De grote België-quiz

Speciaal voor alle Nederlanders, de grote België-quiz!

Vraag 1

We beginnen bij het begin. In welk jaar werd België onafhankelijk?

• 1829
  • 1830
  • 1831
  • 1832
  • 1833

0 stemmers

Vraag 2

België ligt op de breuklijn van de Germaanse en de Latijnse culturen. De officiële talen in België zijn Nederlands, Frans en Duits. De taalgrens is de officiële taalkundige grens tussen de Nederlandstalige gebieden in Vlaanderen en de Franstalige gebieden in Wallonië. Maar, dat klopt niet altijd heel precies met de praktijk. Daarop hebben we iets gevonden, faciliteitengemeenten. Een gemeente gelegen in een eentalig gebied waarvan grondwettelijk is vastgelegd dat ze gemeentelijke diensten, als burgers daar om vragen, ook in een andere taal moet aanbieden dan in de officiële taal van het taalgebied waarin de gemeente ligt.

Wat is geen faciliteitengemeente?

• Spiere-Helkijn
  • Moeskroen
  • Leuven
  • Voeren
  • Eupen

0 stemmers

Vraag 3

In welke stad werd deze videoclip gefilmd, tevens ook de thuishaven van die band.

• Gent
  • Antwerpen
  • Brussel
  • Oostende
  • Luik
  • Leuven

0 stemmers

Vraag 4

Even iets in mijn mooiste West-Vlaams…

Het betekent…

• Er is een raam uit het huis en als het regent regent het binnen.
  • Hij is een bruut bij ons en hij vindt dat hij daarmee wint.
  • Hij tuut naar ons en gaat naar binnen.
  • Hij wint een mooie buit en die gaat hij binnen innen.
  • Geen van bovenstaande, die zin bestaat niet eens.

0 stemmers

Vraag 5

Wie is volgens de verkiezing op de Vlaamse openbare omroep de grootste Belg?

• Eddy Merckx
  • Adolf Daens
  • Hendrik Conscience
  • Gerard Mercator
  • Peter Paul Rubens
  • Pater Damiaan

0 stemmers

Vraag 6

België is een federale staat met gemeenschappen en gewesten.

De macht om beslissingen te nemen behoort niet langer exclusief toe aan de federale regering en het federaal parlement. De leiding over het land is nu in handen van verschillende partners, die onafhankelijk hun bevoegdheden uitoefenen in hun domeinen.

Kort gezegd worden de gemeenschappen afgelijnd door taal en cultuur en de gewesten met economische belangen.

Van wie zijn volgende bevoegdheden?

Landbouw

• Federaal
  • Gewesten
  • Gemeenschappen

0 stemmers

Sociale zekerheid

• Federaal
  • Gewesten
  • Gemeenschappen

0 stemmers

Justitie

• Federaal
  • Gewesten
  • Gemeenschappen

0 stemmers

Media

• Federaal
  • Gewesten
  • Gemeenschappen

0 stemmers

Vraag 7

Wie was nooit premier van België?

• A Jean-Luc Dehaene
  • B Charles Michel
  • C Guy Verhofstadt
  • D Yves Leterme
  • E Elio Di Rupo
  • F Bart De Wever

0 stemmers

Vraag 8

20180922_164311

Wie is dit en wat gebeurt er op deze foto?

• Dit is de beruchte Belgische gangster Patirck Haemers die zijn liefje Denise Tyack kust toen ze al in de boeien zaten bij hun arrestatie in Brazilië.
  • Dit is Koen Bruggemans van de populaire Belgische boyband Get Ready! Hij kust zijn toenmalige vriendin Veerle. Dit plaatje was heel bekend bij ons en stond in het tienermagazine Joepie en zorgde voor een recordverkoop.
  • Dit is een neefje van Koning Boudewijn. Hij kwam in opspraak tijdens een bezoek in België voor het openbaar kussen van een Belgische koningshuisfan.

0 stemmers

Vraag 9

Wat is het spaghetti-arrest?

• Een uitspraak van het hof van cassatie in verband met de zaak Dutroux. Onderzoeksrechter Connerotte werd van de zaak gehaald omdat hij had meegegeten op een diner waar ook de slachtoffers aanwezig waren.
  • In het jaar 2003 werd ontdekt dat de spaghetti van het huismerk van Colruyt paardenvlees bevatte zonder dat dit vermeld werd. Alles werd uit de winkels gehaald en er volgde een groot proces.
  • De titel van een aflevering van Samson waarin meneer Spaghetti gearresteerd werd.
  • De arrestatie van Koen Crucke (acteur die meneer Spaghetti speelt) voor zedenfeiten wanneer hij betrapt werd op een openbaar toilet met een man na een show in Oostende.
  • De arrestatie van een Belgische seriemoordenaar/kanibaal in 1970 die delen van zijn slachtoffers in spaghetti had klaargemaakt.

