Darmproblemen (FODMAP, PDS, coeliakie etc.)

Pizza gegeten gister. 🥲 Ik houd niet eens van pizza.

Heeft er iemand ervaring met een zwangerschap en PDS?
Werden je klachten heftiger of bleef het gelijk?
Gebruikten jullie medicatie of moest dat afgebouwd worden?

Ik heb voor mijzelf een ‘ultimatum’ gesteld, volgend jaar rond deze tijd moet ik er uit zijn of ik kinderen wil of niet.
Daarin speelt voor mij PDS ook best een rol. Ik gebruik een anti-depressivum en volg bijna het gehele fodmapdieet (ik reageer op bijna alle groepen).
Mijn MDL-arts is er heel makkelijk in. Dan stop je toch een maand of 6 met de pil? Dan wet je of het effect heeft? Wil je weten of je zonder antidepressivum kan? Ach stop een paar maanden en anders start je weer. (het heeft mij bijna 2 maanden gekost om te wennen aan het anti-depressivum, was geen pretje).
Ik sta er zelf gewoon niet zo makkelijk in. Hiervoor heb ik een ruim jaar met heftig aanvallen moeten dealen en stiekem vind ik het loslaten van de controle door medicatie ook heel moeilijk.
Weet ook niet zo goed bij wie ik deze vragen in het ziekenhuis anders kan stellen?

Waarschijnlijk een verloskundige oid? Ik kan me voorstellen dat er andere vrouwen zijn die dit soort vragen ook gehad hebben. Qua antidepressiva zijn er natuurlijk ook vrouwen die antidepressiva voor andere redenen gebruiken. Ik heb altijd geleerd dat je dat soort medicatie liever niet moet gebruiken tijdens zwangerschap, maar het ligt aan wat je neemt. Sommige soorten medicatie heeft wat minder impact op je groeiende kind dan andere medicatie, maar heel veel medicatie is niet getest in zwangere vrouwen dus je weet ook nooit wat het met de ontwikkeling van het kind gaat doen.

Ik denk zelf dat als je echt zeker kinderen wil, je het er waarschijnlijk wel voor over hebt. Ook zonder PDS is een zwangerschap heel zwaar en mega ongemakkelijk. In die zin kan je er misschien beter mee dealen als je al PDS hebt omdat je wat gewend bent, haha. Mijn moeder had/heeft PDS en heeft na mijn geboorte ivm borstvoeding voor lactose-intolerante ik nog lang bepaalde producten moeten gebruiken waar ze eigenlijk niet tegen kon. Was niet leuk voor haar maar voor je kind heb je het over

1 like

Je kan evt om een preconceptioneel consult vragen, dat is meestal een gesprek met een gynaecoloog. Ik denk dat je dan wel via je huisarts moet worden doorverwezen (of door de MDL-arts).

1 like

Ik heb pds en mijn baby is nu 3 maanden. Moet er wel bijzeggen dat ik geen medicatie gebruik en vooral last had van verstopping en opgeblazen buiken. Wat dat betreft waren de eerste maanden zwanger zijn qua buik niet zo wennen :rofl: Dat van jou klinkt wel iets heftiger misschien met aanvallen, dus weet niet of je veel aan mijn ervaring hebt.

Maar zelf heb ik weinig extra last gehad denk ik, eerder minder last zelfs, zeker na de eerste maanden zwangerschap. Dit ondanks dat ik meteen besloot het fodmappen los te laten omdat ik graag alle voedingsstoffen wou eten voor de baby. Nu eet ik na de zwangerschap ook nog alles en lijkt mijn pds wel veel minder te zijn, Vooral geen verstoppingen en krampen meer na het eten en ik hooop dat dit een beetje zo blijft.

Vond het wel jammer dat mijn VK weinig of geen kennis van PDS had, wel heel meelevend maar had er weinig aan. Als je een kan vinden die dat wel heeft lijkt me dat voor jou heel fijn!

2 likes

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ga het in december voorleggen aan mijn MDL-arts, ben benieuwd hoe hij er in staat.

Ik kan namelijk niet zonder fodmap ben ik bang, reageer heel heftig namelijk. Vandaag na 1 kleine merci en 1 marshmellow heb ik een hele middag lopen boeren :stuck_out_tongue:

1 like

Gisteren dit hele topic bij gelezen omdat ik al 2 dagen met enorme buikkrampen rondliep. Vorig jaar erachter gekomen dat ik waarschijnlijk lactose-intolerant ben, maar nooit echt uitvoerig getest. Nu vrees ik dat mijn lijf ook geen gluten aan kan.

Ik heb bij de bib 6 boeken over fodmap/lactose/gluten gereserveerd die ik woensdag kan ophalen. Ga me dan even inlezen en indien ik nog extra ondersteuning nodig heb maak ik een afspraak bij de diëtist. Ben er zo klaar mee om mezelf zo vaak zo slecht te voelen na eten.

Als ik de boeken uit heb laat ik weten wat ik eraan gehad heb! Kan maar helpen voor andere beginners :slight_smile:

2 likes

Succes! De site van karlijnskitchen hielp mij in het begin!

1 like

Merken jullie de effecten van stress ook zo ontzettend aan jullie buik?

Ik heb nu een leidinggevende functie, klas met zorgleerlingen en al dat corona-gedoe, mijn
buik wordt al een paar weken niet makkelijk weer rustig.
Morgen ga ik in een zachte legging, groot vest en een wijd jurkje naar school, even geen druk op mijn buik. Haha trek wel glitter schoenen aan, dan lijkt het in ieder geval de bedoeling dat ik er zo uit zie.

PDS icm een kerstdiner

Of elke keer nadat ik uit eten ben geweest. Er wordt nooit goed rekening gehouden met dieetwensen.