Ik dacht aan ‘je bent nu een echte vrouw’ en dan op een (narrow) manier van ‘je kunt kinderen krijgen’.
Mijn eerste x ongesteld was op zaterdagavond op fietsvakantie met m’n oma. Vond het zo eng te vertellen, dacht het in de middag al een beetje maar ik twijfelde toen.
We zaten natuurlijk in de middle of nowhere dus hadden niks en op zondag was alles dicht. Maar gelukkig bedacht oma later dat ze van die always inlegkruisjes meehad.
Toen heb ik met m’n moeder gebeld en die zat helemaal van oh lieverd wat vervelend dat je niet hier bent ik had al maandverband voor je gekocht.
En nu mis ik m’n oma, fietsvakanties met haar zijn wel mooie herinneringen
Ik was het voor het eerst op skivakantie en we zaten natuurlijk in een of ander uitgestorven dorp waar de supermarkt om 5 uur dicht ging. M’n moeder had niks mee want die wist dat ze het die week niet zou worden dus die is het halve dorp doorgelopen naar het appartement waar m’n oom en tante zaten en toen had m’n oudste nicht gelukkig maandverband mee. Die avond bij de pizzaria heeft niemand er wat van gezegd maar ik voelde me zo ongemakkelijk omdat ik gewoon wist dat iedereen het wist
Wat stom om daar boos om te worden zeg.
Grappig om al deze verhalen te lezen haha. Ik was “al” 14 toen ik ongesteld werd en was de laatste van mn vriendinnen volgens mij. En ik ging bruidsjurken passen (was een activiteit vanuit de tienergroep van de kerk, voor de lol) toen ik voor het eerst ongesteld was, echt whyyyy.
Hahahahaha, zie dit al helemaal voor me. Heb in groep 1 ooit een inlegkruisje in gedaan en heel trots aan de juffrouw verteld, “want mama heeft dat ook altijd en ik wil net als mama zijn”.
Ik vond ongesteld worden eigenlijk geen big deal? Mijn zus was het al eerder en die was helemaal in paniek en wilde perse mama bellen om het te bespreken, ik dacht echt alleen maar ‘oké top, m’n kut bloedt ‘
Hahaha jaaa sorry voor de onduidelijkheid maar ik vind mega xl maandverband vol bloed altijd op speklappen lijken.
Het enige dat ik kan bedenken is dat ik zooo blij was dat ik het eerste uur vrij had toen ik voor het eerst ongesteld werd. Dus ik was nog gewoon thuis en ik had ook nog eens een beige ribbroek aan dus ik had echt geluk.
En mijn moeder vond het zielig en toen heeft ze me die dag ziek gemeld.
Ik ben nu ik dit lees zo blij dat ik ouder was toen ik voor de eerste keer ongesteld werd, het thuis gebeurde en ik al een verzameling van samples tampons en maandverband had die bij de Tina zaten.
Ik kreeg toentertijd ineens een proefpakketje van Always binnen via de post en een week later werd ik voor het eerst ongesteld en heb toen echt lang gedacht dat ik bespioneerd werd.
Ik vond dat zoooooooo gênant om dat pakketje te krijgen, echt omg hoe dúrfden ze!!! Terwijl het achteraf echt super handig is haha.
Het is ook veelal een cultureel iets. In meerdere culturen heeft het ook een vrij spirituele betekenis dacht ik.
Ik was zelf 9 en ik ontdekte het omdat ik doorgelekt was op school. Gelukkig was de juf heel lief.
Zouden ze destijds niet gedacht hebben bij elk meisje dat 12 wordt sturen we zo’n ding? Of misschien gooiden ze het gewoon bij iedereen in de bus, moeders hebben ook maandverband nodig.
Ha wat leuk om al die verhalen te lezen!
