CrossFit

Eens, maar omdat de les officieel niet wordt gegeven niet denk ik.
Ik ben blij dat ik het evengoed kan doen haha.

Ja snap ik hoor, ik ben ook net (weer) begonnen, dus ik zou het ook chill vinden. Maar op deze manier kun je eigenlijk alle groepslessen door laten gaan

Ik ben ook nog op een update aan het wachten… Hopelijk vinden ze een fijne constructie waarbij de tent niet dicht hoeft en er wel meer mogelijk is dan alleen open gym.

Hier vrijwel dezelfde oplossing als bij @DaintyDream! Oftewel: het zijn nog steeds een soort wods. Haha ik ben blij.

1 like

Ff vraagje of jullie dit herkennen:
Ik ben sinds een paar maanden aan het crossfitten en ik vind het op zich heel leuk en uitdagend, maar ik heb echt een enorme hekel aan snatches, jerks en cleans
Ik boek ook amper progressie omdat het in mijn hoofd gewoon niet ‘klikt’, en zie daarom steeds meer op tegen een WOD als ik zie dat er zoiets geprogrammeerd staat. Inmiddels is het zo erg dat ik die WODs skip en zelf ga trainen. Ik voel me hierdoor wel echt een quitter en nep crossfitter, maar aan de andere kant wil ik het ook gewoon leuk houden voor mezelf. Iemand die dit herkent?

Het heeft bij mij ook lang geduurd voordat het klikte, en ik heb nogsteeds (na ruim 1.5 jaar) met cleans soms dat ik compleet vastloop. Zeker als ik moe ben of daarvoor bijv veel gesnatcht heb.
Wat mij geholpen heeft is een paar weightlifting lessen waarin alle tijd en aandacht is voor techniek en tijdens de wods het juist wel doen maar met weinig gewicht. Dan maar iets minder moe.

Maar herken de frustratie wel heel erg! Ik denk dat iedereen wel iets heeft wat hem/haar niet ligt en wat je liever skipt. Voor mij is dat meer gymnastics, ik maak echt baby stapjes in mijn pull up progressie en zodra ik een kipping pull up wil doen snap ik helemaal niks vd timing. Gelukkig kan ik corona de schuld geven dat ik mijn doel om pull ups te kunnen in 2020 niet ga halen :sweat_smile:.

2 likes

Thanks, heel fijn om te lezen dit! Ik heb net besloten dat ik de WOD morgen toch ga doen (power snatches en burpees… :weary:) :muscle:t2:

1 like

Yay, goed bezig! Succes morgen.

Ik zie op tegen onze wod van morgen; 24 min AMRAP 500m row/18 backsquats 20kg/20 push press 20kg. Maar ik heb zo’n spierpijn van gister, ik dacht dat ik wel voor het eerst een wod kon RX’en. Waren in totaal 30 manmakers en 80 thrusters met 2x 10 kg dumbells :tired_face:

1 like

Ik had dit vooral bij de snatch, maar het is daarbij echt accepteren dat je het voorlopig met een lege barbell doet. En idd specialty classes helpen ook echt heel erg met het vinden van die klik. Duurde bij mij ook zeker een jaar en nu is mijn max nog steeds “pas” 37,5 kilo op de snatch, en ik doe het nu al 2,5 jaar. Maar ik ben het wel echt pas leuk gaan vinden sinds ik het technisch doorheb. Komt wel!

Ik kan best wel wennen aan de open gym die we nu doen haha. Beetje saai dat het natuurlijk geen groepslijden nu is, maar wel lekker dat ik nu ook weer wat meer tijd kan steken in de basis. Vandaag simpele 5x5 benchpress, deadlift en squat gedaan. Heerlak.

2 likes

Ik ben al zo lang benieuwd naar CrossFit, maar ik durf niet te beginnen omdat ik waarschijnlijk helemaal niks kan.

Het trekt me wel dat je echt wordt uitgedaagd om steeds te verbeteren, waarschijnlijk meer dan met zelf fitnessen. En het lijkt me een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen. Maar ik ben zo bang voor hetzelfde gevoel als vroeger bij gym waar ik altijd de langzaamste en meest onhandige was in alles.

Same!!
Dus ik zit nog beetje in dubio, maar moet wel echt weer gaan sporten. En zie het super veel op insta langskomen ook, dan denk ik van jaaaa dit wil ik.

En ook nieuwe mensen hier in de stad leren kennen.

baby daddy doet het in Leiden, dus wie weet doet iemand wel samen met hem crossfitten hahaha

Twijfel jij ook om dezelfde reden?

