Kun je gewoon op een ander moment in je eentje wat doen? Ik neem aan dat het huis meerdere kamers heeft etc. Je kunt ook zeggen, ik kom een dag/paar uur later de ramen lappen of de vloer dweilen ofzo.
Maar dat is toch het hele punt van die âintelligenteâ lockdown zoals Rutte het noemt? Iedereen moet die afweging voor zichzelf maken, zonder dat dit van bovenaf wordt opgelegd. Ik vind voor een wijntje en een bitterbal bij een vriendin langsgaan alles behalve noodzakelijk, anderen zien dat anders. Veel mensen hier vinden het niet noodzakelijk om in de zon in het park een boekje te lezen, anderen wel.
Wij Nederlanders zijn een trots volk namelijk!!! En zelfstandig!!! Dus laten we vooral geen precieze regeltjes formuleren en dingen verbieden!!!
Ik zou voorstellen dat je eerder of juist later komt, als je zus en moeder er niet zijn. Evt komen als zij weggaan ivm sleuteloverdracht. En dan alvast een specifieke taak bedenken om te doen.
Precies!!! Wat zijn we, domme Italianen? Nee!!
âIk ben in intelligente lockdown met Pietjeâ bekt toch wat minder lekker.
Maar precies deze opsomming vind ik dus het hele onduidelijke. Bezoek is in principe toch nooit noodzakelijk? vind het zo verwarrend
Ik merk dus dat sommige mensen vooral focussen op het gedeelte âga alleen naar buiten als dat nodig isâ, terwijl andere mensen weer focussen op âontvang maximaal 3 bezoekersâ.
Heb die discussie ook al een aantal keer met vrienden gehad. Ik benoem dat op bezoek gaan niet noodzakelijk is, en zij zeggen dan dat er specifiek wordt aangegeven dat het mag, zolang je je maar aan de regels houdt. Zo vermoeiend.
Rutte heeft zelf in persconferenties gezegd: âIk ga niet zeggen: je mot dit en je mot dat, we zijn allemaal volwassenenâ en "We zijn een volwassen, Âdemocratisch landâ en âEen intelligente lockdown past bij Âeen volwassen landâ. Hij doet constant beroep op het zelfstandig maken van intelligente, volwassen inschattingen.
Als de regels echt zo duidelijk en rechtlijnig waren in wat er verboden is en niet dan zouden er niet zoveel verschillende interpretaties aan gegeven worden.
Maar hoe kunnen mensen dit noodzakelijk vinden? (niet per se naar jou) Wat gebeurt er precies als je dit even een tijdje niet doet? Dat je je verveelt? Dat je eenzaam bent? Hoe vervelend die dingen ook zijn, vind ik ze niet bepaald het einde van de wereld. Noodzakelijke dingen waarvoor je de deur uit moet zijn naar mijn mening: boodschappen, sommige banen en het eventueel zorgen voor mensen die dat zelf niet kunnen.
Tja en blijkbaar laat dat zien dat veel mensen niet bepaald beschikken over intelligentie. Het advies is ook: blijf thuis: Niet: zoek het randje op. Mensen kunnen toch bij zichzelf ook wel nagaan dat wijntjes, bitterballen en parken geen noodzaak zijn. Maar wederom felicitaties aan de mensen die dit lekker blijven doen. Ze mogen de rest van ons die thuisblijft en dit voor hen mogelijk maakt wel een bedankje sturen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat het punt is van een intelligente lockdown. Als je met een zorgvuldige afweging tot de conclusie komt, dat je naar een vriendin kan reizen, voor wijn en bitterballen terwijl je enkel voor noodzakelijke zaken naar buiten mag, ben je in ieder geval alles behalve intelligent bezig. Als we allemaal weer gewoon op bezoek gaan voor een lolletje, blijft er niks van de lockdown over.
Als deze maatregelen iets blootleggen is het dat een behoorlijk deel van het âtrotse en zelfstandige volkâ, altijd op zoek is naar de uitzondering in de regel.
