik vergeet nog iets belangrijks. Deze keer heb ik het niet bezocht omdat ik er al zo vaak geweest ben, maar de Lindt Werksverkauf is fan-tas-tisch. Dat ligt buiten het centrum, naast de Lindt-fabriek. Je kunt daar Lindt chocolade met grote korting kopen. Omdat het bijvoorbeeld niet meer in het seizoen is (zomerrepen zijn nu afgeprijsd) of omdat het tweede keus is. Heel interessant om eens te bezoeken!
Tegenover de Lindt Werksverkauf zit een Werksverkauf van Bahlsen (cake en koekjes).
Ik ga met m’n leerlingen naar de kerstmarkt, eind november. Qua tijd en vervoer ben ik gelimiteerd tot het centrum. Normaal gaan we naar Münster, waar ik een jaar gewoond heb. Dat ken ik van buiten, maar Aken is compleet nieuw voor me. Vooral boekhandels vind ik erg leuk en winkels als de DM zijn ook altijd goed. Ook leuke kleine speciaalzaakjes voor cadeautjes zijn welkom.
M. heeft mijn oude Lego Friends ontdekt, dus dat is een hele goede tip!
Dan vermoed ik dat je met een bus gaat. Zo ja, die worden vaak aan de Süsterfeldstraße geparkeerd. Touringcars komen namelijk vaak slecht het oude centrum in. De Lindt-fabriek zit aan de Süsterfeldstraße naast het parkeerterrein voor touringcars.
In het centrum zitten sowieso hele leuke cadeauwinkeltjes, maar omdat die niet van ketens zijn weet ik die namen niet meer goed. Er zit in ieder geval veel leuks.
Voor het speelgoed in Galeria Kaufhof moet je even op de borden kijken, want je moet het hoofdgebouw van Galeria Kaufhof verlaten (helemaal aan de achterkant) om bij het speelgoed te komen. Als je het eenmaal gevonden hebt is er echt superveel leuks. Ook Playmobil- en Barbie-fans kunnen daar hun hart ophalen.
Veel plezier alvast trouwens! In de adventsperiode is Aken zo mooi. Ik weet niet of er veel aan kerstmarkten is met Corona maar zo ja, rondom de Dom en het stadhuis staan veel fijne kraampjes met lekkers.
Dankjewel voor alle tips! Ik ga een mooi lijstje maken voor mezelf.
Ik heb al aardig wat tips voor Berlijn uit dit topic gevist, maar mocht nou iemand denken, als je in Berlijn bent moet je écht naar …? Dan ben ik benieuwd en hoor ik het graag!
Verblijf in Mitte en het wordt niet super mooi weer, dus in ieder geval wat musea bezoeken denk ik
Matrix kan wel echt precies als een guilty pleasure aanvoelen. Misschien niet ~raw~ genoeg voor sommigen, maar ik vond het wel gewoon leuk.
Veel toeristen en qua muziek is het ook wel lekker gevarieerd als je niet alleen maar techno wilt.
@crazyvibes
De Berliner Dom is zo mooi en lekker mee te pakken als je toch het Museuminsel bezoekt. Je kunt ook zonder extra geld te betalen met alle Trappen helemaal omhoog voor een mooi uitzicht. En zag dat er zo’n nieuw complex naast geopend was (Humboldt Forum?) waar ik benieuwd naar was, maar geen tijd voor had.
Ik vond zelf het joodse museum en het pergamonmuseum geweldig trouwens.
Ik ben er 1x geweest, en kreeg er wel soort van nostalgische Hollywood Music Hall vibes bij. Maar dat was leuk toen ik 15 was
@crazyvibes als je van moderne kunst houdt, de Neue Nationalgalerie is eindelijk weer open. Ben er nog niet geweest, maar staat hoog op mijn lijstje
Dark Matter vond ik ook heel gaaf, wel stukje buiten de ring, maar prima te bereiken met OV
Houd er wel rekening mee dat je overal van tevoren kaartjes moet kopen/timeslots moet reserveren momenteel. En in het OV is officieel FFP2 verplicht, alhoewel er ook genoeg mensen met de gewone blauwe operatie-mondkapjes zijn. Maar stoffen kapjes zijn iig niet genoeg
Haha ik vind het nu nog leuk op m’n 28e, het is net wat je voorkeuren en verwachtingen zijn
Mocht je van chocolade houden, dan is het heel leuk om in de Ritter Sport winkel je eigen soort samen te stellen (je kunt dan zelf de soort chocola en ingrediënten kiezen).
Ik ben over 2 weken in Berlijn. Heeft iemand nog leuke tips/aanraders voor Berlijn in november?
Woeehoee ik ben van 30 december tot 5 januari weer in Berlijn!! Ik heb er echt zoveel zin in
Sowieso taartje eten bij chocoladehuis Rausch! Fietstour bij Baja Bikes is altijd een aanrader, maar ligt wel aan het weer. Zelf heb ik een rondleiding door de Reichstag gehad, alleen gok dat ze dat nu vanwege covid niet doen. Je kunt wel de koepel in, die is wel toegankelijk. Have fun!!!
Heeft iemand misschien tips voor een leuke airbnb/hotel in berlijn?