Ik was 12 en thuis met een vriendinnetje dat bij mij logeerde, mijn broertje van 9 en een vriend van mijn moeder die als oppas fungeerde. Die arme man wist niet zo goed wat hij met me aanmoest haha, gelukkig was er maandverband in huis. Zou eigenlijk die middag gaan zwemmen met andere vriendinnen, maar dat heb ik toen maar afgezegd. Oh en 's avonds kreeg ik cadeautjes van mijn ouders, echt super ongemakkelijk. Mijn broertje snapte ook niet zo goed dat dit een gelegenheid was voor cadeaus, maar voelde zich blijkbaar wel bezwaard en toen kreeg ik 50 cent uit zijn spaarpot.
Mijn ouders zijn trouwens gescheiden en mijn moeder had mijn vader verteld dat ik waarschijnlijk binnenkort ongesteld ging worden, dus dat hij beter snel maatregelen kon treffen. Heeft toen voor mijn gevoel eeuwen op het toilet pontificaal in het zicht een voordeelverpakking goedkope, dikke extra absorberende maandverband gelegen. Vond dat altijd zo gênant en kut
Ik was op zeilkamp, ja dat was kut
Ah wat leuk en aandoenlijk om te lezen!
Ik was op vakantie en het was eigenlijk helemaal niet zo kut omdat mijn moeder mij van tevoren goed geïnformeerd had, en ik de eerste keer amper klachten had. Ik weet nog dat ik diezelfde dag zelfs nog lekker aan het voetballen was Helaas ging het de jaren daarna helemaal fout en kreeg ik horrormenstruaties die ik nog steeds heb.
Omg ik had ook een beige ribbroek aan! Ik was alleen wel op school
Ik heb de hele middag rondgelopen met mn rugzak voor mn kont (en die banden niet over mn schouders maar halverwege mn armen, rond mn ellebogen zeg maar). Zag er niet uit natuurlijk maar ik vertelde iedereen zat mn rugzak zo veel lekkerder zat haha. Dat ik daarna nooit meer zo rondgelopen heb viel gelukkig niemand op.
Hahaha leuk al die ongesteldheidsverhalen. Ik vind het bijna ‘‘jammer’’ dat het bij mij zo gewoontjes ging. Ik zat gewoon 's avonds thuis op de wc en dacht ineens: oh… Dus ging ik weer rustig naar beneden en zei tegen mijn moeder: ‘volgens mij ben ik ongesteld geworden’ en ging op de bank zitten. Mijn moeder nog vragen: ‘Oh!! maar heb je wel wat in gedaan dan?’ Eh nee dus, wist ik veel
Wij waren op vakantie in Portugal dus eigenlijk wilde ik zwemmen, maar ik kreeg met geen mogelijkheid een tampon in . Mijn moeder kocht van die speciale met inbrenghuls voor me maar het lukte echt niet. Toen was de lol er wel vanaf.
Mijn moeder vond het vooral sneu voor me dat ik ongesteld was geworden want zij heeft er altijd heel veel last van gehad en zag het mij al overkomen (dat zei ze toen niet trouwens, het was meer een blik vol medelijden). En inderdaad, een jaar of twee later kreeg ik mijn eerste heftige pijnaanvallen tijdens mijn menstruatie. Ik weet het nog zo goed, het was vakantie ofzo dus mijn broertje en ik waren thuis en toen begon het, en ik wist zeker dat het een blindendarmontsteking moest zijn ofzo. Mijn moeder jankend op haar werk bellen en die vroeg, ben je ongesteld? Ik heb slecht nieuws voor je… ik herinner me die dag veel beter dan mijn eerste menstruatie, hahaha. Wat een kut genen.
De eerste keer dat ik mensrueerde was op 31 december. Wat een feest
Edit: niet afgelopen 31 december. Ik was 12 en het was écht de naarste jaarwisseling ooit.
Ik was 9 en het was op schoolkamp. Mijn lerares dacht dat ik buikpijn kreeg van heimwee dus werd ik naar huis gebracht. Perfecte timing hoor