Coronavirus #4

Dit artikel gaat heel helder in op de verkeerde redeneringen die nu breed worden gedaan (de tabellen naast elkaar zetten, landen vergelijken en schijnzekerheid die updates geven). Vond het een erg goede.

@Solee ligt voor mij heel erg aan de uitvoering. Normaal had ik principieel nee gezegd, maar ik vind de situatie wel zo danig ernstig dat ik denk: dit is niet de tijd om halsstarrig aan mijn principes vast te houden. Als er echt goede voorwaarden over het verkrijgen, bewaren, verwijderen, anonimiseren etc zijn, en belangrijke basiseisen (ik vond de eisen in het manifest bijvoorbeeld best stevig) tegemoet gekomen worden, ben ik best bereid om het te gebruiken.

5 likes

Inderdaad een heel fijn en duidelijk artikel!

Luister sowieso altijd graag naar wat Steven te vertellen heeft, hij brengt het duidelijk en zonder poespas maar ook met een soort kalmte over hem heen

1 like

Plus, óók op het gebied van rechten, privacy en data bestaan er onafhankelijke experts. Zo’n app wordt niet in een kelder door de minister president en een hacker gemaakt zonder overleg. Het vervelende is dat veel mensen wel iets met ICT doen (of een oom hebben die…) en/of een onderbuikgevoel hebben over privacy en de overheid en zich dan in de positie wanen om er een geïnformeerde mening over te hebben. De discussies over tracken en verzekeringen die je gaan weigeren op basis van je gegevens hadden we ook toen de OV-chip kaart kwam en het elektronisch patiëntendossier. Maar we vinden het dan wel weer heel handig dat als we onze belastingaangifte gaan doen het meeste al is ingevuld of dat we op een app kunnen zien hoe druk het is in de trein. Het zijn legitieme vragen, maar luister dan ook naar de antwoorden erop ipv ‘dit moeten we niet willen’ blijven roepen zonder uitleg. Maar ik hoop wel dat onze overheid in samenwerking met privacy watchdogs met een overtuigend voorstel komt. Ik heb bijv wel vertrouwen in het manifest en de ondertekenaars (hoewel ik van sommige namen niet weet waarom ik hun mening hierover hoog moet hebben zitten hahahaha, Linda Duits??):

11 likes

Nja en anders hebben we altijd nog de computerchips die tijdens onze vaccinaties geïnjecteerd zijn.

12 likes

Ugh

7 likes

Als we serieus nog een jaar zo door moeten ga ik volgende week met een coronapatient tongen *uiteraard met wederzijdse toestemming, want ik vind dat niet te doen.

En de mening van “het volk” /filosofen/epidemiologen doet er tot zoverre wel toe dat er continu afwegingen gemaakt moeten worden. Het lijkt mij zeer onwenselijk als mensen de opgelegde maatregelen en masse niet meer trekken… of dat de impact van corona twee keer zo heftig is voor de samenleving. Eerst heel veel zieken en doden door corona, daarna veel zieken, doden en diepe recessie etc.

8 likes

Zag gisteren in de supermarkt een heel gezin boodschappen doen met 1 karretje :woman_shrugging:t3:

Ook totaal geen afstand houden. Maarja, die jongens en meiden die de karretjes uitdelen zijn zo jong. Als iemand ze een grote bek geeft, durft de helft niet op hun strepen te staan volgens mij. Echt met ze te doen.

4 likes

Ok dan heb ik niks gezegd! :zipper_mouth_face::zipper_mouth_face::zipper_mouth_face:
Hopelijk gaan we nooit naar de Filippijnse aanpak iig :see_no_evil::see_no_evil:
Weet iemand trouwens hoe het in Brazilië is?

1 like

Ik zou ook echt verbaasd zijn als Rutte aankomende dinsdag weer zegt dat dit weekend weer iedereen zich netjes aan de regels heeft gehouden. Om mij heen zag ik dit weekend tot nu toe al zo anders en alle posts hier.

2 likes

Ha ha seksueel geweld is grappig :roll_eyes:

2 likes

Ja echt naar hè… in mijn Albert Heijn (stads Albert Heijn) moet je je mandje meenemen naar de uitgang ipv bij de kassa neerzetten. Kleine moeite zou je denken want je moet toch naar de uitgang. En ik had altijd het idee dat in mijn buurt vooral veel studenten en fatsoenlijke mensen woonden. Maar een man voor mij zat zoveel stennis te trappen over dat hij dat mandje mee moest nemen dat ik de caissière maar te hulp ben geschoten en heb gezegd dat ie niet zo kinderachtig moest doen en dat mandje gewoon mee moest nemen. Deed ie alsnog niet, maar ze was wel blij met wat medestand. Ik vroeg nog of mensen nou vaak zo onbeschoft zijn en zij zei dat dat de hele dag voorkomt. Ik snap gewoon niet waarom je zo zou doen.

