Coronavirus #4

Ik kijk wel uit naar het debat in de tweede kamer met baudet en Wilders, die gaan goed op die apps denk ik.

2 likes

Ik heb daarnet al zitten klagen over mijn bovenbuurmeisje die deze periode blijkbaar als één groot feest/vakantie ziet en vandaag al 2 verschillende personen op bezoek had + haar vriend die niet (tijdelijk) inwoont. En ze houden absoluut geen rekening met de 1,5m regel. Sindsdien zijn er gewoon NOG 2 andere mensen over de vloer geweest?! Niet te geloven hoeveel schijt sommige mensen hebben aan alles. Ik wou dat ik lekker passief agressief een briefje in de bus kon doen ofzo, maar het zou meteen duidelijk zijn dat het van mij kwam en ik ben te laf daarvoor helaas.

Overheid en ICT is een van de weinige dingen die ik niet vertrouw😅 edit; maar als dit nog maanden doorgaat ben ik sowieso wanhopig genoeg om het te doen.

4 likes

Hoe weet je dat ze geen rekening houden met de 1,5 meter afstand
Gewoon nieuwsgierig

Ik dacht dit in eerste instantie ook maar net bij M zei iemand dat er nu al maatregelen zij die de privacy en vrijheid nog veel meer schenden en daar kon ik me wel in vinden.

1 like

Als battle ball terugkomt, log ik ook weer in hoor. Wow, nostalgie! :heart:

2 likes

Oh saai

Hmja als ik moet kiezen tussen tijdelijk minder vrijheid en tijdelijk minder privacy dan kies ik wel het laatste. Ik vind de zorgen om privacy heel terecht en er moet duidelijkheid zijn over het bewaren en gebruik van de data. Maar ik geef al een hoop privacy op aan bijv Google door hun mail en hun maps te gebruiken (en voor veel minder goede redenen) en God weet welke gratis apps nog meer, plus ik gebruik DigiD ook zonder veel zorgen dus ik denk wel dat er een acceptabele variant gevonden kan worden.

16 likes

Ik ben echt benieuwd hoe die apps dan gaan werken. Kan toch haast niet op locatie zijn? Stel ik loop ergens en er rijdt iemand die corona blijkt te hebben langs in de auto. Diegene kan me dan toch nooit besmetten maar bevindt zich wel zo dicht bij mij dat ik er een melding van zou krijgen als de apps op die manier werken.

Ik ben vooral bang dat we in deze tijden overal maar ja op zeggen, en dat het later niet zomaar teruggedraaid kan worden en dat het tegen je gebruikt wordt.

Net als dat het heel normaal was voor Rabbijnen om de gegevens van hun gemeenschap in een boek te hebben. Dat was later voor de nazis echter wel een super handig naslagwerk om ze allemaal op te zoeken.

Dat het nu in goede handen is, betekent niet dat dat op een later moment ook nog is.

Edit: overigens denk ik verder wel weer hetzelfde als @grace volgens mij worden we allemaal al veel meer getrackt dan we weten via alles apps etc die we gebruiken haha

28 likes

Het is ook dat ik denk: met zo’n app ben je dan toch ook steeds een stap te laat? Of laat ie in een straal van 10 meter zien waar de besmette mensen lopen?

Vind die framing ook heel kwalijk.

Misschien vertrouw ik de overheid nog wel met mijn data. Maar wordt die data ergens opgeslagen? En wie zegt me dan dat het veilig staat, dat de Russen er niet in kunnen komen?
Ik ben bang dat het straks zover gaat dat als je op vakantie wil je moet aantonen dat je zo’n app op je telefoon hebt staan. Of een gezondheidsverklaring mee moet nemen dat je al Corona gehad hebt. Maar dat zou dan weer minder een probleem zijn voor mij. Mits ze die gegevens dan niet ergens opslaan. Het wordt er niet erg veel simpeler op, waar trek je de grens…

1 like

Je kunt aan de locatiedata precies zien of jij loopt, fietst of in een auto zit (door de snelheid en de plek op de weg en andere gedragingen).

In Zuid-Korea (uit m’n hoofd? of was het China?) hebben ze eigenlijk een soort happn voor virussen, als jij in dezelfde trein hebt gezeten als iemand die positief test krijg je een melding en mag je de deur niet meer uit. Als je op dezelfde tijd in een supermarkt hebt gestaan met iemand die later positief test krijg je een melding en mag je de deur niet meer uit.

2 likes

Maar we worden toch allemaal sowieso al getracked.
Bv dit: https://www.google.com/amp/s/www.androidcentral.com/how-view-your-location-history-google-maps%3Famp

Kan mij dan zelf niet zo druk maken om een andere app die dit ook doet tbh.

Edit: ik weet dat je er ook voor kan kiezen om dit uit te zetten. Ik denk alleen dat veel mensen dit niet door hebben of weten en dus niet doen.

Ik vind dit echt een hele kwalijke zaak. Deze prijs zouden we niet moeten willen betalen.

4 likes

Iedereen die ooit happn of tinder of Pokemon of Google heeft gebruikt heeft deze gegevens toch al prijsgegeven? Alleen dan niet gekoppeld aan een bepaald virus.

4 likes

Het is trouwens best naïef om er vanuit te gaan dat we toch al getracked worden en dit ook wel kan. Ik ben samen met een ict’er en hij is nogal alert op privacy. Van een behoorlijk aantal apps kan je het tracken uitschakelen/tot een minimum beperken. Echt dubieuze apps komen er hier bewust niet in. Ik zou altijd kritisch zijn op waar je wel en niet mee akkoord gaat. Wil niet zeggen dat je onnodig moet traineren, maar een beetje kritische blik kan wat betreft je privacy echt geen kwaad.

21 likes

Heeft iemand tips voor een stevig, niet te duur bureau voor thuis?

Ik zou er 1 zonder corona nemen.

61 likes

Ah OK, ik dacht dat locatiebepaling daar niet precies genoeg voor zou zijn.
Ik blijf het wel heftig vinden. Zouden ze de 1,5 m aanhouden (als locatie überhaupt zo precies te bepalen valt)? Of zou je ook een melding krijgen als je 10 meter oid achter iemand loopt die corona heeft.
Nja we zullen het zien.