Volgens mij is op dit moment een van de grootste verschillen dat veel kwetsbare mensen zoals ouderen ingeënt zijn tegen de griep en dat die daardoor minder heftig aankomt (waardoor de kans dat ze in het ziekenhuis belanden of sterven kleiner is). Voor corona is dat vaccin er nog niet.
Ik begreep van de week (van iemand die het van een professional gehoord had en niet zelf in de gezondheidszorg werkt, dus verbeter me als ik het fout heb) dat als er voor de ‘gewone’ griep geen vaccin zou zijn, de gevolgen daarvan heel dicht bij de huidige corona aantallen zouden liggen.
Ik zat vanavond op het terras waar mensen om me heen aan het hoesten/niezen waren, terug in het openbaar vervoer net waar een meisje achter mij aan het hoesten was (bijna in mijn nek joh)
en nu heb ik wel zoiets van: pffff ik kan het serieus overal oplopen natuurlijk. Al let je zelf wel goed op, je hebt soms ook gewoon geen invloed op bepaalde plekken of mensen om je heen…
en nu maak ik me zorgen om mijn zieke vader die onder de kwetsbaardere groep valt en ik hem ook niet kan beschermen
Hij deed mee aan het songfestival dit jaar voor Tsjechië met het nummer:‘friend of a friend of a friend of a friend’ Daarom moest ik eraan denken haha
‘mAaR ZiEk zIJn iS vOoR LoSeRs’
Ja dat denk ik inderdaad ook… had het er met mijn vriendinnen vanavond ook over, dat ik er nu veel meer bij stilsta en het meer opvalt
Ik begin nu wel een beetje te stressen. Heb vandaag op kantoor veel last van mn keel gehad. Maar denk niet dat ik ziek ben. Heb wel bijna elke dag op kantoor keelpijn maar nu thuis al paar uur niet. Maar toch blijft dat its corona time deuntje in mn hoofd
Oh dat lijkt me sowieso niet fijn hoor! Ligt het aan de verwarming, droge lucht of iets dat je het zo vaak hebt?
Daar dacht ik ook aan! Heb het bij collega’s in dezelfde ruimte gevraagd maar niemand heeft er last van. En ik werk er pas kort. Ik weet dus niet of het door mn angst voor covid komt of dat de lucht te droog is oid. Ik let nu ook op andermans hoestjes.
Ah ja ik geloof dat ik wel ongeveer snap wat je bedoelt. Als jij immunoloog bent heb je er overigens sowieso meer verstand van dan ik. Ik weet echt niets meer dan wat ik lees en zodra het er wat dieper op in gaat ben je me kwijt (Als in: ik begrijp wel wat er wordt gezegd maar ik kan zelf echt niets nuttigs bijdragen haha)
Vraagje uit nieuwsgierigheid los van corona: Is het wel zo dat een griepvaccin er niet per se voor zorgt dat mensen helemaal geen griep krijgen, maar ook dat wanneer mensen wél de griep krijgen deze minder heftig is (en ze dus niet in het ziekenhuis belanden, terwijl dat zonder vaccin wel zo zou zijn). Of werkt dat niet zo?
Een vaccin is toch niks anders dan een beetje van het virus inspuiten zodat je lichaam er antistoffen tegen kan maken?
Super interessant deze uitleg. Nooit geweten!
Volgens mij zij er in Utrecht relatief veel meer besmettingen, waarom gelden die regels alleen voor Brabant? Vind ik gek.
Ja maar anderzijds, hoeveel mensen zijn er niet ‘gewoon’ verkouden en gaan dan dramatisch roepen dat ze de griep hebben, terwijl dat gewoon niet zo is.
Diezelfde mensen verwarren nu verkoudheid met corona.
Het ia nooit goed: blijf je thuis want verkouden ≈ zwak, ga je werken ≈ onverantwoord. Wat moet je nu doen dan? Ik weet serieus niet meer wat nu het beste is om te doen.
Bij mijn vorige baan hing er een flinke bonus aan vast als je niet ziek was, als ik dan goed verkouden was en eigenlijk thuis wilde blijven dacht ik wel aan die €500 die ik dan mis zou lopen dus ging ik maar gewoon werken. Volgens mij zijn er best veel bedrijven die met zo’n “beloningssysteem” werken, dus ik snap wel dat je je niet zo snel ziek meldt.
In het advies van RIVM staat, voor Brabant in ieder geval, nu dat je bij verkoudheid, hoesten en/of koorts thuis moet blijven. Maar inderdaad als dit virus er niet was geweest en iemand meldt zich ziek en zegt verkouden te zijn, dan zouden veel mensen dat onzin vinden denk ik.
Edit: ziek melden is natuurlijk wat anders dan thuis blijven. Sommige mensen hebben dan natuurlijk nog wel de mogelijkheid om bv van huis uit te werken.
Nog een deeltje voor de Corona Kronieken:
21 passagiers aan boord van het cruiseschip Grand Princess dat sinds woensdag voor de kust van Californië ligt, zijn positief getest op het coronavirus. […] De Amerikaanse president Donald Trump heeft vrijdag gezegd dat hij liever wil dat de passagiers voorlopig op het schip blijven, maar dat hij de beslissing aan anderen overlaat. Ook de gouverneur van Californië, Gavin Newsom, drong hier al eerder op aan. Donderdag riep Newsom de noodtoestand uit in de Amerikaanse staat vanwege het coronavirus.
Als ik de vibes goed aanvoel, gaat een (gedeelte van) de provincie Utrecht ook in lockdown zodra het echt mis gaat.
Backup plannen worden al gemaakt onderling
Maar welke “vibes” voel je dan? Tuurlijk gaan er provincies in lock down zodra het “écht mis gaat”. Maar heb jij dan bronnen die ik niet heb die suggereren dat het in Utrecht helemaal verkeerd gaat? Ik heb namelijk van de week informatie gehad, waarbij echt nog geen “back up plannen” gemaakt werden voor een complete lock down. De burgemeester gaf nog aan dat het openbare leven in Utrecht gewoon door kan gaan. De besmettingen in de provincie liggen rond de 20 en het gaat in de meest besmette plaats (Houten) om drie gezinnen die in risicogebied zijn geweest.
Wat je nu doet is echt onruststoken.
Het zou mooi zijn als we ons hier zouden beperken tot de feiten in plaats van allerlei gevoelens en vermoedens die nergens en dus al zeker niet op inhoud of expertise gebaseerd zijn. Ben persoonlijk dat onrust stoken wel een beetje zat. Kun je wel zeggen: “Maar dat is niet mijn bedoeling!”, negen van de tien keer is dat dan toch precies wat iemand doet als je hier met vage vermoedens of via via verhalen aan komt zetten.