5 likes

Disclaimer: niet lezen wanneer je angstig aangelegd bent.

Samenvatting

Zag net dat Gommers had gezegd dat we nooit meer van het virus afkomen, en we moeten hopen op een vaccin, dat het een hele andere wereld gaat worden. Mensen houden het nu al niet meer vol, dus dan mogen er wel hele strenge regels komen. Geen wonder dat ze die app willen gebruiken.

Extra disclaimer voor mensen die toch angstig zijn en de spoiler aangeklikt hebben: We hebben geen idee waar dit op gebaseerd is.

reactie op Sedana

Ik ben eigenlijk tegen speculeren maar toch ben ik wel benieuwd hoe dat er praktisch uit gaat zien. Ik wil niet doemdenken maar ik denk dat zo veel mensen echt in de problemen gaan komen als we deze (of strengere) maatregelen nog een paar maanden moeten volhouden. Ik vind dat zo beangstigend en ik heb nog wel het privilege dat ik dat even weg kan drukken/vooruit kan schuiven. Voor veel mensen is het nu al (bijna) niet te doen.
Ik denk dat als ik zo’n app uit eindelijk toch wel zou accepteren, ook als ik er niet helemaal achter zou staan. Nu ben ik nog verstandig maar over een paar maanden denk ik niet meer.

Volgens mij bedoelt hij totdat we een vaccin hebben. Ben ik naïef of is het probleem dan (t.z.t.) zo goed als opgelost?
Want zo’n vaccin gaat er natuurlijk wel komen binnen een paar jaar

Ik heb totaal geen verstand van vaccins maar ik dacht juist dat dat niet zo vanzelfsprekend was. Er zijn toch tal van ziektes waarvoor men al jaren zonder succes naar een vaccin zoekt.

(Ik weet nooit zo goed of je hier gewoon over kunt praten…)

1 like

Nou we weten dus niet zeker of er ooit een vaccin gaat komen. Dus het zou ook de groepsimmuniteit theorie kunnen zijn. Maar dat is allemaal speculatie natuurlijk, we weten niet hoe de toekomst eruit gaat zien.

Ja sorry voor spoilers enzo, leest vast irritant, maar ik wil ook geen paniek zaaien dus weet niet zo goed waar ik goed aan doe nu.

2 likes
Summary

Ik denk dat het mee gaat vallen, er komt steeds meer data over het virus en alles. En Amerika is wel echt een goeie testcase. Hoe zuur ook trouwens. Ik denk niet dat corona ooit nog “weg” gaat daar is het te besmettelijk voor en krijgen teveel mensen alleen milde klachten. Zelfs voor risicogroepen is de kans dat je niet in het ziekenhuis komt nog altijd groter.
Tenminste dat hou ik mezelf dan maar voor.
En als ik voor bv mijn ouders spreek dan is het denk ik voor hun geen optie om hun kleinkind nog een half jaar niet te zien. Ik verwacht dat ze dan willens en wetens een afweging gaan maken en dat het risico op sterven (want laten we eerlijk zijn, dat is de afweging die zij zouden moeten maken) het waard vinden.
Als ik een oudere was dan zou ik het risico op sterven persoonlijk accepteren als de andere optie was minimaal nog een half jaar niemand zien/aanraken.

1 like

Ook ziekten die de hele Westerse samenleving platleggen?
Ik denk dat mate van ‘succes’ daar ook mee samenhangt

2 likes

Sorry ik wilde geen rare dingen zeggen maar in de meeste nieuwsbronnen staat nu toch dat het nog minstens een jaar duurt voor er een vaccin is maar ook dat negen van de tien vaccins mislukken bijv.
Misschien interpreteer ik het nieuws dan te negatief maar ik vatte dat niet op als: ‘Het vaccin komt er sowieso.’ maar als ‘Als het komt, komt het er sowieso niet binnen een jaar.’

1 like

Ik kwam net een reactie-stroom op facebook tegen van een ouder uit mijn klas.
Alleen maar veel lof gekregen toen ik hem sprak tijdens de ophaalmomenten, maar wat ik lees…
We moeten niet zo zeuren als leerkrachten (over het herstarten van het onderwijs na de meivakantie) en we hebben het nu toch makkelijk geen kinderen en we hoeven maar weinig te werken.

Ik ben eigenlijk best een beetje ontdaan :frowning:
Het voelt echt alsof hij mij nu beschuldigd van gemakzucht en weinig werken

3 likes