0 stemmers

Vraag 10

Misschien zegt de naam Bart De Pauw jullie iets aangezien hij vorig jaar in opspraak kwam toen enkele medewerkers van de vrt melding maakten van ongepast gedrag. Dit werd toen uitgebreid op egf besproken.

Voor dit alles werkte hij mee aan en creëerde hij ook tal van komische tv-programma’s. Welk fragment komt niet uit een programma van hem?

A

B

C

• A Buiten de Zone
  • B Schalkse Ruiters
  • C In de Gloria

0 stemmers

Vraag 11

Op 11 juli 1302 vond in België de guldensporenslag plaats tussen milities van het graafschap Vlaanderen en de koning van Frankrijk, Filips IV van Frankrijk. In welke stad vond deze slag plaats?

• Kortrijk
  • Ieper
  • Gent
  • Brugge
  • Mechelen
  • Hasselt

0 stemmers

Vraag 12

Welke stripreeks is niet Belgisch?

• A
  • B
  • C
  • D

0 stemmers

België won 1x het Eurovisiesongfestival. Met wie was dat?

• Clouseau
  • Sandra Kim
  • Jacques Brel
  • Louis Neefs

0 stemmers

Vraag 13

Als je van Mechelen naar Knokke-Heist reist. Van welke provincie tot welke provincie reis je dan?

• Antwerpen naar West-Vlaanderen
  • Vlaams-Brabant naar Oost-Vlaanderen
  • Limburg naar West-Vlaanderen
  • Antwerpen naar Oost-Vlaanderen
  • Oost-Vlaanderen naar Antwerpen

0 stemmers

Vraag 14

Wat hoort niet bij de rest?

• Zwarte zondag
  • Cordon sanitaire
  • Vlaams Blok
  • Bart De Wever
  • Veroordeling voor racisme
  • Filip Dewinter

0 stemmers

Vraag 15

Welke uitvinding is niet Belgisch?

• De geneesmiddelen perdolan, loperamide en daktarin
  • Bakeliet
  • Saxofoon
  • Naaimachine

0 stemmers

9 likes

Ik moest lachen om de “aflevering van Samsom waarin meneer Spaghetti wordt gearresteerd” :joy:
Tof dat je dit zo snel gedaan hebt, en met voice memo hahaha, leuk! Ik wist 0 vragen zeker, best slecht eigenlijk. Bij dezen, sorry Belgen!

5 likes

@Penny_Lane <3 voor jou!

1 like

Wow ik wist echt niks

5 likes

vraag 7, in z’n dromen ja
Vond de quiz als Belg zijnde ook nog best moeilijk haha

5 likes

En bij vraag 14 mwah 't scheelt nie veel :smiley:
En ik ging ook twijfelen aan superlogische dingen!

3 likes

Omg ik wist echt niks, maar props voor jou @Penny_Lane ik hoop op meer quizzen zodat ik en alle andere onwetende Nederlanders eindelijk iets over België leren.

2 likes

Haha vond deze quiz echt moeilijk, heb mega veel gegokt.
Leuk in elkaar gezet @Penny_Lane (ik mis alleen een vraag over zowat het enige Belgische waar ik wel iets vanaf weet: K3 :stuck_out_tongue_winking_eye:)

1 like

Als Nederlander in België denk ik niet volledig de mist in gedaan… denk ik. Hoop ik.

1 like

Geweldige quiz! Ik wist echt nada met zekerheid, echt slecht :no_mouth: props voor jou! @Penny_Lane

1 like

Haha lol ik denk dat mijn vriend (die Vlaams is) niet eens alle antwoorden zou weten… heb de echt moeilijke open gelaten (echt geeen idee) en bij de anderen zijn er ook maar een paar waarvan ik echt zeker ben :stuck_out_tongue:

2 likes

Leuke quiz! Zelfs als Belg heb ik toch echt hard moeten nadenken :sweat_smile:

2 likes

Zo leuk om jouw stem eens te horen!

2 likes

Ik wist zo goed als niks hahahahahhaha moeilijk man!

1 like

Hahah ik verstond van de zin: Terutekkes en trein trein trein

9 likes

@Penny_Lane ik mis het antwoord op de spoorlijn vraag van Mechelen naar Knokke-Heist. Je hebt bij vraag 12 in de test de strip vraag en Eurovisie vraag in één vraag gedaan, maar bij de antwoorden deze gesplitst in vraag 12 en 13. Daardoor heb je denk ik de spoorlijn vraag vergeten.

1 like

Wil je voortaan alles voor me voorlezen?

6 likes

Ik kreeg opeens een dejavu naar het vak; juridische vorming (want ja in België gestudeerd), met de gewesten, federaal en gemeenschap.

Hihi

1 like

Ik zie steeds op Facebook truien voorbij komen met Kent Get. erop. Het schijnt Oostends dialect te zijn, wat betekent het?? Kan het niet vinden via googlen en het frustreert me onwijs haha

Ik denk dat het eerder slaat op ‘ik heb het ermee gehad’

2 likes