Coronavirus

Dat gaat echt niet gebeuren. Je kan in Nederland niet zo snel iets in lockdown doen. We zijn te dichtbevolkt daarvoor. En alle infrastructuur loopt door Utrecht heen.

1 like

Ik denk dat ik ‘de vibes’ iets beter aanvoel en kan zeggen dat ze zeker nog niet bezig zijn met lock down. Er wordt wel nagedacht over hoe ov door te laten rijden als er veel mensen van tram/bus ziek worden. Maar dat is het dan ook.

2 likes

https://www.112schouwen.nl/406764_vrouw-uit-scharendijke-besmet-met-coronavirus

Het heeft Zeeland bereikt!

1 like

Dit is wel heel duidelijk!

7 likes

Ooh man, mijn buurjongen hoest zooo hard en veel. Hoop echt niet dat hij het heeft, want hij kwam om 6u thuis van uitgaan. Ik zou zelf echt een stuk voorzichtiger zijn als ik zulke klachten had, of ben ik nou overdreven?

Zo denk ik er ook over. Je kan helemaal niet weten of je in aanraking bent geweest met een besmet persoon.

1 like

Ik zou wel voorzichtiger zijn, tegelijkertijd misschien weet hij waar het door komt? Ik klink zelf bijvoorbeeld ‘s winters periodes als een zeehond en kan geen vijf minuten fietsen zonder een loopneus te krijgen. Weet dat dat een terugkomend ding is. Zou daar zonder aanwijzingen dat het iets anders is nu niet voor thuisblijven.

3 likes

Ja daar heb je wel gelijk in denk ik. Ik woon niet in Brabant, maar hij komt daar toevallig wel vandaan (Edit: als in: zijn ouders wonen daar en mss is hij daar wel geweest onlangs) (bedenk ik nu hoor). Ik ben gewoon geërgerd door die gast, dus vandaar ook eerder geneigd om te shamen denk ik. Mijn vraag of ik overdreven was was wel oprecht, dus dankjewel dat je me even weer bij zinnen hebt gebracht!

1 like

Volgens mij heeft de helft van Nederland hier momenteel last van.

Ik ben zo iemand die zich niet snel ziek meld btw. Waarom? Omdat het me haast (in een normale situatie althans) onmogelijk wordt gemaakt. Wij zitten (werk in de thuiszorg) met personeelstekort en ze doen er alles aan om het ziekteverzuim naar beneden te krijgen. Bovendien kan ik uiteraard mijn werk niet vanuit huis doen en als ik me ziek meld ontstaan er al problemen qua planning. Nu zal ik me in deze situatie uiteraard eerder ziek melden mocht ik koorts krijgen of andere Corona gerelateerde klachten, maar als we ons in een normale situatie allemaal ziek gaan melden vanwege een flinke verkoudheid dan ontstaan er wel serieuze problemen. Dus voel me wel een beetje aangesproken als het hier weer eens gaat over doorwerken als je je niet helemaal fit voelt. Da’s misschien wat makkelijker als je kantoorwerk doet en je ook thuis kunt werken.

Ik vraag me ook af hoe dat nu in Brabant gaat. Als er advies wordt gegeven om bij de minste klachten thuis te blijven kan ik me zo voorstellen dat er ook daar serieuze problemen ontstaan in de zorg bijvoorbeeld?

Hier zit ik eigenlijk ook wel een beetje mee. Mijn collega’s en ik melden zich ook bijna nooit ziek omdat er dan vaak echt een probleem ontstaat met de bezetting. In principe is dat natuurlijk als werknemer helemaal niet jouw probleem maar we zijn een heel hecht team en voelen ons rot als collega’s dan nog eens dubbel zo hard moeten rennen (in een tijd waar we ons sowieso al over de kop werken). Ik kan ook echt niet stellig beweren dat ik niet in contact ben geweest met een corona patiënt. Ik werk in een medisch centrum (expres vaag) in een gemeente waar besmettingen zijn. Ik sta dus toch al dagelijks in contact met zieke patiënten.

1 like

Wat vinden jullie ervan als mensen bewust naar gebieden gaan (bv Italië) als geadviseerd wordt om er niet heen te gaan? En hoe zou je je voelen als diegene dan vervolgens ook nog het virus meeneemt en jou aansteekt?

Als mensen daar nu nog heen gaan dan vind ik dat ergens best wel asociaal.

2 likes

Oké ik heb totaal geen verstand van moleculaire biologie en hier begrijp ik ook de helft niet van. Alleen er zijn opties! Mensen over de hele wereld zijn hard bezig om alles te leren over het virus. In tegenstelling tot de Spaanse griep bijvoorbeeld, begin 20ste eeuw. Bepaalde maatregelen lijken gewoon te werken en we weten veel meer over virussen dan vroeger.

@FISSA dat snap ik dan ook niet hoor, met precies die klachten, in die regio, met zulk werk…

Op mijn werk liggen instructies over hoe je je handen moet wassen. Dat vind ik overdreven en moet er een beetje om lachen, maar oke. Maar dan staat er dat je na het handen wassen van die desinfecterende handgel op moet doen. Heeft dat nou echt nog veel extra nut als je regelmatig je handen wast? Ik vind dat spul echt kut en vies voelen, maar ik werk wel met veel klanten op een dag.

Die handgel zorgt ervoor dat bacterien weggaan, maar het coronavirus is… een virus. Dus die handgel heeft geen effect. Goed wassen dan weer wel.

2 likes

Nee het leek mij ook al raar, thanks!

Ik vind het best lastig om over te oordelen. Noord Italië zou ik met negatief reisadvies niet meer heen gaan, maar ik ga zelf dinsdag op vakantie, terwijl het lijkt alsof de Amerikanen het virus niet echt lekker onder controle kunnen krijgen. Je vakantie is tenzij jij of je naasten ziek worden niet gedekt door de verzekering (Negatief reisadvies is bijvoorbeeld niet gedekt) en het is een vrij prijzige vakantie. Als het reisadvies nu zou omslaan weet ik eerlijk gezegd niet zeker of ik ook direct niet zou gaan.

Klopt, maar die mensen verwijzen niet naar de wetenschappelijke publicaties in hun filmpjes en zijn achtergrond is daarnaast ook te verifiëren.

Vind echt zo belachelijk dat er 900 (!!) Vindicat studenten toch zijn gaan skieen in het risico gebied. Doe effe normaal!

Ik vind de ophef over Vindicat weer echt een schoolvoorbeeld van zaken opblazen. Ze zaten tegen de grens met Frankrijk aan, 100km van de dichtsbijzijnde besmettingshaard, hadden ze een paar kilometer verder op gezeten had het niemand wat kunnen boeien, ze hadden een compleet gedeelte afgehuurd en minimaal contact met de omgeving en zijn afgereisd in nauw overleg met instanties op een moment waarop het reisadvies nog niet negatief was. Ik denk eerlijk gezegd dat als het niet het corps/vindicat was geweest er geen haan naar gekraaid had.

Ik dacht zelf in eerste instantie ook: jemig dat doe je toch niet, maar kreeg van een aantal vriendinnen door hoe de reis precies gepland was en vind dat toch een stuk genuanceerder dan het in de kranten staat.

18 likes