Coronavirus

Super bedankt voor dit artikel! Het legt echt zo helder uit wat er moet gebeuren om de verspreiding tegen te gaan.

1 like

Ah ok, ja dat wist ik inderdaad niet. Maakt het verhaal wel wat anders.

1 like

Wij waren dus sinds woensdag in München en gaan nu met collega’s skiën in Oostenrijk. Reisadvies voor Oostenrijk is gewoon nog groen dus prima. Alleen zouden we dus mee terugrijden met een collega die vorige week wel in Noord-Italië is geweest. Die haakt nu niet meer aan, terecht wel natuurlijk. Alleen hebben we nu op de valreep nog eigen vervoer moeten regelen. We hebben nu een treinticket geregeld voor de terugreis. Alleen komen we er nu achter dat deze trein de reis begint in Bologna en dat er dus dikke kans is dat we sws voor het eerste deel met mensen uit dat gebied mee zullen reizen.

Dat Idd. Nu lopen heel veel mensen af te geven op ze, terwijl ze niet eens weten waar ze precies zaten.

Ja precies, het zou zeker niet ‘ons’ probleem moeten zijn maar zo werkt het in de praktijk helaas wel. Dat gebeurt al tijdens vakanties (want niet genoeg vervangers) of tijdens een normale griepgolf.

@Krabsalade bij mijn organisatie werkt het helaas niet zo vrees ik, wij komen al in de problemen qua planning bij een normale mei vakantie haha, dus denk niet dat er nu ineens wel een goed draaiboek klaarligt. Nu heb ik ook geen hoge pet op van de organisatie/het management :smirk: Maar er zijn sowieso al tekorten.

@Shadina ja, ik typte paar dagen geleden over een stel dat nog even wintersport heeft geboekt naar Noord Italië. Zijn kinderen van een cliënt van mij. Inmiddels denk ik echt, blijf alsjeblieft thuis en ga ook maar niet langs je moeder als je terugkomt.

Op de website van RIVM en dan bij dit advies over noord Brabant is zelfs een aparte link voor mensen in de zorg! Daar lichten ze het een en ander toe

1 like

Weet ik. Ik had het RIVM (of wie dan ook) net aan m’n deur. Maar dat was een grapje van mijn clan. Politie zat ook al te seinen op de snelweg.

Edit: sorry jongens. Ik zal stoppen met stoken. I get the message. Ik vind de confusion bomb gooien gewoon hilarisch

Hoop ik? Message me als het geen grap was

Oke ik kruip weer in m’n cave, groetsj

Ik werk in de (thuis)zorg in Brabant, en we hebben te horen gekregen dat het advies niet voor ons van toepassing is. Bij twijfel kunnen we altijd overleggen met de bedrijfsarts of GGD. Maar we hoeven ons dus niet massaal ziek te melden met ook maar de lichtste klachten, tenzij we in een risico gebied of in aanraking zijn geweest met iemand die het heeft, maar dat sprak al voor zich.

Edit: Mocht het zich echt gaan verspreiden en veel collega’s uitvallen tegelijk is dat overigens wel een uitdaging ja… ik verwacht dat we dan de zorg geheel anders zullen moeten gaan inplannen en bepaalde dingen moeten schrappen. Maar misschien gebeurd dat al standaard bij jou organisatie.

I know it’s Telegraaf maar die titel erboven ?? :joy::joy: pfff

21 likes

Hahaha. Door die titel denk je zowat dat er mensen met hooivorken ze staan op te wachten of zo

4 likes

Ah oké! Maar eigenlijk gek natuurlijk dat het advies dan niet voor jullie zou gelden haha.
Maar dat is meer omdat jullie dus niet vanuit huis kunnen werken denk ik. Wordt inderdaad een hele uitdaging en daar hou ik mijn hart ook wel voor vast. Bij ons zijn er in vakanties al tekorten, mensen moeten uiteindelijk toch echt geholpen worden, dus we kunnen moeilijk met z’n allen thuisblijven denk ik dan… Als de pleuris echt uit zou breken ontstaan er wel echt problemen, maar ja dat geldt natuurlijk niet alleen in de zorg.

Hebben jullie nu ook aparte lijnen voor mensen met vragen? Viel mij gisteren op dat meerdere huisartsenpraktijken die ik belde nu een extra optie in het keuzemenu hebben voor mensen met vragen.

Ik twijfel ook nogal. Ik heb een hele lichte hoest, meer een kriebelhoest maar al mijn gezinsleden zijn de afgelopen maand geveld door de griep. Ik ben niet verkouden en mijn temperatuur heb ik 2 dagen bijgehouden en blijft constant 37.0. Maar ja woon wel in Noord-Brabant en dan denk ik van ja voldoe ik dan aan 't criteria of niet (genoeg).

Dit is een IC arts, vaste kracht van Medcram, een bekend kanaal met medische wetenschappelijke informatie. Hij zit vol in het onderzoek. Ik zou zeggen, kijk eens een paar van zijn corona-videos. Je steekt er veel van op.

Misschien dit weekend rustig aan doen en in de gaten houden of het erger wordt

Ik heb het zelfde, hoest niet constant en vind het ook heel lastig. Ik ga wel naar buiten (wandeling gemaakt), maar niet naar een drukke plek. Gewoon voor het geval dat. Moet er niet aan denken dat ik toch mensen aansteek.

Mijn oude werk zou met 125 man gaan wintersporten in Risoul maar dat is afgezegd… ik snap het ergens wel, maar is dat risicogebied?

Ja ik ben dus vanochtend wel wezen sporten (want vet rustig en geen direct contact, handen wassen kan etc.) maar zou vanavond naar m’n vriend gaan en moet dan met het openbaar vervoer en dat vind ik dan wel wat minder veilig

Bedoel je om de huisarts te bellen of thuis te blijven?

Ik woon zelf ook in Noord-Brabant en heb ook last van verkoudheid (neus, keel en hoesten) en heb mijn plannen een week opgeschoven. Maak mezelf totaal niet druk over mijn eigen gezondheid maar als je daar je omgeving mee kunt sparen of bij kunt dragen aan een steekproef doe ik het.

Ik merk dat best veel mensen dat overdreven vinden, maar zo’n advies is er niet voor niks… Heb echt het gevoel dat er 2 kampen aan het ontstaan zijn. Heel irritant

7 likes

Dat is prima, maar dan moet je ook niet zonder kennis iemands bron in een negatief daglicht stellen. Dat is net zo goed fake news creëren.

2 likes