Coronavirus #4

Sterkte!

Ik dm je!

Wat heftig. Sterkte! :kissing_heart:

:sweat:

Toekomstscenario’s uitdenken lijkt me zeker heel zinnig in ieder geval voor de experts. Mijn probleem ligt ook niet zozeer bij de inhoud van het scenario maar met de specifieke stijl vol hyperbolen waarmee de auteur dat heeft opgeschreven. Wat mij betreft heeft hij zijn inner Orwell wat al teveel losgelaten hier. Volledige objectiviteit is zo goed als onmogelijk maar een wat neutralere toon had hem als wetenschapsredacteur wel gepast vind ik.

Dit bijvoorbeeld:

“De feesten – die mist u misschien nog wel het meest. Nooit meer Koningsdag, carnaval, 5-meiviering of plaatselijk stadsfeest; nooit meer uzelf verliezen in een mensenmassa op een popfestival, of de energie voelen van een stadion vol sportliefhebbers”

Vind ik echt heel iets anders zeggen dan wat een van die experts zegt:

“Het is, met een zomer vol popfestivals en feesten voor de boeg, ‘een erg gevoelig punt’, beseft Bonten. ‘Maar eerlijk gezegd zie ik de evenementen voorlopig niet terugkomen’.”

Feitelijk staat er ongeveer hetzelfde maar het effect ervan is wel heel anders.

meer voorbeelden

het grootste experiment dat we ooit hebben gedaan

Het wordt niet meer hetzelfde als in januari

En even op vakantie naar het buitenland, [
] u begint er maar niet aan, met al die akelige tests op het vliegveld.

hopen dat het coronavirus niet ineens wakker schrikt en ons opnieuw in alle hevigheid bespringt.

het virus. Die sluipende, levenloze korreltjes biologisch materiaal, die maar Ă©Ă©n doel hebben: zich voortplanten, door zich over zo veel mogelijk menselijke kelen te verspreiden.

Kluytmans mag de vergelijking eigenlijk niet maken, weet hij. Maar hij doet het toch: ‘Met de oorlog. De bezetting. Jarenlang ellende en inperking van de vrijheid, tot de geallieerden zeiden: we gaan nu een heleboel levens opofferen om onze vrijheid te herwinnen.’

Vind dat dit soort dingen allerminst een neutrale of feitelijke beschrijving zijn van een mogelijk toekomstscenario maar meer het plot van een dystopische roman waarin we als burgers onderworpen zullen worden aan experimenten met een kwaadaardig virus dat ons voor altijd in de greep zal houden. Wees je bewust van de toon die je kiest, zeker in deze situatie.

15 likes

Mogen Belgen eigenlijk wel gewoon naar Nederland komen? Viel me net op dat ik bizar veel Belgische kentekens zag staan bij de supermarkt hier

Nee normaal gezien niet. De grenzen tussen BE en NL zijn als het goed is gesloten. Ze hebben zelfs op veel plaatsen containers neergezet om de wegen te versperren.

Ja dat dacht ik dus ook. Zou het ook wel heel krom vinden dat wij niet naar België mogen, maar dat hun dan wel naar ons komen.

Ik woon in het grensgebied, dus normaal komen hier altijd wel veel Belgen, maar nu viel het extra op omdat de parkeerplaats sowieso al vrij leeg was. Blijkbaar hebben die dan een trucje ofzo want zelfs op de sluipwegen staan hier aan de grens containers en hekken inderdaad. Heel raar

Ik ga vanmiddag een begrafenis kijken via stream en ik hoop dat het streamen zich na de crisis gewoon voortzet. Kan er vaak niet bij zijn en op deze manier dus toch (en geldt voor velen). Alleen krijg je dan misschien het punt dat mensen vrij willen nemen om een begrafenis bij te wonen en dat er wordt gezegd ‘het is te druk op het werk nu. Je kunt toch ook streamen??’. Het Ă©Ă©n vervangt het ander natuurlijk niet echt voor de nabestaanden

2 likes

Ik denk dat Belgen en Duitsers enz wel nog mogen komen, maar wij niet daarheen. Anders zou Rutte ze niet vragen om thuis te blijven denk ik

Ik bedoelde meer vanuit het oogpunt van Nederland, dat ze dus niet “de grenzen dicht hebben gegooid”. Dus dat ze door de Nederlandse overheid waarschijnlijk niet worden weggestuurd, maar misschien dus wel een probleem hebben omdat ze van hun eigen overheid niet weg mogen

1 like

Nou, dat is in Baarle-Nassau anders alsnog een ding :smile: Als Nederland je directe omgeving is.

1 like

Belgen mogen België ook niet uit. daar zal ook wel op gecontroleerd worden, anders mist het dichtgooien van de grenzen nogal zijn doel.

misschien dat de Belgen die @BiloxiParish ziet over de grens werken.

1 like

Dit dacht ik ook. Hier ook veel Belgen die boodschappen komen doen in NL. Ik mag België niet in.

1 like

Volgens mij mogen Belgen enkel de grens over als ze moeten werken inNl. En omgekeerd ook zo.
en ik dacht dat dit vrij goed gecontroleerd werd want ik hoor dagelijks over de files aan de grens. Ik woon trouwens totaal niet in die buurt dus spreek niet uit eigen ervaring

2 likes

Aah duidelijk. Ik dacht dat je door vaccins zélf niet ziek kon worden, maar het werkt dus ook beschermend Ri de niet ingeënten (die paraplu :open_umbrella: dus).
Thanks!

1 like

Dit klopt niet helemaal hoor. Je kan mensen direct (uit jouw slijmvliezen/faeces) en indirect besmetten, dus via besmette oppervlakten. Dat laatste kan ook nog als je immuun bent. Via handen schudden, besmette deurklinken, boodschappen, etc. nadat het door iemand anders besmet is. Het is niet zo dat het coronavirus sterft op jouw huid, alleen je wordt er zelf niet meer ziek door.

2 likes

Weet jij hoe dat zit met dat bericht van vandaag dat mensen met milde klachten niet immuun zijn?
Ik dacht dat iedereen immuun was die met het virus in aanmerking was gekomen

Mijn moeder heeft lichtere klachten en wordt wel getest en uitgeroosterd tot er duidelijkheid is (ook zorg met ouderen). Raar dat dat zo verschilt eigenlijk.

Ja inderdaad:

2 likes