Dat gevoel van “jaaa dit wil ik!” heb ik ook steeds als ik het zie! Heb die docu over CrossFit op Netflix gezien en zelfs het boek van Katrin Davidsdottir gelezen. Maar zelf beginnen, ho maar :stuck_out_tongue:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mensen hier die Crossfitten dat “community” aspect ervaren. Is het echt zo dat je elkaar een beetje leert kennen zoals bij een teamsport?

Jip! Ben traag en onhandig haha.
Maar dit is wel iets waar ik dan ook echt heen zou gaan omdat het samen is (bij fitness ging ik dan in het begin en dan na 2 weken was ik hoofdsponsor van de sportschool zonder daar te zijn).

Herkenbaar :stuck_out_tongue: Het idee is natuurlijk dat je vanzelf sneller en sterker wordt, maar toch.
Wat me trouwens ook een beetje tegenstaat is de prijs. Bij een box in mijn stad staat op de site €80 per maand voor 2 lessen. Eerst dacht ik dat dat 2 lessen per maand is, maar dat zal wel per week zijn hoop ik?

Fitness doe ik nu wel met plezier 4-5 keer per week, maar toch voel ik me niet echt “fit” ofzo. Ik doe bijvoorbeeld bijna nooit cardio of meer functionele dingen. Het lijkt me echt vet om dat meer te ontwikkelen!

1 like

Ik heb dezelfde onzekerheid. Ik ben al twee x via OneFit geweest en ik kan dan prima meekomen, maar ik blijf gewoon onzeker??? Ik wil lid worden van een box in L.eiden, maar opeens is het eng.

@Rilah @Oprah @MeerChanelDanCoco Gewoon een keer gaan. Zeker in het begin boek je veel vooruitgang en dat helpt je om gemotiveerd te blijven.
@Rilah Is voor 2x per week ja. Ik vond het voor ik begon ook duur, maar ik vind het het zeker waard (behalve nu want ben door een misstap al twee weken niet geweest en heb dus al zoveel credits verspild, ik wil gewoon lekker sporten :sob:).

2 likes

Haha ik ga dus al regelmatig, maar ik ben ook een beetje nerveus voor het sociale gedeelte (dit slaat nergens op ik ben hartstikke sociaal). Kortom: ik ga het gewoon lekker doen.

2 likes

Als het per week is vind ik de prijs al een stuk beter te verantwoorden! Je betaalt natuurlijk ook voor de begeleiding in een kleine groep. Ik had hem eerst echt opgevat als 2 keer per maand, daar vond ik wel heel duur voor.

1 like

Ik ervaar dat community gebeuren echt totaal niet tbh. Vind ik alleen maar prima eigenlijk want not my cup of tea :sweat_smile:

Soms zijn er buddy workouts of doe je een strength oefening om de beurt met 1 of 2 anderen waarbij je wat kletst, maar verder is het hier wel echt ieder in zijn eigen afgekaderde ‘hokje’ (lijnen op de vloer ivm afstand houden) en lekker de workout doen.
De samenstelling van de groep verschilt hier ook echt enorm. In de ochtend wods zijn hier wel vaak veel dezelfde mensen maar ik ga meestal tussen de middag en die groepen wisselen echt steeds.

1 like

Ik denk dat dat ‘communitygevoel’ erg verschilt per box en van het tijdstip waarop je normaliter gaat sporten. Bij ‘mijn’ box was het zo dat het ochtendgroepje heel gezellig was en daar kende iedereen elkaar ook wel. Je had dan elke dag precies dezelfde mensen in hetzelfde tijdslot met af en toe een variabel iemand. In de namiddag/avond was dat wel wat minder omdat je dan meer onefitters had en dan is het natuurlijk sowieso veel drukker, alsnog kende zo’n 80% elkaar wel.

Crossfit is sowieso meer ‘community’ dan wanneer je gewoon een groepslesje pakt bij de basic-fit maar nogmaals, het verschilt gigantisch per box. 90% van de tijd liep ik gewoon naar binnen, zei hoi, deed mn ding en ging weer weg. Maar áls je zin had om te kletsen was dat ook altijd wel mogelijk. Maar je hoeft je dus absoluut niet verplicht te voelen om elke dag heel gezellig te gaan zitten doen met iedereen. Ik was zelf dan ook allang afgehaakt.
@ alle twijfelaars: Neem gewoon een proeflesje dan kun je het ervaren, ik beloof dat het echt niet eng is en dat niemand bijt!

2 likes