@Shaaar @Duchess Ik ben het helemaal met jullie eens hoor. Sommige mensen kunnen de afweging kennelijk niet goed maken tussen wat wel noodzakelijk is en niet. Daarom vind ik dat hele frame wat Rutte continu opwerpt zo irritant. Dat we een volwassen volk zijn dat goed en zelfstandig keuzes kan maken. Dat is volgens mij de afgelopen weken al keer op keer onwaar gebleken.
Naar buiten voor een frisse neus en beweging in de buitenlucht mag in NL gelukkig ook nog gewoon en valt zelfs onder de noodzakelijke dingen. Ik neem de regels heel strikt maar vind het wel een beetje irritant dat er soms gedaan wordt dat als je buiten je eigen tuin of balkon komt of dit langer doet dan een blokje van 5 minuten door je eigen straat je ook aan de schandpaal moet. En dat vind ik echt wat anders dan naar een populair natuurgebied rijden in het paasweekend met half NL.
Ik heb zelf soms het idee dat de regels bewust vaag en onduidelijk zijn omschreven zodat mensen ze op verschillende manieren opvatten en er dus een deel van de bevolking is dat nog steeds regelmatig andere mensen ziet. Op die manier verspreidt het virus zich nog wel maar op kleinere schaal en werk je toch naar die groepsimmuniteit toe. (Ik wil hier overigens niets mee goed praten, is meer een observatie.)
Ik luisterde de monica geuze fanpodcast (irrelevant verder) en 1 van die meiden zei dat ze corona gehad heeft en 3 andere vrienden van haar ook en dat ze dus met die vrienden gewoon kan afspreken en chillen. Maar zo werkt dat toch niet? Ik hoor dit wel vaker, vraag me af of dit ooit gezegd is in de media of dat deze mensen zelf invullen dat het dan wel kan.
Sowieso vind ik de term âintelligente lockdownâ niet bij NL passen.
Wellicht ben ik te zuur maar ik vind de gemiddelde Gerda niet over de juiste vorm van âintelligentieâ beschikken om dit soort beslissingen zelf te maken.
Ik verwacht hier wel Op zân minst een persconferentie over !?
Bedoel, iedereen ging uit van een babyboom over 9mnd, als die uitblijft, ja wat dan?
Nou die van mij is als single girl die geen fysiek contact heeft alleen maar gestegen hoor
Het is ook echt zoân vondst van het communicatieteam van Rutte & co om de Nederlanders zich lekker verheven te laten voelen (we love it) boven andere landen, want wij laten ons natuurlijk niet zomaar vertellen wat we moeten doen!!! Dat moet in OVERLEG! Dat bepalen wij ZELF! Dus nu voelen wij ons mega erkend in ons vermogen om zelf keuzes te maken en zijn we eerder geneigd om te luisteren.
In Zweden bijv zag ik op het nieuws dat zij nog soepeler zijn, en dan interviewden ze mensen op straat enzo en dan zag je allemaal smug blonde mensen âyes ve do not listen to fear like ze other countries, we listen to zience! Sneezing is for ze weak! Hahaha â
Ik denk dat dat voort komt uit dat er gestreven wordt/werd? naar groepsimmuniteit. Dan zou het dus logisch zijn dat als je het hebt gehad je immuun bent en je dus met andere mensen kan chillen die immuun zijn. (wat ik dus bedoel is dat ze zelf die conclusie getrokken hebben).
Maar naast dat het dus nergens genoemd staat dat dit wel mag vraag ik me ook af of alle 4 die meiden getest zijn, anders kan het net zo goed een longontsteking zijn geweest. (ik heb nu 2 collegaâs thuis zitten, beide met dezelfde klachten. De Ă©Ă©n is corona of een longontsteking of keelontsteking en de ander dus dezelfde klachten en dat is een longontsteking - hij is getest want risicogroep)